AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.326

735 -88 startar inte

Sida 1 av 2
Köpte precis en 735 från 88:a. Killen som har haft den innan har kört med den mycket men när bensinpumpen gav upp köpte han en ny på feltema och skickade i. Bilen funkade en vecka till och sen kom samma problem igen.

Bilen ställdes undan och stått sen dess, ca 1.5 år.

Jag köpte bilen och slängde i en ny bosch-pump. Kanon tänkte jag, men icke!

Bilen startar inte, startmotorn går och bilen tänder på startgas.

För att vara säker att bensinpumpen gick gav jag den ström separat och jag har nu kommit så långt som att:
-Det kommer bensin fram till spridarbryggan och där är bra tryck i den.
-Bilen tänder om den får något bränsle.

Har testat att göra den strömlös ett par timmar och sen testat igen men den vill verkligen inte.

Så till min fråga, vad kan det vara för fel?

Kan spridarna hänga sig i stängt läge om de står utan bensin länge?
Finns det någon startspärr som har hängt sig så spridarna inte för ström?

Snälla hjälp mig!

Mvh/ Oskar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du någon form av startspärr, dvs "Immobilizer" i din vagn ?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Öhh...
Jag såg ju att du frågade om du hade immobilizer i din bil, det är ju svårt för mig att veta om du har någon form av eftermarknadsimmobilizer ditsatt...men kontrollera detta på lämpligt vis :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om du hittar en motronicbox med samma nr som den du har i nu så kan du prova att skifta denna om du inte har hittat någonting annat i "glappkontaktväg" till spridarna eller om du har en strulande immobilizer(JAG har iaf ingen startspärr/Immobilizer i min E32:a)...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kom iofs att tänka på att det finns en funktion i färddatorn med namnet "code" på, där kan man sätta in en startspärr själv med lämpligt valda siffror.
Hur bra detta är vet jag inte, men det kanske är något sådant som stör för dig...

Mvh Janne.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kolla också om du har jordfel i insprutningssystemet. På min 635-motor går det 5 små bruna kablar in i två kabelskor till en jordpunkt (en M6-skruv) på främre delen av insugningsröret.

Efter att i nästan ett år hållit på med min bil utan att få igång den skruvade jag bort dessa kablar, gjorde ordentligt rent (fast det så fint ut) och skruvade tillbaks.

Och se, motorn startade direkt!

Per L
Tack för svaren.

Nej har inte hittat någon startspärr som är eftermoterad och färddatorn visar bara att det är -35 grader kallt, någon bugg därmed säkert.

Har hittat en säkring dock som var helt nersmält. Den satt under baksätet under en plastkåpa, pillade bort den gamla o slängde i en ny, dock utan resultat. Någon som vet vad de fyra 30A säkringarna går till?

Ska kolla jordningspunkterna, har hittat ett antal sånna.

mystiken lever vidare....
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Länk

Här kan du se vad säkringarna går till.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Angående tempmätaren...

Om den visar - 37 grader(35 minus var ju iofs inte riktigt -37 heller så..hmm :/ ) så är det troligen någon glappkontakt i dom två skarvstyckena under kofångaren fram till denna tempgivare..
Leta rätt på dom och försök få kontakt igen..
Men du ska ju kunna få fram andra värden om färddatorn är ok, typ förbrukning etc etc.

Ok, INTE något samband med ditt huvudproblem men ändå..
Jaja...lycka till i din "startproblematik" måste jag säga.

Mvh Janne.
Okej, såhär ligger det till nu. Hittade en smält säkring nr.44 som (vad jag kan utläsa) är till motorstyrning. Den bytades och jag kollade även över de andra säkringarna. Tack för elschemat!

Lyckades detta? Nej-tyvärr, bilen svarade genom att spruta bensin i hela huvet på mig.

Jordanslutningar är lossade, rengjorda och återsatta.

Nytt batteri(optima redtop) sitter i, flyttat runt relä för att eliminera dem.

Har bilen ngn typ av orginal startspärr?
Kan bilen nollas för att bli av med ev. felkoder?

Finns det en inbrotts-spärr som går i om man fiskar upp dörren ståltråd efterströmlöshet?

Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Hej, jag hade problem med min startsparr i E32an. Jag fick foljande svar: (och hittade sedan att samma sak stod i instruktionsboken)

-----------------------------

*Koppla bort bilens batteri hastigt och koppla in det igen = Alarm (DWA (DiebstahlWarnAnlage) och OBC samverkar fortfarande).

*Ställ tändningsnyckeln i läge R och larmet utlöses.

*I OBC:ns display ser Du nu baklänges löpande klockslag under 15 minuter. Under denna tid är OBC-blockeringen aktiv.

*Efter 15 minuter återgår OBC:n till klockläge, frisläpper spärren, och motorn kan startas.

OBS!!! Du kan INTE försöka starta bilen innan de 15 minutrarna gått, för då får Du börja om...
Okej, så då har bilen en startspärr orginal?

Vilket läge är R i tändningsnyckeln?
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Den stora färddatorn som inte är standard i alla E32 har en knapp som heter CODE, även omnämd av någon i denna tråd. (har du denna dator? )
Det är den enda originalstartspärren som levereras till E32 och denna måste aktiveras manuellt.

Bild på den: Länk
Fungerar någon av knapparna på färddatorn ellerlyser den bara -37
Men som sagt har du inte denna dator sä gäller inget av detta.

Läge R är samma som Radioläget.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Okej, då är jag med. Japp har den stora färddatorn.
Av någon anledning så tryckte jag in en slumpvald nyckel och då fick jag felmeddelande code. Nu gör jag enlight instruktionerna jag har fått som jag även hittade i instruktionsboken. Sitter i bilen nu och väntar på att de där femton minuterna ska gå och sen förhoppningsvis startar den igen. Kan detta vara det du menar med att aktivera den?

Lyckades(tror jag) med att mata in en ny code i obc:n

Bilen startade trots allt inte. Den säkringen som jag sa innan var smält tog jag bort sladdarna ifrån och skarvade på nya hylsor och ny säkring ifall att den gamla säkringen gjort så att den nya säkringen inte fick kontakt.

Det hjälpte inte heller.

Så då kan man utesluta immobilisera n.

-Det finns gnista på stiften o maskin startar på startgas
-Bensinpumpen går
-Minst 20l finns i tanken
-Det är tryck i spridarbryggan
-Allt sitter kvar i motorutrymmet förutom luftburk.

Det verkar inte som om någon har varit o fixat med bilen sen innan utan det är endast lite stereo-prylar som har satts i den.

Någon som har en lösning på det hela?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, insprutningsboxfel eller glapp i härvan till spridarna är ju inte omöjligt som det ser ut..

Mvh Janne.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kolla upp kabelhärvan är inte speciellt svårt även om det är litet jobb. På min gamla 3.0S med insprutning har jag gjort det för att utesluta framtida problem.

Jag hittade två olika typer av fel:
- stift kan halka in i sina hållare och når då inte fram
- ökat motstånd i klämda anslutningar
Sedan kan man förstås även tänka sig rena kabelbrott men det hade inte jag.

Så här gjorde jag:
- skaffa ett kopplingsschema över motorelektroniken så att man kan hitta ändarna på alla kablar
- montera bort hela kabelhärvan
- mät med ohmmeter upp mellan ändarna på alla kablar
- kolla så att alla anslutningar sitter fast och inte kan halka in i sina hållare

Är det mer än 1,5-2 ohms motstånd mellan anslutningarna i en kabel löder man anslutningarna. Eftersom det är mycket oxid i den klämda anslutningen kommer inte lödtennet sugas in i anslutningen. Man får då fila och skrapa fram så mycket ren metall dels på anslutningen och dels på kopparkabeln att det går att löda en "brygga" mellan kabel och anslutning.
Har man gjort jobbet bra så hamnar man runt eller under 0,5 ohms motstånd mellan anslutningarna i en kabel.

Per L
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har du provat fylla på med ny bensin ?

Såg bilen hade stått i 1.5 år..

//Roffa
Roffa: japp det är nya 20l bensin som jag hällt i.

Tack för felsökningsguiden, blir att ta tag i den så.
Tycker bara det är konstigt att det blir så av att den bara står?
Har lagt ner lite mer tid på felsökning på den nu.

-Tagit av spridarbryggan och testat alla spridarna- funkar
- Kontrollerat sladdar för slitage och kontakt-Ok
-Tändstift kollade- fina och mycket bra gnista.

Men när jag hade tagit av de två kontakterna som sitter i den svarta plastlådan som sitter precis ovanför spridarna där den ena går till vevaxelgivaren och den andre till tändkablarna så fick jag fram ett annat ljud precis när startmotorn gick runt som om den faktiskt fick lite bensin.

Så kan vevaxel-givaren vara kass o göra så att spridarna inte får impuls till att släppa in bensin?
Vad kostar en sån på BMW?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Pris i euro NR13 Länk

628csi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.