|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur mycket kan en fullbur i alu kosta till E30, som är skruvbar? Eller rättare sagt vad ligger en sådan på beg? Ska det vara på det viset?! | |
|
Jag har sett annonsen på en bur här på 5000:- En gör det själv, där man får färdigbockade rör men får själv montera och svetsa ihop ligger från 3000:- för en byggsats. Men tänk på om du ska köra i något som är klassat så måste det vara godkända grejer du har i bilen! Jag köpte en komplett beg alu bur till min gamla Porsche för 7000:-. Det var iofs inte en fullbur, utan en cupébur, men det var kanske det du menar. Då full buren sträcker sig från hjulhus till hjulhus. MVH Pelle cs4605 |
|
|
det var nog den annonsen jag med har sett! är den värd det? förlorar man mycket på att inte svetsa fast buren i karossen i väghållning? |
|
|
Skall du åka racing så FÅR du inte lov att svetsa buren i karossen över allt, huvudbågen skall vara fäst med M8 skruvförband om jag inte minns helt fel.. Kostar ca 12000:- att få en vanlig bur byggd i sin bil, denna är dock endast godkänd för Roadsport. |
|
|
Är inte din tanke att "maxa" ditt bygge? Dvs ut med allt som inte måste vara där osv, i det fallet skulle iaf jag välja en godkänd, svetsad fullbur. Av steg 2 alt 3kiten här hos moseley Länk Klart att bilen blir styvare med en svetsadfullbur, men hur mycket det skiljer i % får nog en matematiker räkna ut ;-) MVH Pelle cs4605 |
|
|
jag ska inte åka racing med den... bara för skoj skull! men som du säger Pelle, det ska bli ett lite maxat bygge... ingen inredning, utan bara en stol samt bur och rattstång ungefär. |
|
|
Får man inte regga bilen med bur som är fastsvetsad i karossen? |
|
|
Om du skall köra racing, måste buren uppfylla vissa krav. Färdiga burar finns att köpa hos guss och rolfstorps svets och smide. Pris till en E30, godkänd för banracing(hel bur) är 3300:- med alla rör färdigböjda, fästplattor och byggbeskrivning. Finns två varianter, en i stål och en i chromemoly(tror jag) som skall vara 30% lättare. Dock måste alla rör SVETSAS ihop, och som Johan säger bultas i chassit. Dock är det tillåtet att BÅDE svetsa och bulta fast buren i chassit, men inte att bara svetsa. För bästa vridstyvhet så rekommenderas att kompletera bultförband med svets i chassit. Dessutom måste förstärkningsplattor svetsas i chassit där burändarna sedan skall monteras. Guss tar 11000 - 15000:- för en bur monterad och klar i en E30 med FIA-papper Burar som bara skruvas in utan att man behöver en svets, är EJ godkända i något tävlingssammanhang. Dessutom ger den inte i närheten samma säkerhet och vridstyvhet Att besiktiga är inga problem, om buren bara är klädd med skumplast. Mitt råd är att göra det ordentligt, även om det är "på skoj". Skillnaden på min gamle E21 utan och med riktig bur var enorm. Zigge |
|
| TXM har endagskurs om burbygge snart! | |
|
2900 gav jag för min burbyggsats till e28an MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
| Men var det inte pilligt att svetsa ihop alla rörbitar? Hur många delar kom den i? | |
|
Inte så farligt att svetsa i hop allt...(men har svetsat rör tidigare) Har inte monterat den ännu men där var mer än 20 rörbitar med MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Pelle: Har någon bild på buren? Går baksätet att använda, eller har du kastat ut det? |
|
|
Hur styv blir karossen alu-bur? censurerad signatur |
|
|
Aluminiumburar är inte godkända, och har inte varit på många år(inom rally/racing/rallycross/folkrace iallafall). Skall du ha en lätt bur, så har Guss cromemolyburar istället. Hårda, lätta och lite knepigare att svetsa i. Zigge |
|
|
Hur styv blir karossen? Har nämligen en bur liggandes Letar tråg + pickup från e34 m50 (igen) |
|
|
Tro mig, du kommer att märka stor skillnad! Själv gjorde jag så att jag svetsade fast buren även i B-stolparna för att få så bra styvhet som möjligt. Dessutom ger strävorna till tornen fram en mycket stabilare framvagn. Zigge |
|
|
svatsade du fast en alu bur? Letar tråg + pickup från e34 m50 (igen) |
|
|
Sorry, min var i stål. Men visst hjälper en alubur, men jag kan inte tro att det skulle göra så stor skillnad, om nu inte rören är av bautadimension. Zigge |
|
| Varför vill man montera en bur som inte är godkännd? | |
|
styvhet, det är väl därför man monterar bur i första hand... Letar tråg + pickup från e34 m50 (igen) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.