AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.182

Öka effekt på min Bmw e90 325i 2009, med delar från en e90 330 2007

Sida 1 av 2
adnan1983
Vad det är för skillnad mellan motorn på en Bmw E90 2009 325 och 330?? Behöver detaljer?! Har kollat runt en del och den enda skillnaden jag ser är antal HK och Nm. Allt annat verkar vara identiskt. Samma 3.0 liter motor.

Skulle vilja öka effekten på min 325:a och har hittat en krockad 330i, funderar på att byta styrenhet insprutning, och insug med grennrör.

Undrar nu om det skulle funka?? vilka komplikationer kan uppstå?? Vad bör man tänka på? Antar att styrenheten kommer öka effekten en hel del. Har hört att det är den enda skillnaden mellan en 325 och 330 är styrenheten och insuget, stämmer det??

Någon som VET? inga antaganden/ gissningar tack !

Det är ingen som vet vad som skiljer dessa motorer emellan. Alla svar du får kommer att vara hörsägen, gissningar och antaganden. Även om många siffror är lika på pappret innebär det inte att de är likadana invändigt.
adnan1983
Ok. tycker att det borde kunna gå att ta fram sådan information. Får leta lite mer helt enkelt. Insug med grenrör ska vara större på en 330, och insuget med grenrör borde väl ge en del Hk. Har kollat på Bmw:s hemsida och motorinfot är exakt samma på årsmodel 2009. väldigt skumt. Har tänkt testa så vi får se hur det går.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken motorinfo får du på BMWs hemsida mer än slaglängd, cylinderdiameter och eventuellt kompression?

Har du studerat realoem.com? Borde finnas mer info där än på BMW:s hemsida.
adnan1983
HAr faktiskt ringt till bmw Service, ska åka in med bilen snart, och så ska jag kolla närmare. DEm säger att dem mekaniska delarna av motorn är identiska! HA rkolla kollat på en del sidor, Är utbildad maskiningenjör så kan en del om det.

Kompression kan justeras.
Ska kolla på den sidan jag fick.

Om det varit så enkelt som du tror hade du hittat massvis av information på internet med guider på hur det går att få ut de hästkrafter som skiljer mellan 325i och 330i, för du kan vara säker på att många har testat det som du planerar.
Som jag skrev så är infon på BMWs hemsida ganska ointressant för det säger bara att motorn är på samma volym och inte vad som skiljer internt motorerna emellan.
Tycker du det är värt pengarna är det väl bara att testa =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
verkar vara samma typ och artikelnummer på styrenheter för 325/330 -09
Länk

Däremot att plocka en beggad styrenhet och montera funkar inte så bra utan vidare. Det har inte gått sedan startspärrar mm infördes i princip

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
adnan1983
DEt är inte samma artekelnr, dem är olika!

325:an har MSD81
330 har MSV80

Insug och grenröret är beställt, för jag vet att det ger effekt, tar in större luftmängd.

Har en vän som gjort det med en e46, och hans 325 va riktigt jämn med 330, racat många ggr. men då var det minsre effektskillnad

Måste läsa på mer om styrenheten, om någon har bra länkar så lägg gärna upp dem!!!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ok när jag skiftade mellan 325/330 -09 så sa iallafall reservdelsprogrammet lika för bägge. Men det kan ju vara fel.
Och luft innehåller hästkrafter och mera energi sedan när?? Det är bensin som innehåller energi och du måste tillföra det i förhållande till luften för att få optimal mix.

Länk
adnan1983
Som jag skrivit redan.. det är INTE samma styrenhet!

Luft innehåller syre, får du in större luftmängd, som du får med ett större insug, så får du mer effekt!! oavsett om du justerar bränsleinsprutningen lr inte.

Har hittat par intressanta sidor :)

Länk

Mkt intressant !
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Nja det är mera visioner, du kan inte tillföra enbart luft utan måste hålla dig till de fysiska lagar som krävs för optimal förbränning av luft/ bränsleblandning dvs 14,7:1 och det är inga större toleranser i dessa fysiska lagarna. 14,7 liter luft till 1 liter bränsle
BMWs motoringengörer + alla andra motorutvecklare är inga idioter, hade det hittat hästkrafter i luften så hade dom säkert redan sett till att bilarna gick utanför det fysiks lagarna för optimal förbränning även om det går att göra nått bättre.
En fetare bränsle/luftblandning ger högre effekt inte enbart luft vilket ger en magrare bladning och lägre effekt. Det är de fysiska förutsättningarna som man nog inte rubbar så lätt på. Däremot har man en styrbar insprutning som de flesta racebilar har kan man optimera för just de förhållanden som råder.

Länk
Läser man lite på adnan1983´s länk så verkar det vara en klart prisvärd mod som dom har utfört på e90-forumet.
adnan1983
Har läst förbränningsteknik ( valbar kurs på Chalmers). käner tillförhållandet mellan luft & bränsle, men då du trycker in mer syre så ökar effekten, starkare förbränninge, även om det inte är optimala förhållanden ! läs på lite ;) och kolla gärna länken och dynotesterna som utförts på dem modifierade bilarna! 330 har ett insug med fler öppningar.

Insug grenrör, sportluftsfilter och avgassystem så har du en 330 ! på runt 265 - 270hk
Bänka gärna innan och efter för att se vad det gav!
adnan1983
Om jag har råd så kanske, men det säger sig självt egentligen! Samma 3 liters motor, sen har 330 ett annat insug grenrör, avgassystem och styrenhet.

Hoppas på det bästa!! men kan vara bortslängda pengar!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jo visst om du komprimerar/ trycker in luft så kan du öka effekten en del tom ganska mycket men det kostar i bränsleförbrukning också i slutändan finns ingen turbomotor/kompressor som är direkt snål när den får jobba, det kommer du aldrig ifrån.
Behöver inte läsa på efter 40 år som mekaniker jag tror jag vet hur en motor fungerar.
Insug med flera öppningar är en bra grej fanns redan på 70talet när jag trimmade jänkare, Offenhuser hade ett insug Dual port som var delat med smalare kanaler och större kanaler i olika höjd som både ökade vridet och även var optimalt för lite snålkörning funkade utmärkt både när man ville gasa och köra snålt.
Men då var självklart motorn byggd med hela conceptet, dvs högre komp. höglyftande kam, portade toppar och ett avgassystem som också släppte igenom mera syre/bränsle, det är liksom flödet genom hela motorn som räknas. Att byta pryttlar i ena ändan funkar ju inte så bra.
E60s V8 har liknade idé på insug men där kanalvolymen ändras genom att det vrids runt invändigt beroende på belastning för att ge optimalt luftflöde.
Tyvärr finns det allför många som inbillar sig att ett sportluftfilter ger 15 hkr extra bara för att det låter fränt :)
Lycka till, det går att programera om beggade motorstyrning för att få dom att funka i andra bilar , men det krävs kunnade och rätt programvaror . BMW klarar det inte mig vetligen och hur det är till dessa nyare BMW vet jag inte hur tillgången är på programvaror för att koda ihop dom med övriga system i bilen för att få bilen att överhuvudtaget starta.

Länk
adnan1983
Finns folk som redan gjort det, och det fungerar.

Tror det räcker med en original 330 styrenhet, se så kodar bmw om Vin-koden.

Ska försöka mig på detta, så får vi se om det funkar, hoppas verkligen det, bortslända pengar annars.

Teoretiskt sett så låter det vettigt, för att isuget på en 325:a är strypt. Ganska stor skillnad på mängden på luft mellan dem olika insugen.

Större insug i kombination med lite mer bränsle, och en sportkat så tror jag personligen man är uppe runt 270hk
adnan1983
lästa att du nämnde höre komp?, båda bilarna har samma komp, enl bmw.se, men har olika avgassytem.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
BMW har hittills inte kunnat koda om begagnade enheter med sina programvaror, utan enbart kunnat koda in vinkoden i nya enheter och det gäller inte enbart DME utan också andra moduler som instrumet och ljusmoduler , utan där har man fått använda andra programvaror som utvecklats utanför BMW. Nu är ju E90s elektronik byggd med ett mera avancerat bussystem än föregångarna så det är ju möjligt att förutsättningarna ändrats, det går ju fortfarnade att ändra moduler med externa programvaror när det gäller att justera om mätarställningar i olika moduler
Men BMW kanske lärt sig nått dom också, de brukar var ganska inskräkta för vad som händer "på bygden" och vad externa utvecklar för reservdelar som inte BMW för och div programering. Dessutom är dom låsta av garantiåtaganden för utfört arbete mm mm som också inskränker deras möjlighet att laborera utanför givna direktiv och ramar.
Tidigare skulle man byta E39 528 insug mot ett från M50 525/E34 tex för att få bättre flöde pga att 528s var "strypt" och det kan säkert ge nån skillnad i vissa register i motorns arbetsområde.

Länk
adnan1983
Yes, kollat hela dan nu. Man kan ta en original 330i styrenhet som kodas om till bilens original VIN, lr så kan man beställa en helt ny, finns flera företag som sysslar med detta. Finns olika steg:

Länk
Detta är steg 1, finns upp till steg 3.

Jag hade ju planerat styrenhet & Insug med grenrör. :)

Ska ringa Bmw imon och höra hur det funkar med Vin koder mm
- adnan1983
Dina länkar verkar hänvisa till N52 motorer.
Medans din är en N53.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.