AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.374

E46 330 Nybytt hardyskiva men klonk kvar

Sida 2 av 2
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Har du läst denna?: Länk

Hej igen tråden! varit utomlands och inte haft tid till AP:)

Jag ska bara försöka hitta tiden till att byta bussningarna, och då kommer även bilder så vi alla kan lösa våra problem.

tuvham:

Blev bytet bra efter bytet? vad gick bussningarna på för bakaxeln?

/// Alex
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Jag har inte hunnit montera ihop bilen än - semestern tog plötsligt slut tyvärr. Möjligen hinner jag i helgen om inget strular.
De två främre bussningarna i bakaxelstället/kryssramen kostade 330 kr st på BMW. Den som sitter bakom slutväxeln/diffen kostade lite mer, typ 400.
Sen har jag sett att de har bussningar på Biltema också, ska dit imorgon och kolla lite. 149 kr st för de bakre bakställsbussningarna. Mina är inte slut men skulle må bra av att bytas så vi får se, kul att undersöka kvaliten i allafall.

Bra länk det där!!!!!!!

stort tack:D
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Har nu satt ihop bilen igen. Det jag bytt är: de två främre bussningarna i bakaxelstället, den bakre bussningen på slutväxeln och båda inre drivknutar.

Det blev bättre, men inte den perfekta känsla jag hoppades på. Nu misstänker jag att det kan vara motor- eller växellådsfästena, eller att själva kopplingen/växellådan är sliten. Mina symptom är att det klonkar/smäller till lite när man trycker ner kopplingen när man ska byta växel från 1:an till 2:an och lite mindre från 2:an till 3:an. Från 3:an till 4:an märks inget.
Dessutom hoppar/svajar bilen lite ibland när man kör från stillastående.

Har innan bytt hardyskivan, kopplingens huvudcylinder, kopplingens slavcylinder och har dessutom renoverat växelspakslänkaget.

Det är inte utan att man blir lite trött...

ha
395
haknil
330 Xi 02
ursäkta okunnskapen,men vad är en Hardyskiva och vad uträttar den?
HN
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Det är en gummiskiva som sitter mellan växellådan och kardanaxeln för att ta upp vibrationer.

tuvham

Okej, de här med bilar asså! jag har ju inte riktigt börjat ännu, det enda jag har bytt är hardyskivan utan några som helst förbättringar.

Jag har samma symptom som dej, fast det som skiljer är att mitt märks något oerhört när man har växel i, kör och släpper gasen. Smällen bak känns nästan för bra nu. Så nu börjar det brinna i knutarna innan man ställer in han för vintern. Vem vet det kan ju vara mer än bara bussningarna. Kan tillägga att min koppling sjunger på sista versen.

//// Alex
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Jag hade inga problem när jag släppte gasen, om jag minns rätt. Det var när jag tryckte ner kopplingen när jag skulle växla till tvåan+trean som det klonkade till. Såna här fel är inte lätta att hitta orsaken till tyvärr. Det enda som garanterat hjälper är att kontrollera varenda del i drivlinan samt alla bussningar, vilket i sin tur innebär en del demonteringsarbete. Vilket i sin tur kräver tid, plats och kunskap.

Nu har jag kört bilen ett tag och det känns faktiskt mycket bättre. Det största återstående problemet är att det är lite kärvt att få i växlarna ibland. Nu igår insåg jag att det bara är problem när den är kall, vilket tyder på trött växellådsolja, så jag har varit iväg och handlat ett par liter som jag ska hälla i nu i helgen. Hoppas det hjälper, i så fall är jag nästan helt nöjd.

Tjena grabbar!

Jag hade bilen avställd i Sävsjö nu under vintern. När jag tog ut den så passade jag på att svänga förbi Nifab (vissa känner nog till det)

Iaf, jag förklarade när missljudet uppstod osv, han tog en sväng med bilen och hans slutsats blev att det var ett normalt kuggflank spel!? Okej sa jag, men min förra bil som var av exakt samma modell osv hade jag inget sådant här "klonk" i. Han svarade, det kan skilja från bil till bil men det är ofarligt och normalt.

Jag är själv mekaniker, har felsökt som skjutton! Kollar varenda bussning i bakvagnen men alla är i bra skick. Tydligen så kan det vara så här även för er som har haft liknande problem.

/ Alex
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Märker ett liknande "dunk" när jag ska iväg med min E46 330xi Touring -01, framförallt då på ettan och tvåans växel.
Det är som att när man släppt upp kopplingen helt så dröjer det nån tiondels sekund innan bilen börjar röra på sig, och då med ett litet dunk, som ökar i ljudvolym beroende på hur mycket gas man har. Detta gör även att det är svårt att komma iväg med bilen, dragläget är svårt att hitta p.g.a. detta.

Att riva iväg med bilen hårt och göra en snabb växling till tvåan känns helt uteslutet då det dunkar till obehagligt hårt. Däremot hörs i princip ingenting när man kuggar upp hårt till trean...

Min bil är fyrhjulsdriven, och jag undrar om man kan härleda felet på samma sätt som till de bakhjulsdrivna modellerna?
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Konsensus?

Väcker denna tråd till liv igen, för att se vad ni kom fram till?
Läser man tråden får man uppfattningen att detta urkopplings-klonk inte har en enskilld patentlösning (byta sub-ramsbussningar) utan att problemen kan bero på olika saker, eller om det tom är ett normalt betende som man får acceptera?

Vill gärna höra mer om någon lyckade identifiera vad som orsakade problemet
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag försöker väcka denna till liv jag också.

Jag har en 330 ´01 E46 där det uppstår klonk/dunk vid uppväxling vid alla växlar dvs 1-2, 2-3, 3-4, 4-5 men inget vid nerväxling. Det är samma här att när jag trycker ner kopplingen för att växla upp så kommer dunket innan jag ens hunnit röra spaken i ngn riktning. Däremot om jag ska växla ner så hörs ingenting.

Är det ngn som VET vad som säkert hjälper eller är det fortfarande oklart? Jag är väldigt allergisk till att börja byta grejer i hopp om att ngt ska hjälpa. Då kan jag lika gärna skita i det :/

Vad säger grabbarna? :)
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag kan lägga till en grej, om man ligger kvar lite på gasen medans man trycker ner kopplingen så upphör klonket men om man gör en normal växling så finns det där vid varje uppväxling. Vid nedväxling så spelar det ingen roll hur man gör med kopplingen, hörs inget ändå.
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Efter att ha gjort en grundlig analys på välkänd BMW-verkstad i Göteborg på min bil (330Xi E46) kom vi fram till att det är glapp i fördelningslådan. Den är alltså fyrhjulsdriven den bilen, så det kan bara härledas till Xi-modeller.

Bakvagnsbussningar, kardanaxel, hardyskiva, slutväxel etc. var i mycket fint skick men i själva fördelningslådan var det glapp mellan dreven som gjorde att ett dunk kunde uppstå. Ingen fara enligt verkstaden utan bara att köra vidare. Är dunkandet för tröttsamt så finns lådor från skrotade bilar att köpa på Ebay i USA eller Tyskland.
Bildelsbasen går bort här då svenska bilskrotar gör bort sig fullständigt i deras prissättning.

Har du en fyrhjulsdriven bil så kan detta vara värt att kolla upp, enkelt att testa. Hissa upp bilen (alla fyra hjul), lägg i växel, dra handbromsen och försök rotera främre kardanaxeln till framhjulsdriften så känner du om det är överdrivet spel.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Har en 330xd med 41k mil som också har ett visst glapp i fördelningslådan. Men klonket kommer bakifrån tycker jag. Min är en automat och klonket kommer när man sträcker upp drivlinan. Går att köra så att klonket nästan aldrig uppstår, men det finns där. Har stått under bilen när en kompis lagt i och ur driven och backen. I bilen hörs ett tydligt bonk men under bilen hördes inget. Testade säkert 30ggr. Diffen rör sej lite men jag kan inte hitta några dåliga bussningar. Planen framöver är att ta ner hela bakvagnen och byta alla bussningar.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Tack för infon killar, jag har dock bakhjulsdriven bil så det där faller bort för min del. Jag får väl avvakta tills det att jag kan lyfta upp bilen och känna på den.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Har troligen hittat orsaken till mitt klonk. Håller på att byta turbo och det är trångt att få ut den så jag släppte ner växellådsbalken. Då kunde jag konstatera att gummibussningen var helt sopslut. Gick inte att se med balken monterad.
För övrigt fick jag släppa ner hela framvagnen ink motor och låda typ 1 dm för att få ut katen och turbon. =/ Blir ny 3" downpipe utan kat nu (sorry för ot).

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.