AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.373

E46 330 Nybytt hardyskiva men klonk kvar

Sida 1 av 2
Hade ett klonk under bilen mellan växlingarna. Alltså precis efter du har tryck ner kopplingen. Trodde det var hardy skivan men icke..

Kan silent blocken vara slut kanske? Han känns fullt dugligt stabil på motorvägen dock.

Sjukt tacksam får råd!
Har samma symptom på min och läste i en tråd om en kille som bytte "bakre bussning till diffupphängning" efter det blev det tyst.

Vad det innebär i praktiken och vilken del där är vet jag tyvärr inte. Jag tänkte kika på det under semstern nästa vecka.
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Hade precis samma problem på min gamla e46:a. Dunkade till rejält när jag tryckte ner kopplingen.
Bytte då en av de tre bussningarna som håller upp diffen. Det var den bakre som var helt slut, efter bytet av den så försvann problemet.
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Kan tiilägga att den kostade ca 400:- och bmw skulle ha över 5000:- i arbete för att byta den!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
är det ett metalliskt klonkljud eller ett fysiskt dunk ni pratar om? Jag (och nog de flesta bilar) har ett metalliskt klonk som hörs om man kopplar ur när drivlinan fortfarande är i spänn. Men det kan väl även vara kuggarna i diff eller låda? Om hela diffen sitter löst borde det kännas fysikt i bilen att de dunkar till? vilken sorts dunk/klonk var det som avhjälptes med att byta diffupphängning? kändes det att diffen satt "löst" om man bände öi den före demontering?
Ursäkta att jag inte har svarat, jävla telia... vatt utan internet.

Lär nog vara dessa 3 bussningar som ni talar om. Själva bussningar är ju inte farligt dyra och jag gör det själv men hur mycket jobb är det?

Måste man plocka ner hela bakaxeln eller?

/ Alex
np
87
nplus
330i lim
försöker få liv i tråden, verkar vara fler än mig med detta fel. på min 330 kommer det alltså ett fysiskt "dunk" kan man säga. precis efter ja tryckt ner kopplingen, kan höras allra mest från växling till 1-2.

någon som har mer tips, jag ska göra ett försök och kolla alla bussningar, men en fråga, kan man komma åt o se skicket på bussningarna utan och behöva meka ner det ena o det andra ?
Det är exaxt så jag har det med. Typ som nån ligger under bilen och drämmer en gummi klubba varje gång man växlar. Jag bytte hardy skiva som var ganska dålig men ljudet är lika stark som förut.

STi
Någon som kan realoem'a bussningarna?
np
87
nplus
330i lim
jo symptomet verkar ju avvika från annars vanliga redan nämnda fall överallt i forumet, där dunket kommer när du petar i växeln, men detta är ju mer när man trycker ner koppling.

men tål ju som sagt o kolla bussningarna vid diffen, som någon nämner här i tråden, sen borde jag väl ändå egentligen också byta hardyskivan på min o se om det blir skillnad.
np
87
nplus
330i lim
vet inte om man kanske kan bli nå klokare utav detta..
Länk
hmm, ser ut som han har ställt bilen på lyft med fria bakhjul och växel i.. den bussningen är ju helt slut.

Satt och kollade till min ekonomi och bussningar till bakaxel och bakvagn, det går ihop sig:)

Någon som vet hur många bussningar det är totalt i bakvagn och bakaxel? silent block har jag hört talas om är det dem till bakvagnen eller bakaxel?

// Alex
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Även jag är drabbad av detta fel på min E46:a. Jag har också bytt hardyskivan i hopp om att det skulle avhjälpa problemet, men nej.
Har felsökt själva drivlinan och hittade glapp i de inre drivknutarna så jag bytte dessa idag faktiskt, hittade ganska fräsha på skroten. Imorgon ska jag försöka gå igenom alla bussningar men det är inte alltid det enklaste att kunna bända på dem på ett sätt som avslöjar glapp. De bussningar man kan se ser bra ut, inga sprickor eller dylikt. Den bakre bussningen på slutväxeln (diffen) är okej.
Återkommer med mer info.

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Tror jag har hittat felet. De två främre kryssbalksbussningarna var skadade. För att se detta måste man skruva av nr 12 (SKJUTSTAG) på bilden Länk

Man kan även kolla de bakre genom att helt enkelt lossa på bultarna så att man kan ta bort de stora brickorna. Bultarna sitter bara med 77 nm så det är enkelt att göra.

Så det var samma fel som youtube filmen som nplus postade. Han som har gjort den filmen har även gjort en gör-det-själv instruktion: Länk

Killen gör jobbet grundligt, han demonterar hela kryssramen, men jag tror inte det behövs. Jag har i allafall idag lyckats ta bort de gamla bussningarna utan att demontera mer än skjutstaget som jag nämner ovan. Avgassystemet var jag tvungen att lossa lite för att komma åt men det verkar inte som om man behöver lossa det från grenröret/katalysatorn. Får se när jag monterar de nya bussningarna.

Lite tips på hur ni ska ta bort bussningarna utan att demontera kryssramen: Stötta kryssramen med domkraft precis bakom skjutstaget.
Ta av skjutstaget och värmeskölden.
Sätt på dig skyddsglasögon om du inte vill få aluminiumflis i ögonen.
Borra bort så mycket material som möjligt med grov stålborr (typ 13 mm).
Tursamt nog är bussningens metalldelar gjorda av aluminum annars hade det kanske inte gått att göra. Det finns tre metallringar i bussningen: Den inre som man kan se direkt, en tunn mellanring i mitten och till sist en yttre grövre ring.
Såga ett jack i bussningens yttre ring med tigersåg, inifrån och ut så att säga.
Slå in en skruvmejsel mellan bussningshållaren och bussningens aluminumring och bänd, borra och svär tills ringen har kollapsat.
Nu är den lös men kan vara svår att få ut ändå pga det kvarvarande tryck. Prova då att höja och sänka kryssramen med domkraften så kommer den att röra på sig.
Det tog mig kanske 2 timmar att få loss de två bussningarna så det är faktiskt ganska enkelt. Åtminstonde om man jämför med youtube killen.

Jag hade satt på de nya om det inte var så att BMW inte hade de inne idag. Jag tänker trycka dem på plats med en domkraft, det känns lite som om ingenjörerna på BMW har tänkt samma tanke, att det ska gå att byta bussningar utan att demontera hela bakvagnen.

np
87
nplus
330i lim
tuvham: va fint att du kanske hittat felet, nu börjar jag förstå lite bättre vilka ställen jag kan kolla på. tack för tipsen. ska vid snaraste tillfälle skruva bort o försöka kolla alla 4 bussningar i bakstället.

säg till sen hur det gick med bytet!
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Har nu försökt få på den ena bussningen men det visade sig vara svårare än jag trodde. Den vill inte glida in hela vägen, det är ca 1 cm kvar som vägrar ge sig.
Det är lite problem med att använda domkraft eftersom det behövs ett glapp på ca 2 cm mellan chassit och kryssramen. Trycker man underifrån så lyfter man både bussningen och kryssramen tills kryssramen möter chassit och då finns det inte plats för bussningen att komma upp de sista centimetrarna. Så jag provade att trycka in ett par små träbitar för att få detta utrymme men de glider antingen ut eller så blir de mosade.

En avdragare löser ju detta problem men man skulle behöva en specialbyggd variant. Jag har en 2-armad men den bara viker sig och en trearmad går inte på, det saknas utrymme för den tredje armen.

Sedan har jag använt lite delar från min hjullager avdragar sats; brickor m.m. så om man inte har det hemma kan detta jobb nog vara svårt att göra själv.

Ska fortsätta imorgon så vi får se hur det går.

np
87
nplus
330i lim
hur stor är risken att detta typ av dunk kan bero på glapp i bakaxelväxeln eller växellåda? jämfört med risken för att det är nån gummibussning?

gruvar mig bara om det blir tal om o lägga ut en större summa pengar..
bussningar är ju en sak, dom är ju näst intill gratis jämfört med en bakväxel.

men jag misstänker att bussningarna slits före det mesta andra i drivlinan?
nplus

Beror på hur bilen har kört/belastats, om den är dugligt lugnt körd så skall bakväxeln hålla väldigt länge. Bussningarna slits hur man än kör, gummit torkar, spricker osv.

Ang. mitt problem så ska jag ta och byta alla bussningar bak. Bakvagn och bussningarna till bakväxeln. Provade svänga fram & tillbaka idag på motorvägen och han svajar ganska bra med bakändan när man belastar lite. Han har gått 13k så det är väl dags, såg att bussningarna till framvagnen var utbytta nyligen, slipper man de nu!

Visst är det ett jävla skitjobb och byta bussningar, tillverka pressverktyg m.m
Men det blir en oerhörd skillnad och körglädjen blir ännu högre:)

Har kollat lite på bussningar på Länk. Känner att när jag ändå är igång så är det lika bra och lägga till några lappar på bättre bussningar som tex powerflex. Någon som har erfarenhet av dessa? vill ha riktigt bra styvhet i han.

trevlig helg // Alex
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Har hållt på lite mer idag men har nu bytt taktik till att riva ner hela bakvagnen istället. Jag lyckas inte trycka in bussningen den sista biten... surt men sånt är livet. Möjligen hade det lyckats bättre om jag använt fett istället för diskmedel+vatten som smörjmedel men det är lite sent för det nu.

Nu har jag problem med att kardanaxeln sitter som berget på slutväxeln istället trots att jag har skruvat av alla bultar. Den verkar nästan vara värmd på. Det ska fanimej inte vara lätt.

nplus: En slutväxel behöver inte vara så dyr, Returbilen tar 500 spänn, www.returbilen.se. Jag betalde 660 för mina två bussningar.

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Ha! Lyckades få på den vänstra bussningen nu, utan att ta av bakstället (kryssrambalken). Det var mer plats på den sidan så där fick en trearmad avdragare plats och så använde jag fett istället för diskmedel.
Jag ska se om jag kan få på den trearmade på den högra bussningen också om jag tar loss bensintanken och handbromsvajrarna, nu får den som sagt inte plats.

tr
131
trexen
320d E-91 2009
Ingen som tagit lite bilder när ni mekat med bussningarna?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.