|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har haft mail kontakt med en kille som är intresserad av min M3:a, jag gissar att han är Finländare men är inte säker på det då jag inte har frågat. Han har ställt ganska lite frågor om bilen och igår fick jag detta mail: Hello, Am okay with the price,(195,000.00 SEK = 20,741.62 EUR )how i wish to come and view this vehicle but am currently out of state....I'm presently in Haiti as a UN special envoy to the trouble region......I would want you to know that i will be paying via PayPal...due to the distance as i i'm in Haiti presently on Humanitarian assistance..It only PayPal i can made your payment because PayPal secure fast and reliable so it easy to register at PayPal i will like you to go through there website www.paypal.com for registration it only 5 mins will take you ,I want you to provide me with the following information for me to proceed with the Payment... Your PayPal e-Mail Address : full name: tel no : I would like you to know that after i make the payment i would tell my pick up agent Private Courier Service to come and pick up the Vehicle at your address after payments has been sorted. Hur fungerar paypal? Är det tillräckligt säkert? Jag ska be honom betala pengarna till sin agent som i sin tur betalar mig på banken när han hämtat mig. Vad säger ni? M3 E30Länk | |
|
Han kommer garanterat skicka ett fejk mail som ser ut att komma från paypal när han säger att han har betalat. Kollar du då ditt paypal konto så är det förmodligen tomt. Brukar vara så när det snackas mer om hur betalningen går till än skicket på bilen. Jag nappade på en liknande grej när jag sålde en vara för jag var nyfiken på hur mailet såg ut. |
|
|
Paypal är säkert - så skapa ett konto och be honom föra över pengarna, när du ser att de har kommit så kan du ju släppa bilen. Jag har svårt att se hur själva blåsningen skall gå till, då de faktiska pengarna som han skickar måste finnas någonstans (Paypalkonto eller betalkort) för att de skall kunna skickas. Det finns ju blåsningar med checkar som ej går igenom osv. Han säger ju att han skall skicka sin kille efter att betalningen är gjord. Men jag måste ändock tillägga att historien om Haiti känns påhittad (jag vet inte ens om det är folk kvar på Haiti?) Men som jag skriver ovan, han får ju ingen information om dig om du använder Paypal- så be han skicka pengarna. /Andreas. |
|
|
Tänk dessutom på att paypal tar en rätt bra % på betalningen . Har för mig det är 3,75 % eller liknande. På 200 K blir det ju i runda slängar 7500 kr Iofs är detta säkert fejk. Han påpekar 2 gånger att han är på humanitärt uppdrag enbart för att vinna din sympati och inte genomskåda själva bluffen. Han kanske skickar detta till ett hundratal och det räcker ju om en nappar så har han ett år klarat framöver då han sålt bilen till någon lycklig rackare i Benin.. |
|
|
Jag skulle aldrig göra det. När spekulanter fokuserar mer på själva betalningen än på bilen i sig - då är något garanterat lurt. ------- //Lövet |
|
|
Just historien om Haiti och att han ska skicka agent känns inte bra! Men säg att han betalar in pengarna och bilen levereras, kan pengarna dras tillbaka från mitt konto eller att jag blir återbetalnings skyldig på något sätt? M3 E30Länk |
|
| Jag antar att detta Länk din bil. Var inte så het på gröten. E30 M3 växer inte på träd, förr eller senare så dyker det upp en seriös människa på plats som köper den. Glöm allt det här med köpare som inte vill komma och titta på bilen ens, utan vill först betala en massa pengar och sedan skicka någon annan att hämta bilen. Kan gå bra också, men detta luktar härskt, faktiskt. | |
|
Länk funkar bättre ------- //Lövet |
|
| Klart det är en blåsning. Finns inte en sportmössa att någon skickar 200 kakor till en helt okänd person. Dessutom det här jiddret med Haiti, vad har det med saken att göra? Agenten kan väl ta med sig pengarna? | |
|
Jasko, japp min bil! Jag ville bara få min egen magkänsla bekräftat! Har mailat han och bett honom betala pengarna till sin agent som i sin tur ska betala pengarna till mig på banken! Får se vad han svarar. M3 E30Länk |
|
|
Och jag har ingen bråttom, har två andra som är väldigt intresserad men kan inte slå till just nu. Det är ju en jobbig prisklass så det får ta den tid det tar för att den ska bli såld! M3 E30Länk |
|
|
Det är inte någon finländare som knåpat ihop det där emailet utan en afrikan, det ser man på grammatik stavning osv. Maila lite till så kommer snart Western Union in i bilden. |
|
|
Finländare är väl inte speciellt bra på engelska? Han Heter Arthur Hirama, som sagt så gissade jag bara! M3 E30Länk |
|
|
Bra eller dåligt spelar mindre roll, det är det typiska skrivsättet som är intressant. Dom skriver till exempel inte "I am", utan förkortar det "am". Så det räcker i princip att läsa första två orden i hela brevet (Hello, Am...) så är saken biff. Hello Africa! |
|
| Länk | |
| Den där länken säger ju allt. | |
|
"Samma här fick liknande mail från en snubbe som jobbade på Bermuda och han va militär.. Han ville jag skulle öppna paypal" |
|
|
Då var den saken utrett! :) Ännu en gång bevisad att första magkänslan är rätt! Ska bli intressant och se om han svarar! Tack för hjälpen! M3 E30Länk |
|
|
Länk Många glada skratt har man fått när man läst on "Anus laptops" En snubbe som blåser scammarna. Mugumuseum är också bra. |
|
|
"You'll love having the biggest ANUS in town with the new ANUS XXL." "we focus on fast and courteous worldwide service of small businesses & rear-end users." Stor humor! |
|
|
Min favorit. Washer, Dryer, Stove, Refrigerator (9 shipments) to Nigera: Completed! idioterna pröjsade frakten i tron om att det var laptops. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.