|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
| det var det jag menade, att pumpa med gasen är ekonomikskt eftersom motorns verkningsgrad är bäst när man ligger nära maxvridet för aktuellt (lägsta möjliga) varvtal. men då går det för fort efter en stjnd. så optimalt är att gasa rätt mycket så farten ökar 5km/h, sedan släppa gasen, gasa igen osv. men så kan man ju inte hålla på. sen blir ju motorerna bättre och bättre på dellast och det i kombination med många växlar/hög högsta växel gör att man inte längre kan tjäna så mycket på en "binär" gaspedal | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
om 330s förbrukning: Landsvägen när jag körde 120 mil, blandad väg. mest E4 normal vardagstrafik men många omköringar, dessutom inklusive en timmes trafik propp genom stockholm kl 17 en vanlig torsdag så tog min 330 -04 (6vxl) 0.8 Nollställde innan avfärd och kollade mot tripp. och det stämde. Snitt hastigheten kommer jag inte exakt ihåg men vi låg mellan 90-130 ganska pendlande och det var ingen ecodriving i baktanke. bilen var dessutom fulllastad med grejor ända upp till nackstöden där fram. dock så brukar snitt förbrukningen vid ren stadskörning (ej ecodriving) ligga på strax över litern. |
| 330 6-vxl. Gött. Varv på sexan i 100km/h? | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
jadu, bra fråga. va nyss ute och körde 20 mil men inte kommer man ihåg det :) |
|
Jag har nu testat snålkörning med min 320i Touring E46 från 2005. Körde ca 10 mil, inkluderata passage av Stockholm och lyckades pressa ner den till 0,66 l/mil. |
|
|
Jag kommer i snitt 60 mil på en 60 liters tank med min 330D -01 Har verken blyfot eller ett ägg under pedalen utan kör normalt. Tycker det är på tok för hög bränsleförbrukning och funderar på om något är trasigt. Någon som har erfarenhet? |
|
| Lenno, det låter definitivt högt. Kör du enbart korta stadskörningar? | |
| Kör ca 70% landsväg och 30% stadskörning | |
|
Jag kör 330d -01. Visserligen manuel men med 19" så brukar jag komma över 90 mil innan det är läge att tanka. Vilket jag gör innan lampan tänds. (min första diesel och vill undvika soppatorsk) |
|
|
Jag har ju iof automat men denna bilen drar mer än min BMW 325 bensin från -85. Jag försöker komma på vad som är fel men turbon är ny, hela insugspartiet från turbo fram till cylindrarna är rentvättade från oljekox nybytta filter och så vidare. Den går bra i motorn vad jag kan tycker. Kör jag ren landsväg, tex tvärs över Sverige så kommer jag 70/75 mil som bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.