AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.992

förbrukningen mellan 320 och 330 är nästan samma? kan de va sant?

Sida 4 av 6
vem vet va en 323 kan max drar i förbrukning i riktigt hård körning och gasa mycket??
och vem tycket att 323 är bättre än 320
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Vet ej vad 320in ligger i för förs.premie? Nå iaf så betalar jag ca 7400kr/år helförsäkring för min 330! Tycker de är ett ganska okej pris!
mackan vilken försäkringsbolag är det du har för bilen??
Mackan bor i Norrbotten där trafikflödet är lika glest som publiktrycket på en Div 5 match i fotboll. Dessutom är frekvensen av trafikolyckor och skadegörelse löjevävckande lågt där jmf med storstadsregionerna.

Omöjligt att säga att ena bolaget är billigare än något annat, premien är 100% individuell och beräknas utifrån DINA förutsättningar. Du får helt enkelt ringa runt till olika bolag och kolla vad som blir billigast för dig.

Min 320iT -04 låg på 6500kr innan jag sålde den. Då var jag 31 år och bodde i villa i Skåne. En 330iT låg som jämförelse på mellan 10-12kkr.
:O gud vilken skillnad
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Skillnaden mellan 320 resp 330 är värd 500 kr/mån.

Och sedan när det gäller "blyfot" så är det ju riktigt skönt för passagerare att åka en 30 mils resa med dylik förarfot.
Eller de kanske vill spy i en plastpåse.
Ensam i bilen är sin sak då har man bara ansvar för sig själv plus att man hänger med i tempot. Och man är ensam om att lifta när farbror blå säger att bilen står still nu!

Byta upp sig? Till vad då?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"Raamy" Bmw original försäkring (IF) har jag, kostade först 12000 per år,men gick in på www.compricer.se och skrev in mitt mob nummer! Tog 20 sek sen ringde dom upp och fick ner priset 5000/år! Förstår inte hur de går till eftersom jag ringde runt först och 12-14k legade i princip alla.
Jag vill undvika att dra förhastade slutsatser utifrån ett subjektivt svart/vitt/rätt/fel perspektiv och istället ge en helhetsbild:

När jag köpte min 320iT 2005 kostade min bil 190kkr. Jag kunde enkelt få en 330iT för samma peng, kruxet är att den då var från 2001. Men inte bara sparade jag 500kr/månad i försäkring utan för samma pris som en 330iT fick jag en:

- 3 årsmodeller nyare bil
- Facelift
- Fri service
- Fabriksgaranti
- 3000mil istf 10.000mil
- Billigare däckskostnader (330 kräver 17-tumshjul pga större bromsar)

Så skillnaden var i mitt fall markant högre än 500kr/mån. E.V.A var markant bättre för 320 än 330 vill jag lova ;-)

Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Kalle, du vill själv inte riktigt släppa märker jag.., hehe.
Mja.., man får väl välja sina passagerare om det skall köras ordentligt.
Fördelen är ju att det bara är att byta plats om farbror blå har synpunkter. Ska man vara helt på säkra sidan är det väl bäst att alltid vara själv i bilen iofs, då slipper man både ev. spyor och betungande ansvar. För trafiken är faktisk farlig...:)

TS: Försäkringspremier är som sagt individuella och där är det bäst att kolla runt själv. Skulle inte förvåna mig om de är i storleksordningen dubbelt så höga för 330 kontra 320. Iaf om man är en yngling under 30 och bor i större stad. Men det i sig kanske inte innebär mer än 500kr/mån.

Köp den bil du har råd att köra med. Bilar kostar och hänger det på 500kr per månad ligger man nog för nära gränsen oavsett. Allt kan krångla och det gäller att sköta grejerna också. Dyrare/snabbare bilar kostar vanligtvis mer i allt. En 320 med M-paket som körs ordentligt skäms inte för sig iaf. Men det gör 330:n som ligger längst fram i kön och slickar mittlinjen. Bara min åsikt...
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
" En 320 med M-paket som körs ordentligt skäms inte för sig iaf. Men det gör 330:n som ligger längst fram i kön och slickar mittlinjen. Bara min åsikt... "

ja du, de har du nog rätt i att de "är din åsikt". Låter som att har man en 330 så är de ju töntigt om man kör lugnt ibland!
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vi stampar på igen!

Att det skall vara så förbaskat svårt att begripa; Att köra en 330/530 under 0.9 innebär inte att ligga först och slicka mittlinjen.
Du kan köra 20-30 över laglig fart och ÄNDÅ komma under 0.9.
Om du sedan gillar att slita i växelspaken under en långfärd så får du nog svårt att hitta passagerare.
Att köra fort och väl innebär inte ligga på 5000 varv.
För info så varvar min 530 endast 2000 vid 100 km.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
är det ingen som provat att ta diffen från en 323/325 (eller vad som nu kan vara lämpligt, köpes på skroten) för att få ner varvtalet? skulle säkert blir snålt och bra då m54 är en riktigt fin motor. gör väl inget om man "måste" växla ner vid omkörningar.
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Jaa, det är allt lite töntigt...
Vi skulle ju inte fortsätta det här, blir bara det vanliga moralsnacket...

Kör hur ni vill, sakta eller fort... Och tyck vad ni vill också... Men släpp gärna förbi snabbare trafik...
Varva och njut (måste inte vara fullgas)! Den raka sexan är fantastisk oavsett varvtal.

mvh/ Anders
"Mackan bor i Norrbotten där trafikflödet är lika glest som publiktrycket på en Div 5 match i fotboll". Hahaha så jävla bra .
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Får väl fylla på liye på den här tråden som är så tunn...

Har både en 330Ci och en 320IT at jämföra med och visst är 320in trött om man jämför med 330in. 320in saknar just det där härliga bottenvridet som 330in har men jag har funnit medicin till 320in för det också.

Anledningen till att det blev en 320 som familjens blöjexpress var helt enkelt att det inte fanns några fina lågmilade, svarta med m-paketet osv 330 Touring till salu och har fortfarande inte sett ngn sådan till salu. Jag "sprang" på en 320 touring med all utr förutom taklucka som gått drygt 6000mil, svensksåld och alldrig vinterkörd så valet blev inte särskilt svårt.

Men efter ett par dagar så blev jag lite trött på hur lågt växlad 320in är och dessutom trött trots att den är lågt växlad. Den jämkar liksom på varven istället för att dra som 330in gör.

Blev lite bättre när 19tums sommarpuckarna åkte på men inte tillräckligt.
Monterade på skoj på en slutväxel frn en 325a för att se om det blev ngn skillnad, och huj det blev det. Innan bytet kändes 1an som en "lastbilsväxel" vid start. Nu sköt den istället iväg ekipaget men med ngn sämre drag pga den ökade utväxlingen vilket är förståerligt. 320in orkade dock dra på samtliga växlar med eftersom 320in saknar bottenvrid blev det ingen sensation direkt.

Gjorde då en uppdatering av mjukvaran som innebar bla att den ställde på mer bränsle vid del och fullast och skillnaden blev enorm mot orginal sett.

Så ni som har en 320 med m54 motorn och vill ha lite mer krut är mitt recept att byta slutväxeln till 325ans frn en manuell (3:15) och uppdatera eller uppgradera mjukvaran.

/Scnitzermann
Hej. Nu blev jag nyfilken på vilken typ av mjukvara du har uppdaterat till.
Kan man göra det samma för 330 som reda går bra fast man vill att den ska gå lite bättre?

Hur specar mjukvaran på BMW inför nästa service?

Mvh
Jimjam
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
scnitzermann , det här behöver utvecklas. Dags för en tips-tråd under mekartips kanske...
/J

Surf Or Die!!!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag är inte med. Diff från en 325 innebär väl sänkt motorvarv och alltså lägre prestanda (och förbrukning och surr)?
Vad är det för utväxling på originalklumpen?
Kan någon få fram vridmomentkurvor för M54B22, B25 och B30?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Mitt tips är istället!!

Köp en 325, för fortfarande är det en citron som sockrat lite...
Ja jag vet att jag är elak nu men jag jämför BMW vs BMW.
Mot nästan alla andra "bilar" är det fördel 320!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.