AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.409

vad kör ni med för koppling till Bmw 530i E39?

Sida 1 av 2
Ba
328
Basilika
E39 530im
Tjena! Då min koppling börjar slirar är det dags för byte. Vad kör ni för koppling till era bilar? Tänkte bara byta lamellen om det är bara den som är den svaga länken. Håller Bmw:s orginalkoppling (lamell/tryckplatta) för orginaleffekten? eller ska man uppgradera? var köper ni grejerna o till vilken kostnad?
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
ja kör då med orginal, de håller då fint för mig...

Fast ja kör aktivt...
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Hur tänkte du nu?
Varför skulle inte en orginalkoppling hålla?
Ba
328
Basilika
E39 530im
gjorde ganska hårda stillastående starter igår o kopplingen slirade ganska rejält på både 1an & 2an... Luktade lameller i högsta grad! Läste i nåt inlägg att det kan vara läckande packbox, men tvivlar på det. Bilen har snart rullat 20k.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Om inte kopplingen inte blivit bytt under 20k mil är de hög tid att byta : p
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Hmm ja de beror ju på när den sist var bytt förstås..
Å de är klart ska ja nu börja bränna gummi med mina 265 or så lär den ju säkert slira...

Allt håller ju inom rimlighetens gränser.. .
Ba
328
Basilika
E39 530im
japp, så är det. Kör oxå på 265or. Men det slirar både med o utan antispinn. Den vill inte ens komm iväg... Varvräknaren bara rullar på... Men när man ger fullgas (på alla växlar, även i låga varv) när bilen väl börjar rullar så går han som vanligt, utan att kopplingen slirar. Det är bara stillastående starter som inte går. Luktar bränt koppling direkt =(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fortsätt så blåbränner du upp dubbelmassesvänghjulet vilket du förmodligen kanske redan gjort så kostar det 6000 kr extra minst.
Man plockar aldrig ned växellådan för att byta enbart lameller utan man byter hela paketet speciellt på en 20.000 milare oavsett bilmärke. speceilt som ett Sachs kopplingskit ínte kostar mer än ett par tusen kronor på autoexperten tex
Se till att plocka bort CDV ventilen på slavcylinder så får du en mera normal koppling

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ba
328
Basilika
E39 530im
så du menar att det kommer att gå åt lameller, svänghjul, tryckplatta, lager, packningar mm? är sachs bättre än bmw orginal? hur är körbarheten med sachskopplingen?
Ba
328
Basilika
E39 530im
för övrigt så går ju bilen hur normalt som helst o du kan plåga han i alla växlar ända till varvstoppet utan att kopplingen slirar. Men stillastående som sagt... där är problemet, lamellen vill inte greppa...
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Nä men dina 265or vill greppa... Om du är så besatt av att bränna däck byt koppling och till 235or bak eller något sådant så lär den orka.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad är originalmonterat Sachs förmodligen:), alla reservdelar som håller biltillverkarens specar eller bättre är en originaldel oavsett vilken kartong dom ligger i.
Svänghjul möjligt beroende på hur det ser ut när det är demonterat, har det blåanlöpta plattor/områden är det bara att byta, sätter man dit en ny koppling på det kommer den att hugga så fort bilen blir varm.
Enbart lameller byts aldrig separat i princip.
Du bör kanske kika lite på hydraliken, ny olja och plocka bort cdvventilen (strypning)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ba
328
Basilika
E39 530im
tror inte att det är nåt fel på kopplingen. Bilen är väl inte stark nog att dra runt de stora fälgarna med 265orna på. Men ska nog byta växellådsoljan o ev packboxen. Hur bete den sig med cdv borttagen?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hade jag varit som du skulle jag inhandlat en Volvo 740 med regummeringar enär du är så "bränna gummi frälst!
Får obehagliga rysningar när man misshandlar en 530 som du tydligen gör.
Har du fyllt 18?

Byta upp sig? Till vad då?
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag hade också slirtendenser på 528:an men dem försvann när jag tog bort CDV strypningen.

För med strypningen på plats så hinner bilen inte koppla i snabbt nog innan du ger fullt vilket resulterar i att de slirar.

Så se till o ta bort strypventilen som sitter på slavcylindern så löser det säkert en del av problemet.

Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96

De där med å misshandla bilar har ju diskuterats förr, ska man köra hårt å aktivt så får man ju lov å serva bilen där efter också... Å har man inte råd med de köper man en 740 eller en 240.... De är ju givet roligare å leka av sig nån gång med tysken förstås än med en 740... Men de koster ju där
efter också....

Ba
328
Basilika
E39 530im
karlhilding: Jag är inte ute efter att bränna gummi, men jag vill kunna accelerera bilen hårt stillastående nångång utan att den slirar. Eftersom jag inte har några erfarenheter av en 530 innan så är det klart att jag frågar. Har haft en 540 med manuell låda o kopplingen slirade inte med 18" M5 Fälgar/däck vid hårt stillastående starter nån gång då o då!! Och hade jag velat ha en 740 att plåga, så hade jag köpt ett sådant! Fråga dej själv hur gammal Du är som kommenterar såhär. För 10 år sen var jag 18 och hade en 240 om du nu är intresserad av att veta detta.

Ni andra: tack för de olika tips o råd =) Ska leta fram lite hur man tar bort CDV.n och vad den har för funktion, så inget annat tar stryk eller sådant. Hoppas man inte behöver vara värsta mekanikern för denna operation =)
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Det enda CDVn gör är att strypa flödet till slavcylindern, Därav får du en trögre/segare koppling.

Du ska skaffa en öppen ringnyckel strl 11mm sen behöver du en vanlig 14mm block nyckel.

Broms vätska, oljekanna med en bit lagom stor slang (Detta till luftningen som du måste göra efter du haft loss lednignen.

Bromsvätske burken är delad mellan broms och koppling så du behöver inte bry dig om att hela ledningen blir tom för det påvärkar inte bromsarna.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ska man vara petig så stryper CDV:n flödet från slavcylindern, inte till. När du tror du släpper kopplingen, så släpper CDV:n den extra sakta åt dig. Det i sig kan nog ställa till det. Min 525:a drar lös orginal-225:orna på torr asfalt trots att CDV:n är kvar. Detta efter att min 12-årige son talat om att jag måste koppla ur DSC:n... Förövrigt är jag 38 år och tänker inte bli såpass vuxen att jag aldrig gör så. Det ska min bil tåla ;)
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Så sant att det är från :) Dock känner man en ganska stor skillnad redan när man trampar ner kopplingen.

Och visst ska en bmw tåla o dra loss från stillastående nån gång ibland.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Oberoende så har jag aldrig förstått det där med att bränna gummi.
Ser ofta svarta streck med gummiblandning på parkeringsplatser o dyl och kan förstå att nyblivna körtkortstagare kan känna suget, men inte äldre herrar över 25..........
Däremot att trampa pedalen i botten vid 40-50 km är ju en annan sak men att plåga bilen från stillastående ger mig bara uppkastningar och tror inte ens att de yngre tonårstjejerna blir impade.
Det har även skrivits en del om sk. demobilar och hur många är intresserade av en sådan om någon eller några har "piskat skiten ur den".

Byta upp sig? Till vad då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.