AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.662

Min motorlampa e46 330

Sida 1 av 2
kl
3
klarssson
330ci 01
Min motorlampa har tänkt sej men märker ingen märkbar skillnad någon sov vet vad de kan va?
Har läst nått om att försäkringen kan täcka kostnaderana om man har helförsäkring. Har ju BMWs helförsäkring täcker de?
Först måste du läsa av felkoder, vilket du gör hos ex. en BMW återförsäljare, och då får du förhoppningsvis en hänvisning till vad som är fel.
la
25
lardass
X5 3,0 -04
Z3 Coupe -98
Tjena!

Gissning. Kolla slangen från luftfilter/luftmasse, den är
skarvad under insuget. Där den delar sig i två. en smal /en grov.
Kolla den smala slangen. Väldigt vanligt med torrsprickor och hål i den.
Ger även det felkod med gul motorlampa.
Ta en ficklampa och följ slangen så ser du vad jag menar.

Mvh Håkan

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Motorlampan lyste hos en fastanställd på Volvo i sin Volvo. Jag rensade bara felkoder och problemet var borta. Är konsult på Volvo PV.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På min var det en kass lambdasond som fick motorlampan att lysa gult.

Kan vara en mängd olika saker så bäst är att åka till BMW så läser dom av det exakta felet.

Tror inte det finns nåt på försäkringen som täcker utan det är bara att betala själv. Försäkringen kommer väl mest in i bilden om det är totalhaveri eller liknande. Här tror jag det handlar om normalt slitage och då funkar ingen försäkring.

Niklas

Fransosen
ha
395
haknil
330 Xi 02
När lyser lampan
kl
3
klarssson
330ci 01
Den började tända sej ibland några gånger men nu lyser den hela tiden...
Farsan hade samma problem. Var ett hål i en luft slang som lardass skrev.

Gör en felsökning som Fransosen skrev, så det inte kostar dig en massa i onödan.

Sen när du vet besked eller inte, så kan du fortsätta efter det.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
på min 320 -03 så tände den sig ibland för att nästa gång "kanske" vara släckt. felkodsavläsning hos mekonomen verkstaden sa att det var felaktiga avgasvärden på båda lamdasonderna. kollade slangen som är skrivet högre upp och hittade ett hål som passade hela mitt lillfinger. kostade inte mer än 140:- (har jag för mig) på bmw, sedan dess ingen gul motorlampa..
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Lånar tråden lite eftersom jag har ett liknande, men inte samma problem.

I mitt fall så går bilen ojämt på tomgång och vid mindre gaspådrag när den är kall. Trycker jag på lite till så är det som den skulle "vakna". Det känns som den skulle gå på bara 5 burkar emellanåt, för att sedan kicka in den sjätte när man trycker på.
Ingen motorlampa tänds överhuvudtaget.
Symptomen minskar markant när bilen är varm (kanske t.o.m försvinner helt...men det okänsliga elektroniska gasspjället i kombination med destinationerna jag kört till gör att jag inte säkert kan säga ifall all "orenhet" är borta)

Vid ett planerat verkstadsbesök för 2 veckor sedan fick jag höra att den givit felkoder om för mager bränsleblandning på "cylinderbank 2". Skulle LMM ha givit upp borde ju rimligtvis alla cylindrar få samma info, och felkoden borde gälla alla cylindrar.

Tändstift bytte jag när jag köpte bilen för ca 4000 mil sedan.

Så, vad tror ni att man bör kolla upp först med tanke på ovanstående symptom?

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
kl
3
klarssson
330ci 01
var och läste ur bilen idag och de verkar som de är kamlägesgivaren. så de blir till å köpa en sån å se om man blir av med den lysande motorlampan..
jo
10
joha
330 2003
Jag hade också gul motorlampa och hål på slangen som ovan.
Ingen märkbar prestanda försämring.
Tack för tråden och svaren

e46 330 2003

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Här är ytterligare en tacksam för lardass tips, haft den där gula tänd i snart ett halvår, utan märkbar prestanda skillnad. Kollade nyss när jag läst tråden och visst, ett finger kunde stoppas i där med.
Ska nu köpa nytt.
Är det bökigt att byta?
jo
10
joha
330 2003
Jag bytte insugssslangen som kostar 140kr på BMW. Det var pilligt, jag valde att bara ta bort luftburken, luftmätare och första delen av slanen. Sen pillade jag upp slangklämmorna närmast motorn med en fast nyckel.
Den gula motorlampan släckdes med instrumentet.

Lycka till
Hade precis samma sak på min 330i, det vill säga gull motorlampa pga trasig insugsluftbälg. Tydligen extremt vanligt att denna spricker med tiden.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kollar man i real oem så har de bytt artikel på denna, dvs nytt nummer, sånt brukar ske när man inte är nöjd med konstruktionen/tillverkningsmetoden
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
shit vad pilligt! får loss slangen ovanför, men kommer inte åt med mina labbar därnere... hmm. surt, hade det varit mer plats så hade det varit bytt på en pisskvart.
Då är det bara att börja demontera skit runtikring.
la
25
lardass
X5 3,0 -04
Z3 Coupe -98
Hej!

Jag brukar ta bort plasten bredvid fjädertornet. Brukar bli lite bättre plats.
Även pollenfiltret med hållare , samt några gummilister.

Mvh Håkan

He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Pollenfiltret kan jag rekomendera att man tar bort. Finns en bra guide någonstans här på forumet. hittar den inte just nu men sök..
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Kanske är lite gammal tråd nu, men köpte precis en jättefin 320i, men 200m från köpet började lampan lysa.

Den går hur fint som helst, märker inte av några problem förutom lampan..
Har försökt känna där runt den stora bälgen till luftburken och där den får en liten mini-avkomma, men känner inga hål..
Nån som har lust att lägga upp en bild på var ni menar?
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Kan det vara nr. 5 på bilden här ni pratar om:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.