|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska köpa min första bil och är intresserad av en BMW 320/325. Har hittat denna nedan men vet inte om det är ett bra köp? Några större problem med dessa? Fördelar, nackdelar osv? Länk MVH Stefan | |
Roffa1 |
Jag har aldrig tidigare sett en "Pedantskött" bil med så lortig o sliten förarstol;-) Bilen har tidigare varit på tapeten här på forumet, vi kom då samtliga fram till att priset var på tok för högt. Ett mer rimligt pris borde vara omkring 110-120.000:- Satsa hellre på en fräsch 325:a. |
| 325 är mycket dyrare också! | |
|
Håller då helt med Roffa1 här! Priset borde ligga någonstans runt 100-120.000:- annars tack och hej. Satsa på en 325a eller varför inte en 323i ? ELLER en 318is !!! :O :) BMW 4 Life |
|
|
Och sen som första bil behöver du väl ej ha en 06:a? varför inte köra på somsagt en 323 - 98 eller liknande? Priset går då drastigst ned också. Man kan hitta pedantskötta 98:or aswell ya know;) BMW 4 Life |
|
|
Tycker nya karrossen är snyggare, sedan vill jag inte köpa en allt för gammal bil med för många år/mil på nacken. Har jag budgeten så varför inte :) VArför en 323i? Vad är det för skillnad mellan 323 och 320? Tack för kommentarer! MVH Stefan |
|
|
Ska du köpa en nyare bil (dvs E90-generationen) så ska du inte räkna in 323 då den inte existerar. Tycker E90 325 är värd sina pengar, även min är "första-bil" och jag kan inte vara mer nöjd. |
|
|
Ok. Just 325 överstiger min budgetpå ca ~140 000 kr, när jag väll hittar en i den prisklassen så har den rullat för långt. Tror jag kommer satsa på en 320i. tack! |
|
| då kan du ju köpa en sen e46 med m-paket och större motor. | |
Roffa1 |
Tror det är rätt surt att försöka sig på att sälja en 320i. De flesta spekulanter har nog 325:an som första instegsmodell. |
|
-Bag, en sen E46 är exakt vilken årsmodell? M.a.o så är det inte nya karossen? -Roffa1, men det är en stor skillnad i pris, för stor för mig. Är denna prisvärd? Länk |
|
Roffa1 |
Att betala de pengarna för en 320i-06 är nog ett stort misstag. Med lite förhandling så är det samma peng som en 325:a kostar. Ta inte allt för hårt på priserna som står i Blocket annonserna, de allra flesta är villiga att pruta både 10-20-30.000:- |
|
Som en som har ägt både E46 och E90 kan jag bara säga att trådskaparen ska satsa på E90. Visst, E46 är vackrare i mina ögon, men i allt annat vinner E90 stort. Att hitta en E90 325i med låg mätarställning (ett krav känns det som) för 140.000... ingenting är omöjligt, men lycka till! Och att det ska vara svårt att sälja en 320i kan jag inte se nåt bevis för... inte svårare än vad det är att sälja en 325i. Den ene vinner på prestanda, den andre på ekonomi. Vilket känns viktigare för trådskaparen? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko: ekonomi känns lite viktigare i det här fallet, men hur mycket är det man pratar om egenligen? Någon tusing hit och dit kan jag leva med. Som ni märker så är jag inte så insatt i BMWs alla modeller, snygga är dom iaf! E90 kommer jag att satsa på helt klart, sedan om det blir 320 eller 325 vet jag inte. Att det ska vara svårare att sälja 320 tror jag heller inte på. Tack för bra kommentarer! |
|
|
Det är ju ganska så stor skillnad på en 320i och en 325:a. 320 känns ganska så slö i bensin versionen medans 325:an är bra fart i... 150 hk i 320 mot 218 hk i 325 :) Hade nog också satsat på en 325 då du får en helt annan bil i min mening som du ej tröttnar på i första taget :). //Kristoffer |
|
|
Hur är bränsleförbrukningen mellan 320 och 325? Ägarkostnader? Osv. |
|
|
det är alltså förra karossmodellen som är e46. det är ju olika vad man har för smak och prioriteringar. jag prioriterar utseende högt och har svårt för e90 särskilt de tidiga. oftast är de senare årsmodellerna mer problemfria och mer generösa garantier. men och andra sidan mer omoderna. jag hade köpt nåt sånt här: Länk för mer koll så rekommenderas i vanlig ordning modellguiden till vänster. |
|
|
Har ägt E46 325i och äger nu 320i E90. 325i var klart rappare, men bara när man varvade duktigt. Den var också betydligt törstigare. Har precis kommit hem från en bilsemester i Europa. 320i snittade 6,9l/100 km! Autobahn och allt. Har haft den uppe i 230 km/h enligt mätare (strax över 220 i verkligheten alltså) fullastad dessutom. Motorn går otroligt fint och mjukt för att vara en fyra, inte alls långt efter en sexa i gångkultur. Årsskatten är på strax över 1500 och helförsäkringen betalar jag 5000 för. Men visst, hade min budget räckt ända fram så hade det blivit en 325i, men jag kan inte säga att jag ångrar mitt val ändå. Då hade jag kanske fått avstå viss utrustning som min nuvarande bil är utrustad med. Vi lever trots allt i big brother Sverige där hastigheten är satt löjligt lågt... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Bag: Vad är det för problem de haft? Något man bör passa sig för? Jag gillar faktiskt E90 och siktar på en sådan. Finns det någon skillnad i kaross om man jämför tidig E90 med senare 2010 modell? Modellguiden var fin, tack för tips! Jasko, Wow, 6,9l/100 km låter bra det. Bränsleekonomi är viktigt för mig samtidigt som antalet hästar är mindre viktigt. Komfort är också viktigt! |
|
Roffa1 |
När det gäller E90 så kom väl faceliften 2009. Detta innebar bl,a ny form på motorhuv o baklucka samt andra ledbakljus. Likaså infördes den nya större 3L motorn på 325. När det sedan gäller problem med de tidiga E90 modellerna, så gäller detta bl,a Tickande motor pga för små oljekanaler i toppen, förekommer likaså huggande koppling i dragläge. Rost i nedre dörrfalsen på samtliga dörrar, rost på motorhuv o baklucka, osv. |
|
E46 börjar bli en gammal bil och har du pengarna så ska du givetvis satsa på en E90! Faceliften gör modellen ännu bättre men då räcker inte din budget. Rosten verkar vara undantag på E90 medans det snarare är regel på nyare E46, så det talar för E90. På alla BMW ska du checka dekorlisterna runt sidofönstren som kan vara ärgade, men de är å andra sidan ganska billiga att byta. Tickande motorer gäller 325 av företrädesvis årsmodell 2006 och bör idag vara åtgärdat på de flesta via garanti. Annars verkar E90 vara förskonade från barnsjukdommar även om fel förekommer precis som på alla andra bilar. Om du hittar en bil med comfort, advantage och dynamicpaketen så har du den utrustning som gör bilen trevlig, HiFi behövs, men går att komplettera upp i efterhand för c:a 3500 kr. Bilen i första länken verkar ha alldeles för smutsiga säten för att vara välvårdad och det talar ju även för att det finns andra skavanker som säljaren inte vill göra köparen medveten om. Lycka till i ditt letande! **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.