|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej och välkommen, jag har en fråga och undran. Min 525i -94 har på senare tiden börjat strula en hel del, jag har ingen aning om vad som är fel, har läst en del här på forumen och hittar en del "liknande" problem men jag har svårt att sortera ut vad som gör vad. Symptomen på felet är att tomgången svajar ibland å ibland då jag frikopplar så dör bilen, annars så ligger den lågt och sänks från "normal varv" sakta efter jag frikopplat. Bilen är ochså slöare än vanligt mest hela tiden, skälver lite vid gaspådrag och tomgång. Senaste jag gjort med bilen är att jag har en större soppapump fick byta den för några veckor sedan, och har spillt i ksprit för att få ner co värdet inför besiktning, vilket slutade med att mitt hc värde gick över gränsen istället. Är rätt så ny på bilskruvande och har ingen direkt erfarenhet av det. har vana av annat skruvande dock så jag klarar nog av det mesta om någon pekar mig i rätt riktning Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw | |
|
Får varning om kylvatten nivån utan att det behövs fyllas ochså men kylaren är bytt till en bättre begagnad, så det är nog någon nivågivare som strular? Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Hur mycket svajar den på tomgång? Har samma problem nämnligen och misstänker tomgångsmotorn. Dock endast när motorn är varm för min del. Går väldigt fett också (svartryker). Du har ju vanos på din också och känns bilen orkeslös kan det ha något med vanosen att göra. Ang kylaren så är det nog nivågivaren som du behöver byta. Gjorde det på min och nu är problemet löst. Verkar vara rätt vanligt med lite halvkrassliga givare där. Här har du givaren: Länk |
|
|
Den svajar mellan 500-700 varv, ge och ta.. ibland ända ner mot noll och vänder prexis innan den dör, då den inte svajar så ligger den på runt 600 varv men innan problemen började så låg den runt 8-900 Ryker inte märkbart mer än vanligt tycker jag, men det man ser är vit rök, Är du säker på att det är Vanos på bilen min? har för med att någon sa att jag inte hade det? Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Givaren tänkte jag strippa från gamla kylarn, se om det blir bättre så att säga Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Har du 94 ska du ha vanos. Har du som en liten bula på insugssidan på toppen? Isf är det vanosen. Länk Har bilen gått varm och kokat någon gång? Försvinner det kylarvätska? Vitrök kan ju indikera att den får in lite vatten. Prova att koppla ur lmm och se om tomgången stabiliserar sig |
|
|
Aha, ok jo då har jag vanos. hm, hur kollar jag den? Aldrig gått varm inte ens då jag hade gamla kylarn som det rann vatten ur på slutet Kylarvätskan värkar vara kvar, men är inte säker bytte kylare för nån vecka sedan och så, vart sitter Lmm'n? Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Den sitter efter luftboxen. Eller direkt efter sportluftfiltret på den tidigare bilden, du förstår ser den iaf :) Bara att koppla ur kontakten och se om tomgången stabiliserar sig. Vanosen får du nog lämna in och kolla via diagnos. LMM: Länk Vanosventilen kan ha låst sig och då brukar det bli orkeslöst men rekomenderar dig inte att börja pilla med vanosen om du är osäker på det. |
|
|
hm, ska kolla om jag kan ta isär det där Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Kopplade ur Lmm'n, den höjer tomgången nån sekund för att sedan återgå till "för låg" samma då jag kopplar i den igen Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Hur kollar man Vanosventilen då? Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Det är bara efter bilen är i arbetstemp som den har stannat btw Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Har du läst av felkoder?? Kan vara andra givare som inte fungerar, är den orkeslös och dippar på tomgång kan det mkt väl vara lambdasonden. Tyvärr är det inte säkert att bilen uppfattar en något avikande lambda som felaktig. Bilen reagerar ju iaf på din lmm så troligen är det inget fel på den. Går bilen på alla cylindrar eller misständer den?? Det kan tyvärr ibland vara svårt att upptäcka om vatten saknas i kylaren då vattnet passerar förbränningsrummet, det kan vara av så liten mängd att det tar ett tag. Har du haft bort tändstiften och tittat på dem? MVH/Kim |
|
|
Har ingen möjlighet att läsa av felkoderna, utom om jag lämnar in bilen den värkar gå på alla cylindrar, tändstiften är slitna men inte väck. Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Bilen skakar mer än vanligt på tomgången ochså, och vid gaspådrag så skälver hon till Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Du skulle nog läsa av felkoderna faktiskt. En annan möjlighet är ju att den drar tjuvluft någon stans. MVH/Kim |
|
|
Ingen som har möjlighet att kunna koppla in en dator i närheten av kramforstrakterna? eller äre verkstad som gäller? Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Har bytt luftfilter Bytt tändstift, dyringar.. nu går hon bättre men fortfarande så dippar tomgången då hon är kall, den är nedsänkt vid arbetstemp Oljebyte å bromsbelägg imorgon förhoppningsvis, vad bör jag kolla då jag ändå är i skruvartagen som kan ha med mitt problem att göra? Om man kan och isåfall hur, kollar jag om lambdasonden fungerar? kopplade ur den och märkte ingen skillnad på motorgång Ryker lite vitt då hon är kall ochså, topplockspackning? Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Jobbar vanosen bara på låga varv? för bilen går närmare "Friskt" på höga varv Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
Ok, någon som vet vad det sitter för koppling till en bmw 525-94? för att koppla in dator dvs Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
kollat runt å sprayat med startgas, ser inte ut att vara tjuvluftsproblem Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.