AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
5.157

Stoppa i en M73 -96 i en E31 -91?

Sida 1 av 2
Sa
26
Sambucca
850 Ci -91
Har en helfräsch M73 -96 som jag tänkte stoppa i en E31 -91. Någon som har erfarenhet av detta och vet om eventuella modifieringar(elsystem) behöver göras?

skiljer nog en hel del,tex. så sitter väl vevaxelgivarna i bakkant och läser mot svänghjulet på m73,på m70 sitter dom ju fram,m73 lär väl ha en annan bultdelning mot lådan då den använder 5-stegsautomaten.
man får nog byta allt:motor,låda,styrboxar till motor,emlbox,egsbox,kabelhärva osv.
Sa
26
Sambucca
850 Ci -91
Hej Stefan och tack för tips. Då byter vi lådan på samma gång och hoppas att vi får till det. Jag skrotar en E38 med helfräsch drivlina. EML-boxar och annat från E38:an bör väl kunna användas?

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Klart bilen ska ha en M73:a! Hur svårt kan det vara?
hur svårt kan det va...
kan nog bli en pyssel,men inget är ju omöjligt!
hur passar motorkabelpiska mot resten av bilens kabelhärva?
hur skiljer kabel härvan till egs-boxen?
skiljer kardan mellan gamla och nya lådan?
är det samma grenrör/byxrör/avgassystem
det är väl inte likadant spakställ iochmed att nya lådan har steptronic?
kommer bilens kabelhärva att passa mot det ev. nya spakstället?
Man ska nog ha en hel bil(850) och flytta över ALLT ifrån,alternativt bara flytta över själva shortblocket,skifta bröstkåpa osv. och försöka få det mappat efter dom nya förutsättningarna(större volym) men då har man ändå problemet kvar med att få den gamla lådan att passa mot nya shortblocket...
Sa
26
Sambucca
850 Ci -91
Hej Stefan, du fick verkligen ner mig på jorden igen med ditt inlägg:-)..
Det blir dubbelturbo på befintlig M70 istället. Återkommer med bildserie allteftersom arbetet fortskrider..

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Rallyfinnen här på forumet har gjort den operationen på sin M70. Han har en blogg om det bygget någonstans. Ska se om jag hittar länken.

/AGW
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Även Galant Turbo byggde dubbelturbo, problemet var att den inte ville ladda över 0,3 bar pga original M70 styrsystem:

Länk

"För att uppdatera från förra säsongen lite. Orsaken till de märkliga laddtrycket löste sej ( på sätt och vis). Ett av problemen var att hur mycket jag än spände wastegaterna så vart laddtrycket bara 0,3 bar. Mätt i plenum, i tryckrören innan gasspjäll var det dryga 1,5 bar vid antydan till gaspådrag.

Efter lite klurande var det ju solklart. Det är ju så enkelt att gaspedalen inte är en gaspedal, den är bara en pedal som via styrenheten till gasspjällen anger önskad effekt. Plattan i mattan ger inte automatiskt öppet gas-spjäll, den ger bara den spjäll-öppning som anses lämplig för att uppnå "rimlig effekt" för det aktuella varvtalet.

Håller man plattan i mattan, så kommer gasspjällen se till att det bara passerar den mängd luft som är rimlig för den effekt som är rimlig på det varvtalet. Enligt originalmotorns specifikationer då....

Ökar man luftmängden/effekten per givet varvtal och pedalvinkel så ser mongolid-styrsystemet det som osannolikt och drar igen gas-spjällen oavsett vart man placerar pedalen...

Det finns en viss tolerans i systemet och det möjliggör att man kan ladda runt 0,3 bar med tillhörande effektökning. Sen kan man ladda 4bar fram till gasspjällen, gasspjällen kommer att se till att "motorn" bara ser det rimliga flödet enligt BMWs ingenjörer. Med laddtrycks-mätarna före spjällen så vart det övertryck vid minsta gaspådrag vid dryga 1000rpm, precis enligt planen!

Nu skulle man tycka att det vore läge att inse att man har fel, och acceptera att det inte går att behålla originalsystemet för överladdning. "Bara eftermarknadssystem som fungerar" Men jag inbildar mej att jag är smartare, snålare, tjockskalligare och framförallt dummare än att ge upp. Så i teorin är faktiskt problemet löst. Det är ju "skitenkelt" som vanligt."

Länk
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej!
Här kommer länken son Anders talade om Länk
Hoppas du får inspiration av detta.
/Per
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Sorry länken pekar på sidan 8 men det är ju bara till att gå till sidan 1 och börja läsa.
/Per
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Nu vill jag inte måla fan på väggen, men Rallyfinnen har inte automatlåda i sin, vilket gör det enklare att köra med tex. MegaSquirt som han gör (Dubbla)

"Galant turbo" har haft stora problem med att "lura" original motorstyrningen med deras elektroniska gasspjäll mm.

Detta är ingen enkel operation hur man än väljer att göra men går det gör det säkert, frågan är bara till vilket pris :)

Att flytta över boxar mm. mellan olika chassin brukar ställa till det med kabellängder mm.
Jag har själv kört med e34 535 insprutning i min 635a.
Det passade väl "sådär" men gick gjorde det.

M30 Bi-Turbo hälsningar

/ Daniel
Sa
26
Sambucca
850 Ci -91
Jag blev alldeles slut av att läsa länken om "GALANT TURBO":s dubbelturbobygge och beslöt mig för att satsa på M73:an ändå. Nu har jag all info jag behöver för att stoppa i motorn tillsammans med steptronicen. Möjligen kan jag behöva förlänga någon kabelstam men det går att skarva till en bit från skroten med lödpenna, krympslang och en låda öl..
Nu har man att göra i en hel vecka:-)..

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Väl talat! Både bilen och du kommer att må bra med en M73:a. Din blir nr: 1219 :)
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Nej 1220 Patrik har en i sin
/Per
Sa
26
Sambucca
850 Ci -91
Ingen som har en N73B60 som ligger och skräpar i garaget när vi ändå är inne på motorbyte:-)?

Undrar hur det har gått här då? Är det nån annan lyckats med detta?
Gamla e38:or med m73 börjar ju bli rätt billiga nu...
Har aldrig provat en m73,är skillnaden så påtaglig att det är värt jobbet att uppgradera från m70?
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Har det hänt något Sambucca?

Finns det någon vänlig själ som kan länka till någon projekttråd där detta utförts? Borde finnas de som gjort denna operation tycker jag...??...

Ser ut som jag måste ur med motorn vilket fall :(
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Rattmeister: Vad har hänt?

Mvh

DuNegro
Det diskuteras lite bla. här: Länk

Har sett ett projekt nånstans som jag inte hittar nu förstås ,där man korsar m70 och m73, med bla. bröstkåpa och damp från m70(för vevaxelgivarnas skull)verkar dock inte vara nån bra lösning då det skiljer mycket mer mellan själva motorerna än man tror,tråg,kåpor,grenrör osv.
Skulle vara kul och se nån som gått i mål med detta,vilket jag inte sett än.
Jag dock aldrig kört en m73 så jag vet inte om det är värt allt besvär att uppgradera om man har en frisk m70?
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
stefan-m:
Tack för länken. Men där var man inte direkt optimistiska för byte till m73....
Tänkte själv köpa en e38 i så fall som donatorbil och plocka "allt" behövligt.

DuNegro:
Var till garaget (vinterförvaring) för lite heynes litteratur för övriga bilar och såg då att olja runnit ut ur motorn på något sätt. Efter kontroll av oljestickan så kunde jag konstatera att något var riktigt galet. Motorn är alltså riktigt överfull på olja, dvs antingen vatten eller bensin som tryckts in och skapat övertryck i motorn... ??..... Hade varken tid eller lust att kontrollera vidare, men förmodligen toppbyte samt packningsbyten av samtliga packningar. Så varför inte fundera på något i uppgraderingsväg :O
uppgradering? :-)
Länk

Tror fortfarande att man bör ha en komplett e31 m73-bil att plocka över allt ifrån för att slippa felkoder m.m men jag kan ha fel.
skulle va kul om nån lyckades.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.