AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
31.818

Hur förbannat lågt har BMW reservdelar sänkt sig själva?

Sida 2 av 3
m2
64
m268
320d E90 -06
Kan inte låta bli att le lite. Det är ju än ganska dråplig historia som i alla fall jag tror på till 99,9%. Bakgrunden fick vi ju från Roffa1 i den här tråden: Länk

Om jag själv hade råkat ut för samma sak hade jag nog bara besviket accepterat någon av BMWs ful-lösningar. Jag förstår Roffa1s frustration och är imponerad att någon kan bli så mäkta förbannad och sedan orka sprida erfarenheten till BMW och detta forum.

Skämt eller inte. Men med hänvisning till den första tråden så uppfyllde ju BMW det kunden ville ha. Roffa1 skrev att han "kräver att de plockar fram en originallist som ser exakt likadan ut som den jag fått reklamerad".

Jag gissar att det kan gå så här om man kombinerar en krävande kund, med en irriterad och omogen serviceman.
m2
64
m268
320d E90 -06
Chris87> "Det är ju bara att lämna in bilen och låta återförsäljaren åtgärda felen."

Chris87: Jag har förstått att du jobbar på Bmw, men om vi hoppar säljsnacket kanske vi kan vara överens om definitionen av "fel" skiljer sig mellan kund och serviceverkstad som natt och dag. Det är ju bara att titta i vilken tråd som helst här på forumet.
Roffa1
Chris: Varför göra problemet större än nödvändigt, jag erbjöd mig därför att byta ut listen själv, för att på så sätt bespara verkstadspersonalen extra arbete. Dessutom så blir då ej heller den vita inredningen nedkladdad med svarta fingrar.

Det tar endast 10 min att demontera-montera listen runt dörrkarmen. Knappast något att beställa tid och hyrbil för.
m268: Jag har ingen mer anknytning till BMW än att man åker runt i en bil tillverkad av dem. Anledningen till mitt uttalande som du citerat är att det ofta är enklare att låta en återförsäljare åtgärda ett fel som täcks av nybilsgarantin. Delvis blir ärendet korrekt registrerats och man slipper stå utan ersättning om man utför det själv och det uppstår ytterligare problem. För mig är det mer en säkerhet.
Låt t.ex. Teknikens Värld gräva i det här! Kontakta dom så skulle vi nog få en sanslöst rolig artikel att läsa när Autopartner och/eller BMW ska förklara sig.
Har det hänt nåt Roffa1?
Roffa1
Fick detta nedanstående mail från BMW Solna. Men har ingenting alls hört från Autopartner i Linköping? vet ej om de beställt en ny list? eller om de letar efter en i bättre skick på skroten eller bakgården.
----------------------------------------------

Tack för ditt brev.

Tråkigt att höra att det blivit en felleverans och att du nu får vänta på att få korrekt reservdel.
Ibland kan misstag ske och det är alltid beklagligt när det drabbar kunder.

Vi har fullt förtroende för att Autopartner gör sitt yttersta för att lösa detta ärende och att du skall vara nöjd efteråt.

Med vänlig hälsning

Jonathan

---------------------------------------------------------------------------
BMW Group Sverige
Vad skrev du i ditt mejl till dem då?
Roffa1
Chris: Det intressanta är väl hur BMW följer upp mitt klagomål med begagnade utbytesdelar. Vad jag själv tidigare skrivet är väl helt ointressant i sammanhanget.

Mailet kom redan den 15/7-2010 Autopartner har själva fått kopia från BMW Group trots detta ingen som helst kontakt med kunden?? ingen info om hur de tänkt lösa detta ärende. Att skaffa fram rätt originallist bör vara simpelt enkelt. Finns väl containrar fulla med dem i Tyskland.
Jag hade väntat någon dag till då det trotts allt varit helg. Annars håller jag med om att kunden inte ska behöva hamna i kläm oavsett typ av ärende. Sen kan man fundera på vart i ordningen ditt ärende har placerats hos Autopartner.
Har du kollat och jämfört med nya bilar inne i hallen om de har samma lister som din bil eller den nyare varianten? För det händer ju inte alltför sällan att personen i reservdelsdisken inte är så införstodd i reservdelar till de olika modellerna. Finns tyvärr dem som inte hittar i ETK:n heller.
Roffa1
De nya-2010 E90-325-330 bilarna i saluhallen har samma sorts list som på min 2009. Sedan fanns det väl en snikversion av 320 med lågbudgetlisten i svart helgummi.
Har lite svårt att tro på detta alternativ jag föreslår nu; men har du testat med att fråga dem lite försynt om de skulle kunna tänka sig att ta en list från en av bilarna i hallen med likadana lister som din bil? Finns de som kan tänka sig att göra det, samtidigt som det finns de som total vägrar. Detta är ju isf det sista alternativ du har om de inte kan få fram den utgående modellen.
Roffa1
Chris: Det var det 1:a jag gjorde, fick dock ett hånflin tillbaka som svar..det som Autopartner erbjuder är uttjänta delar från skrotgården. Eller nya felaktiga lister som ej alls passar.
Varför kontaktar du inte någon annan återförsäljare då?
Roffa1
Får se vad detta leder till inom ett par veckor. Sedan kontaktar jag nog istället Kneipen i Norrköping. Har alltid anlitat dem tidigare. Trist att man ej skall få rätt service i sin egen hemstad.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Detta är intressant Roffa!

Det var nämligen av AUTOPARTNER som jag blev totaldissad av då jag skulle köpa min bil, maken till dåligt bemötande och dålig säljare har jag inte sett innan, han verkade inte ens vilja berätta om bilarna för mig.....S jag ringde hans chef.....I LINKÖPING....och där fick jag inte heller någon ursäkt utan han gick på säljarens sida och sa att de har mycket att göra bla bla bla...riktigt illa, jag blev fly förbannad och köpte bilen på Mårtenssons bil i hörby istället. FÖRSTKLASSIG service från början till slut.
Roffa1
Var inne hos Autopartner i dag för att höra mig för vad som hänt sedan sist? fick då info om att ingenting alls har hänt? reservdelsgrabben (Magnus) har visst gått på semester och struntat i att beställa hem gummilisten? Vilken ordning..
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Som jag skrev så är de kanske autopartner som inte har koll på läget...BMW i sthm är mycket bra om du harvägarna förbi där. Du kan säkert få ner priset där, huvudkontoret ligger där...
Roffa1
Uppföljning: Det gick till slut att få fram samma sorts gummilist som sitter original, så nu är det problemet löst för gott. I stället så har nu Autopartner i Linköping dragit in min tidigare inköpsrabatt på -10% Trevlig bilfirma med "serviceinriktad" personal;-)

När man mailar butiken eller den ansvarige PE så erhåller man "ALDRIG" något svar?? tycker detta s.k kundbemötande är på vippen till oartigt? Tummen ned för Autopartner...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kan rekommendera Hackefors bil istället när man behöver delar till BMW:n.

Mycket kunniga på reservdelssidan och även verkstaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.