|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Tråkiga nyheter för alla M5 entusiaster och ännu tristare med tanke på att nya M5 kommer ha en "fjutig" V8 med stressfläktar. Får trösta mig med att det kommer ta tid innan jag har kompletterat min samling med samtliga M5 bilar tom E60 så det kanske hinner komma en värdig M5:a efter F10 innan jag har skaffat E60 och har råd med nästa M5 efter den. Kan möjligtvis G-power rädda M5 F10 från att vara en medelmåttigt snabb bil (läs lite långsammare än sin föregångare) till att bli riktigt snabb ? Jag antar att den aldrig kommer ha en chans mot E60:ans V10 oavsätt hur man vrider och vänder på det. :-( BMW 4 Life | |
|
"Vad är väl en V8 biturbo om inte ett dåligt surrogat för en V10" som joholm hade uttryckt det ;-) Mvh Philip |
|
| CTech: Varför tror du att F10 M5 skulle bli långsammare än E60 M5? | |
|
Undrar det jag oxå? En M5 F10 sägs göra 0-100 på 4,4sek medans M5 E60 avverkar den sprinten på 4,7sek. En M-bil blir knappast tråkig i.o.m turbo. /Jonas |
|
|
Jag förstår CTech. Han syftar på motorkaraktären. En högvarvig V10 jämfört med V8 turbo. Snabbare men inte alls så vi är vana att se BMW:s M-bilar. Mvh Philip |
|
|
Om jag inte misstar mig E60 M5 och den E60 B5 ungefär lika snabba. Läste denna artikel om nya F10 B5 biturbo: Länk Grym, snabb och snygg bil liksom de flesta andra nya topp BMWs men den har samma effekt och samma tid till 100 som gammla goda E60 M5 med det otroliga ljudet. Toppfarten är lägre så utan att ha några fakta att bygga det på gissar jag att den motorn inte är lika kraftfull (lika mycket vrid) för att kunna matcha 330 km/h som en ostrypt gammal M5:a klarar. F10 karossen har knappast sämre aerodynamik och luftmotstånd än E60 så om motorn skulle ha samma vrid borde väl toppfarten vara identisk då effekten är det ? Av den anledningen tror jag att accelerationen i högre farter då luftmotståndet börjar spela roll bli sämre för nya M5 än för V10 M5:an såvida inte den överträffar den nya alpinan med råge. Blev lite flumigt men ni fattar vad jag menar. Rätta mig om jag är helt ute och cyklar... :-) BMW 4 Life |
|
|
Sen som Philip skriver så har BMW M bilar klarat sig utan turbo och straffat de flesta sportbilar i alla fall tack vare fantastiska motorer med imponerande karaktär vad gäller ljud och prestanda. Den pensionärade M5:an som bästa exempel. Känns som BMW tagit en lite billigare "fusk" genväg denna gång och satt på ett par turbos för att få mer prestanda istället för att utveckla en ny grym (och antagligen extra dyr men imponerande) M-sugmotor. Jag kommer säkert gilla nya M5 i alla fall entusiast som jag är men tycker det är synd att de inte gjort en "traditionell" M5:a på den nya grymt snygga F10 karossen. BMW 4 Life |
|
| Riktigt tråkigt.... grym vagn är det!!!! | |
| Nu har jag ju självklart ingen aning om vad för motor som kommer i nya M5 men tvivlar på att den skulle ha ungefär samma effekt som Alpinan. Tror väl snarare att det är en vidareutveckling av den turboV8 som används idag i M-modellerna av X5/6. Den ger idag 555 hk och skulle säkert vara ytterligare lite vässad om den hamnar i F10 M5. Min gissning alltså... Vi får nog facit om inte allt för länge. :-) | |
| m5 e60 var verkligen en riktigt grym bil och den slog väl även tillverkningsrekord.. v10 låter så jävla grymmt och med ett sportsystem blir man ju helt galen | |
|
Det ryktas om att det blir ca. 570 hk i nya M5. V10:an skrotas för att den drar för mycket bensin. Det är orsaken att den ersätts av Dubbel-turbo V8. Känner mig rätt trygg på att nya M5 inte blir någon besvikelse. The King is dead. Long live the King |
|
|
vem bryr sig om bränsleekonomi om man köper en ny m5:a? då har man nog råd att pröjsa soppan med ska Ni se. har även m6:an slutat byggas? |
|
| BMW bryr sig, derför att man blir tvugna att hålla nede snitt förbrukningen på alla bilar man säljer. Annars blir bilarna belagda med extra skatt. Tror att det redan finns i USA. Kommer troligen att bli liknande regler i Europa under dom närmsta åren. | |
|
Någon som tror nya M5 kommer bli slöare än förra? Känns orimligt, givetvis slår den nya F10 M5an, E60 M på fingrarna i allt (Utom ljud) Vad är annars poängen att utveckla nytt ;) |
|
| 586hk blir den väll på? | |
|
Läste i Teknikens Värld nr 11, 2010 att den nya M5:an skulle få ca 586hk/720nm enligt en tillförlitlig källa som dom skrev.. V8 biturbo på 4,4 liter.. Klart snabbare(jaja) än M5 V10 också..4,4 sekunder 0-100 enligt tidningen.. Enligt obekräftade uppgifter så kan den få KERS också, dvs ett krafttillskott via inbromsningarna som sedan kan skickas till motorn, men det är som sagt inte säkert ty detta system väger en del... Kolfibertak och motorhuv skulle det tydligen bli också..mm. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Det låter bra då har du lugnat en orolig entusiast här lite grann :-) Har läst för ganska länge sedan någon nyhetsnotis att BMW skrotat kers för M bilar (inte F1 utan i kommande M5) får väl hoppas att den notisen var fel för det verkar vara en cool finess. 0-100 tiden verkar bra om det nu kommer stämma. Återstår att se hur det blir med 100-300 och vad toppfarten blir... Om den slår E60 på samtliga grenar i det också och låter anständigt så köper jag nog en sådan inom 5-10 år beroende på hur ekonomin ser ut utan att tveka istället för att satsa på en faceliftad E60 M5 :-D En bil kan ju aldrig få för mycket effekt även om de långsamma bilar som min 750 och även M5 E34/E39 har sin stora charm så känner jag att jag vill ha en bekväm BMW som är snabb nästa gång jag ska öka antalet BMW bilar i mitt garage. BMW 4 Life |
|
|
efterblivna politiker. turbo i m-bil NEJ tack. sånt budgetskräp förpassas lämpligen till andra modeller. det blir nog tyvärr aldrig råare än m5e60/m6e63. men ingen som vet om m6 fortfarande tillverkas? |
|
|
Lyssna och njut... M5 E60: Länk |
|
| bag: tror att m6:an fortfarande tillverkas då 6-serien fortfarande tillverkas.. den lär väl gå i graven då nya 6:an kommer | |
| då lever ju motorn kvar ett tag till. trevligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.