AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.680

Konventera om M3:a från högerstyrd till vänsterstyrd

Sida 1 av 3
Har en e46:a och en e36:a (3.2l) på "G", bägge finns i england, har en släkting som bor där och han berättar om dessa 2 bilar, lacken är inte det bästa på nån av dem, men det gör inget eftersom min bror är lackerare, med andra ord så får jag dem till ett riktigt bra pris.

min fråga är det svårt att konvetera om till vänsterstyrt? är mest sugen på e46:an.

Tack på förhand

(o.o)
\-/
Har aldrig hört talas om att det gjorts, men generellt sett brukar det aldrig gå att få en bil exakt i LHD från RHD. Kostnaden rinner iväg (framsäten, dörrsidor, vindrutor, framlampor, instrumentpanel, övr inredning, mittkonsoll, ev nav). Du får nog nöja dig med byte av strålkastare och köra högerstyrd. Kan ej rekommendera det.
finnfinns en tråd om det här på forumet.. tror att en kunde konvertera till en kostnad av 25000kr eller liknande.. får man fråga vad en sådan bil som du hittat kostar i england???
turbo4ever: av alla saker du nämer så är väl inte alla ett måste.. dörrsidor tex varför måste man byta dem?? är det för att elspeglarreglaget sitter på ena sidan?? visst kostar det att byta alla delar men det mesta går väl att ta från vilken e46:a som hellst och nöjer man sig med vissa saker så är det ju ännu bättre
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Motorns kabelstam skiljer. Torpedplåt skiljer. Bilens elsystem skiljer.
Det räckte för mig. Man kommer lägga en massa tid och pengar på en bil som är ett halvfärdigt hemmabygge när den väl är klar. Köp och sälj i delar, köp en riktig vänsterstyrd m3 efteråt
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag är imponerad - tänk om man såg på sina "problem" man har med bilen på detta sätt - då skulle man få mycket gjort med den. Att bygga om från höger till vänster - ja det måste vara en fantastisk operation.
Allt är möjligt om man har pengar.
Är ju relativt vanligt på Japanska sport bilar tex Toyota Supra och Nissan Skyline att göra om dom från höger till vänsterstyrd.
Dock så är det ju en hel del som ska bytas så man får nog räkna på närmare 100 tusen med jobb och allt.
Vet dock inte vad det skiljer i pris på en tex US eller UK Bmw M3 mot för en en vanlig vänsterstyrd i pris men när det gäller Toyota Supra så är det knappt värt att utföra bytet.

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Rauta,du vet om att dom har högertrafik i US va? :D
Jo
316
Jonas 320
Audi r8 4.2 R-tronic -09
Porsche GT3RS CS vit -10
Ferrari F430 Scuderia -10
Corvette c5
m3 cab 2004
m3 cab 2000 E36

Jag har byggt om många m3 båda e36 och e46or igenom året,

Byggde faktiskt om en m3 e30 med, Från vänster till höger,

Ja mycket jobb,

De du ska veta är att kablarna från ytter temp givare , Bak till baklysen ska av,

De betyder att man måste rensa hela bilen,

Har en volvo s60 R som står hos mig,

Den kan man komma och kolla på,

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hade en vansinnig ide att konvertera en Alpina B3s cab. Den var ca 100´ billigare i inköp än motsvarande v-styrda.

Sökte efter info på nätet men hittade mycket lite info om BMW konverteringar. Skyline och liknande har byggts om och det landar på runt 100' om det ska göras seriöst.

Surfar man runt lite i ETK:n ser man att det skiljer massor och då har man nog knappast hittat hälften. Jobbiga delar som torpeden, kablelstammar mängder med inredningsdetaljer mm mm. Är nog mycket lätt att underskatta arbetsinsatsen och kostnaden.

Jonas 320, försökte kontakta dig angående ombyggnaden men du missade nog mina inlägg då.
jonas 320: har du som yrke att konvertera bilar eller :P
Bimmerbåjj: Jo vet dom har högertrafik tänkte mer på prisbilden på bilar från US.
Vet inte hur mycket det skiljer på en tex import M3a och en europeisk

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Kan stämma in i bäcken och säga att en kostnad runt 100´ inte är i överkant. Prisskillnaden är ofta relativt stor mellan Sverige och England/Japan varpå det säkert kan kännas lockande att köpa och konvertera men mitt råd är att köpa en LHD om bilen är tänkt att brukas på ett vanligt sätt, ska man bygga banracer eller dyl. så kanske en RHD bil kan vara ett alternativ.

München
Jonas 320:

Dörrsidor, stolar bryr jag mig inte om, dem kan få på fel sida men tyvärr inte ratten, och pedalerna naturligtvis :p,

Är mest sugen efter en bil att ha lite skoj med, och dessa var ju billiga om dem nu finns kvar,

behöver man byta styrväxeln med eller kan man vända den? torped plåten, behöver man byta den eller kan man bara borra några extra hål?

Hur mycket vill du ha föratt göra ett sånt jobb på en e46:a resp e36:a inkl delar och sånt?

och har du nån e46:a/e36:a som du kanske ska konventera om till vänster styrt så kommer jag gärna förbi och tar en titt medans du har grejerna väck, bor bara 3 mil ifrån dig

mvh

(o.o)
\-/
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Knappast nåt som lönar sig på en E36:a som sagt. Dessutom ställer jag mig frågan om den verkligen når samma pris som en "riktig" vänsterstyrd när man är klar sedan.
Jag skulle backa direkt iaf om jag såg att en vänsterstyrd M3 hade ett högerstyrt chassinummer och kostade som en vanlig LHD. Kan aldrig bli nåt entusiastvärde i en sån. I mina ögon är den värd mer i högerstyrt utförande även i Sverige.
Nej, köp och kör högerstyrt i så fall. Man vänjer sig. Finns otalet japanska och engelska bilmodeller i högerstyrt i omlopp i vårt land. Varför då inte en BMW.
Min ena M5-93 är högerstyrd. Den veckan jag körde med den efter köpet räckte gott och väl för att man skulle vänja sig. De första milen drar man sig automatiskt åt vänster ut i vägen, men sen får man bättre koll.
Numera är den nedplockad så man vet hur mycket jobb det skulle vara att konvertera och det lönar sig verkligen inte på en sån heller. Man måste titta på en nyare modell om det ska vara lönt. Iaf 2000-tal. Jag köpte den bilen enbart för reservdelar till mina andra M5or och att en bekant ville ha en sån motor.

Kortfattat skiljde följande på en E34 M5:
- grenrör (för att styrväxeln ska få plats på E34 - E36 har samma grenrör som LHD för styrväxeln sitter längre fram på den)
- styrväxel
- huvudkabelhärva (motorhärvan var samma som LHD på denna men den är det inte i fallet E36)
- styrinrättningens hela nedre del med pedalställ
- torpedväggen
- golvet fram (fäste för gaspedal)
- instrumentbräda
- hela mittkonsolen samt handskfack osv
- fäste i motorrummet för separat vätska till koppling
- golvmattan fram är inte samma och naturligtvis inte iläggsmattor heller (enbart bak)

Bromsservon sitter på samma plats. Det går en stabil fjäderbelastad konstruktion över från högersidan. Framstolarna är samma på M5 och på andra modeller som har sportstolar med lägesjustering på båda sidorna som original. Dock måste man flytta minnesboxen om bilen har elstolar med minne. Dörrsidorna fram är samma på E34. Man flyttar bara spegelkontakten till andra sidan och täckbrickan från vänster till höger.
Halvljusen pekar åt fel håll också, men på E34 är det bara att ändra ett hack på reflektorn så har man vänsterstyrda ljus så att säga.
Kom även ihåg att instrument visar miles i huvudsak och vissa oljetemperaturmätare är enbart i fahrenheit.

Internationellt E34 M5 register Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
HD91 påpekar en viktig sak och det är att bilen aldrig kommer att värderas lika högt som en äkta LHD, oavsett om det är en samlarbil eller en mer ordinär vagn.

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Faktum är att det är relativt ovanligt med konverteringar på Skylines i alla fall. Cirka 98% av alla Skylines som konverterats har genomgått behandling nere i UAE eller där omkring, och trots att man skulle kunna tro att de inte snålar med en sådan sak så är de flesta konverteringarna under all kritik, såväl mekaniskt som estetiskt.

Man brukar säga att det rullar cirka 5 st LHD Skylines i världen där konverteringen är gjord på ett sådant sätt att bilen förefaller ha lämnat tillverkarens fabrik i ett sådant skick. De konverteringarna har kostat en bra bit över 100 kkr att färdigställa.

På en Skyline är det dock en väsentlig aspekt som skiljer gentemot exempelvis Toyota Supra, E46 M3, Mazda RX-7, osv och det är att dessa bilar har tillverkats som LHD och det finns därför komponenter såsom torpedvägg, instrumentbräda, mittkonsol, etc som är anpassade för LHD. När det gäller Skylines däremot har de endast tillverkats som RHD och alla delar måste alltså antingen specialtillverkas från grunden eller modifieras från andra bilar.

Jo
316
Jonas 320
Audi r8 4.2 R-tronic -09
Porsche GT3RS CS vit -10
Ferrari F430 Scuderia -10
Corvette c5
m3 cab 2004
m3 cab 2000 E36

AOC

Jag är bilmekaniker och insatt på japanska sportbilar och bmw,

Jag har en kund som vill ha sin högerstyrda m3 e46 cab konventerad,

Den ska jag ta in någon gång i slutet av augusti , början av september,

De går på runt 25-30 000kr

Och om man då sätter en likadan bil som är origial vänsterstyrd så märker man ingen skillnad

74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Hmm verkar mkt billigt.
Och man märker ingen skillnad?
grejen är det att jag bryr mig inte om det ser bra ut eller inte, ville bara ha den till att sladda runt lite, dock gillar jag inte att sitta på fel sida.

ville helst att det skulle bli så billigt så möjligt, ska ju bara leka runt som sagt
jonas 320:

kanske dum fråga men är det med eller reservdelarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.