AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.752

BMW e60 vs Audi A6,vad ska jag välja?

Sida 3 av 4
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Vad är det med dig att du alltid ska försöka framhäva din ålder som något slags positivt?"
Ålder i sig är kanske inte så positivt alltid men positivt är väl att med min "höga" ålder så har man erfarenhet och rutin när det gäller bilar och bilkörning.
Plus att det finns massor med positivt att nämna när man fyllt 40+.
Men det inser man inte - såklart - när man är betydligt yngre.
Men erfarenhet av bilar brukar väga tungt, i alla fall om man "bott" i bil sedan -87.

Byta upp sig? Till vad då?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Men du "glömde" att svara på frågan:

Du Andreas!
Var någonstans har jag skrivit att Audi är sämre än BMW?
Detta skrev jag: "Jag har aldrig hört talas om att man byter ner sig från Audi till BMW"

Är Karlhilding på riktigt eller är han ett skämt?!
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Andreas!
Vill du inte svara för du "glömde" att svara på frågan:
Var någonstans har jag skrivit att Audi är sämre än BMW?
Var det inte det som saken gällde?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vadå, detta är väl seriösa argument för att BMW är bäst?

"ag tycker om/gillar smärta kvinns - Ja min hustru är snygg o smärt och smart - så kanske det betyder att jag har god smak plus lite eget förstånd.
Om jag gillar att bara vara gift/sambo utan att bry mig så kan det ju vara med en kvinns vem som helst eller hur?
Tycker jag om bilar och uppväxt med det så lär man sig att vissa "modeller" ger en lite mer än bara ta sig från A-B. Alltså kör jag bara BMW. Betyder inte att jag inte haft/varit otrogen ett antal ggr. Läs mellan raderna. Och insett att "herregud vilken skön och underbar kärra jag har"!!"

-------
//Lövet
Bunf kom med en saklig framläggning, Karlhildings respons: "Skitsnack.........!!". Hans egen motivering eller vidare resonemang har sedan dess uteblivit, då bortser jag från hans svammel som andreas_lofgren citerar...

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Skitsnack är att BMW är ett nerköp från Audi.
Den som skrev det kan väl argumentera varför det är ett nerköp!
JAG har inte skrivit att det är ett nerköp att byta till Audi från BMW.
Så tala klartext.

Han gör det om du läser innantill! Det kan ju vara så att personen i fråga uppskattar Audis starka sidor mer än BMWs starka sidor! I fallet vi diskuterar så angav han flera punkter där audi var bättre och sammanfattar det hela i sita meningen: "...en perfekt allroundbil till en något förlegad sportkombi". Du håller inte med men har sen inte tillfört något konstruktivt...

Audin står något lägre i pris, du får alltså en nyare, lågmilare eller större motor för samma pris som motsvarande BMW. Uppskattar man itne BMWs styrkor (framför audis) finns det ingen anledning att välja den.
karlhilding, har du svårt med läsförståelse?
Sluta med ditt orelevanta svammel och dina märkliga jämförelser, håll dig till topic vilket betyder ämnet i tråden, men det hade du väl förstås redan räknat ut med tanke på din tunga erfarenhet du besitter.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
A6 samma som Passat? De har inte ens motorerna åt samma håll.

Andreas, kan du utveckla detta lite mer? Vore kul o veta hur det ligger till då jag också trodde att deras motorer var snarlika.

Sen skulle jag ändå vilja slå ett slag för BMW:n. Jag tror att det är lite så att man alltid kommer att snegla på BMW:s bilar även om man köper en Audi, främst då för att BMW:s bilar upplevs som lite mer premium och lite vassare i motorerna. Priserna speglar väl lite av det eller?

//Kristoffer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
A6 och Passat (nuvarande generationer) delar i stort sett ingen teknik alls. När jag tänker efter så delar de 2.0TDi (140+170hk) motorerna men inte mycket mer. A6 har längsmonterad motor och Passat har tvärställd vilket gör att de uppför sig mycket olika.

A6 har 2.0T på 170hk, denna finns i en variant hos Passat men då är den på 200hk. Sedan har A6 en 2.4 på 177hk som inte alls finns i Passat och en 3.2 V6 på 255 hk som inte finns i Passat. Däremot har passat en 3.2 VR6 motor som alternativ. Dieslar finns 2.7Tdi och 3.0Tdi på A6, dessa har ingen motsvarighet alls på Passat.

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Vill bara meddela att jag nu har kört 100 mil med min 528:a och kan bara säga att den slår allt annat jag har kört tidigare. Hade tidigare en A6:a -07 och det är klasskillnad."

Kommentarer överflödiga......

Hilding:

Ts efterfrågar personliga erfarenheter av de bägge biltyperna, både positiva och negativa.
Det finns dessvärre inget rätt eller fel i frågan, försök istället gärna lite mer sakligt beskriva vad du anser vara positivt med någon av modellerna.
Det var ett förskräckligt väsen här. Nästan samma gastande som när någon på Alfa Romeos sida anser att bilarna är för lågt växlade och därför varvar för mycket, något som alfistis ofta anser vara själva målet. Det är väl rätt självklart att någon kan uppleva att man "bytt ner sig", om man bytt från Audi till BMW. Detta handlar ju bara om förväntningar och upplevelser. Personligen tycker jag att en del BMW-bilar kan vara rätt vulgära när man hängt på en massa plastkjolar, fläskiga fälgar med lågprofildäck och svarta rutor. Klar hallickvarning. Å andra sidan är det ju ofta så som 20-åringar vill ha sina bilar och helst ska dom föra ett jävla liv också. För mig ska det vara tvärtom - tyst, diskret, standardchassi. Då har BMW:n klass för mig. Så märkligt det kan vara
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ehhhhhhh.........vad har plastkjolar med att byta upp eller ner sig???
Och du slår ju in öppna dörrar!

Efter att nu kört RS6:an tar jag tillbaks vad som tidigare nämnts i tråden beträffande Audi och körglädje.

Med risk för att trampa snett i det här forumet måste jag ändå erkänna att den modellen är helt brutal och slår allt inom modellutbudet för e60/61.

Jag blev faktiskt ännu mer övertygad om att Bmwn känns som ett riktigt nerköp mot Audin.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Varför inte jämföra äpplen o äpplen. Samma volym, med el utan turbo, diesel vs diesel osv.
Ex. BMW 520d vs Audi A6 2.0d.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har haft 2 st Audi - en 2,4 Q 2007 och en S6 2007, och jämfört med min nuvarande E60 så tycker jag att ingen av dessa Audi kommer upp i samma känsla som min BMW.

Tillägg: S6an är en av de mest överskattade bilarna på marknaden.

Rs6an tycker jag inte heller är vassare än motsvarigheten hos BMW (M5)

Visst är Audi en bra bil, men jag får inte den där sportiga känslan som jag vill ha i kombination med en praktisk långfärdsbil.

Min röst ligger på BMW - tycker Audi är alldeles för tråkiga bilar.

/Andreas.
Smaken är som baken brukar man ju säga, dvs alla är vi olika. Delar här mångas uppfattning att en BMW mer eller mindre aldrig kan kännas som ett nerköp jmf med en Audi. Har haft längre tillbaka A6 Quattro, S6 (måste man ju ha njurbälte att köra, stötigare mer okomfortabel bil har jag aldrig ägt) och senaste förra sommaren testade jag och leasade en A4 2,0 Tdi Quattro Avant, ny 2009-a. Tråkigare bil har jag nog aldrig kört, jag sålde den efter 3 mån då jag lessnat totalt. Försökte dessutom byta till 19" hjul på den, vilket var nästintill omöjligt då jag senare fick veta att på Audi kan man inte byta till vilka fälgar och däck som helst, de kräver speciella däckmärken (conti osv) för att inte bli obalanserade o spåriga. Det var en välsignelse att komma tillbaka till BMW igen när Audin var såld (som tur var hade jag min M3 -08 då som jag kunde leka med i helgerna). Men Audi "bättre" än BMW kan man ju alltid diskutera men mitt val är otroligt lätt: BMW sju dagar i veckan, 24 timmar om dygnet osv. Jag anser att BMW slår Audi på i princip de flesta modeller och storlekar. Framförallt är Audi så trååååkiga att köra, de är stötiga (en Audi går knappt att åka i med s-line ex.vis jmf detta med fjädringskomforten på en BMW med M-pkt) och har en tråkig design. Kvaliteten på den A4 jag leasade i tre mån 2009 var dessutom betydligt sämre än i BMW, framförallt jmf med min F10-a nu idag. Men prioriterar man som jag körglädje och åkkomfort, då slår BMW Audi i varje jämförelse enligt min uppfattning. Det är min personliga uppfattning och alla äger vi rätt att tycka olika.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Mistafrizz:

Kan du utveckla dina synpunkter om S6? "En av de mest överskattade bilarna på marknaden" är en rejäl sågning. Vad var bra respektive dåligt med bilen? Jag har funderat på en s6 Avant ett tag nu.

Mvh Lloydan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.