AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.749

BMW e60 vs Audi A6,vad ska jag välja?

Sida 1 av 4
Jag har inte bestämmt mig än.Det står mellan BMW e60 och Audi A6,prisklass 130 000- 150 000:-
Vad tycker ni att jag ska köpa BMW eller Audi och varför tycker ni det?
Gillar BMW mycket men gillar Audin också plus att den är fortfarande den senaste modellen medan e60 är nästsista modellen.Jag är rädd att den kommer kännas gammal om ett år.
tacksam för hjälp
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det beror på vad för E60 du är ute efter. För de pengarna får du inte någon "värsting" E60 men samtidigt får du mer valuta för pengarna om du väljer en E60 istället för en Audi A6.

Det är väldigt svårt och hitta välutrustade Audi, det är nästan omöjligt för de pengar att hitta en A6 med skinn och sportstolar bara som exempel. Förresten, det är skillnad på en A6 från 09 än en från 05 eller 06. Så oavsett vad du än väljer så har du inte den senaste modellen. ;)
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
sen beror det ju på motoralternativ med!! åker en e61:a nu och har bekanta som åker a6 kombi 06 och jag tycker det är två olika bilar med för o nackdelar, men jag åker ändå skönast i en e61, färg i i-driven på bmw och röd i audi txl, gör rätt mkt med lite färg, kolla lite Guider på Länk

audin känns faktist riktigt tråkig.. för att köra audi så ska det vara quattro då jag personligen inte gillar framhjulsdrift.. bmw är som sagt mer förarens bil och jag gillar den mer än audi av flera anledningar.. dessutom känns audi som en lite lyxigare passat fast till en saftigare prislapp.. motor ich chassi är ju offtast samma mellan dem speciellt i den prisklassen du nämner så tjaaa...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
A6 samma som Passat? De har inte ens motorerna åt samma håll.

-------
//Lövet
Vad skall du ha bilen till? Från A-B pendling eller "nöjeskörning"?

A6 2.0 TDI /520d eller

2006 A6 2.0T alt 530i
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Jag tycker personligen att en E60 / E61 utan M-paket ser ut som årets gubb-bil. Jag ska sälja min E39 och var från början tänkt att jag skulle köpa en E60 el E61 Touring med M-paket. Dock så tycker jag att priserna på dem är skyhöga.... 200k minimum för en 04-05 med ca: 10k mil är lite väl i överkant. Kommer därför välja en A6 Avant från 2006 som ligger på ca: 160k + med dragkrok och sportstolar.
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Ska man ha a6:an så är quattro ett Stort plus i köregenskaper, deras framhjulsdrivna bilar är inte roliga på vintern, och Pro S-line paketet är ett måste, o då hamnar man på ca 200k
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Kommer väl en ny A6 inom kort så på den punkten är du nog rökt i vilket fall.

BMWn känns smäckigare inuti, spec pre-LCI, men håller ändå ihop väldigt bra. Knappast ngn verklig kvalitetsskillnad jmf Audin så det är väl mest en smakfråga. Stolarna kan skilja väldigt mycket mellan märken o paket så det är bäst att prova sig igenom sortimenten.

Sen är ju BMWn 100ggr roligare att köra så står det högt på listan är valet enkelt. M-pkt od går att eftermontera om du är normalhändig så häng inte upp dig på det.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Jag tycker personligen att en E60 / E61 utan M-paket ser ut som årets gubb-bil."
Jaja du är ju för rolig.................

Byta upp sig? Till vad då?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
De nyare A6 har också snyggare strålkastare med ledljus droppar i och snyggare kjol i jämförelse med de äldre. De har även snyggare sidospeglar med blinkers i. ;)
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Har själv gått i tankarna att byta bil men efter att ha prova några andra märken så försvann dessa tankar.

Som sagt så är körkänslan i BMW något speciellt.
Efter en långrelation till min BMW så är det lika uppmuntrande att köra den varje dag. Man blir liksom aldrig less på att köra bilen.
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
karlhilding: Vad är det som är så roligt med det ? Bara för att jag tycker så, är jag rolig då ? Tur är det väl att alla har olika smak.....

Blir så trött på att man aldrig får tycka som man vill utan att någon nisse ska uttala sig att man tycker "fel".

sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Om jag nu råkade trampa dig på fötterna för att du känner dig träffad så ber jag om ursäkt, det var som sagt min egen åsikt......
bm
4
bmw e60bla
Bmw 525 2004
Kanske dumt att ställa en sådan fråga på en BMW sajt
"Kanske dumt att ställa en sådan fråga på en BMW sajt "

Darför skrev jag "varför tycker ni det" också :)
53
63
530 E60
530iA -04
Audi A6 dras med enorma problem med sina framvagnar b la. Lägg där till VAG's erkänt dåliga kundbemötande så blir kanske valet lite lättare... Annars är ju A6:an en mycket trevlig bil! Passa dig dock för 3,2 motorn som har haft dyra haverier med kamkedjor som gått av och orsakat stora skador. Lycka till!

Lyck
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Framvagnsproblemen försvann 2001 när A6 fick facelift. På förra modellen...

-------
//Lövet
Visa användare
29
Fast´n´genius
BMW 530 dA F10
Kan bekräfta framvagnsproblemen på en A6 3,2Q -04. En bekant renoverade framvagnen för 15 000:- efter 11500 mil, dagen efter bilen lösts ut från verkstaden rasslade det till i motorn efter kallstart... Hela j...a kamkedjan hade gått av... Kostade ca 75 000:- att renovera motorn.

Minns inte om det gick att få ut något på maskinskadeförsäkringen, men hur som helst var det inte enligt VAG första gången det hände den 3,2:an

Men som sagt, BMW har ju sina svaga punkter dom med. Välj den bil du trivs bäst med!
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Mina synpunkter i frågan:

1) Håller med om att e60/e61 utan m-paket är lite gubbig, särskilt med träpaneler. Detta tycker jag dock även gäller A6 utan S-line.

2) Vad det gäller körglädje vinner e60/61 över A6.

Men...

3) Varför bestämma dig för någon av dom i förväg? Lite som att bestämma sig för om man tycker om blondiner eller brunetter före en utgång...;)
Leta efter båda och hittar du ett fint exemplar så köper du det (bilen alltså), oaktat om det råkar vara en BMW eller en Audi (du kan ju uppenbarligen tänka dig båda).

Jag var i samma sits som du när jag letade bil för lite över ett år sedan, valde mellan e61 och A6 avant. Var på vippen att köpa en A6, men när min E61 dök upp med m-paket, panorama m.m så blev det en BMW.

Lycka till i ditt letande!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Personligen tycker jag inte M-paketet spelar så där jätte stor roll.
Lyfter utseendet lite. Men det finns ju att köpa spoilers, och eftermontera.
Då finns det annan utrustning som jag värdesätter högre. t.ex. komfortstolarna. Personligen så spenderar jag bra mycket mera tid inne i bilen körande, än jag står framför bilen och tittar på den:-)

Vad jag förbinder med en gubb-bil är nog en 80-tals Japansk sedan, eller en Mercedes W210 med stålfälgar och plastkapslar.
Men det är ju individuellt hur man tycker.

När det gäller A6.an, så har det vel även varit problem med 2.4:orna också.
Går säkert att söka om detta på nordicaudi.

Har själv kört E60 i 1,5 år nu, och är grymt nöjd. har inte haft några större utgifter på reparationer.
Har aldrig själv kört A6, känns inte som nåt alternativ för mig iallafall.
har dock en kompis som kör en A6 2,7 TDi, och han verkar nöjd sålångt iallafall. Tror han har haft den i ca. ett halvår nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.