AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.753

BMW e60 vs Audi A6,vad ska jag välja?

Sida 2 av 4
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Största barnsjukdomen på de tidiga A6:orna var väl ändå kamkedjan som gick av om man slarvade med serviceintervallen. Uselt måste jag säga. :)

Här, hittade en story om A6:ornas kamkedjeproblem. Skrämmande!
Länk
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
En av dom grejorna jag ser ner på Audi:s motorer är att en del dricker lite olja mellan service intervallerna! och det tycker jag inte är okej, fylla på oljan mellan service gjorde man på den gammla volvo 740 man hade! En del Audi ägare är lite tysta om detta har jag märkt, men ibland så när man åker med dom så tjuter den till om olja! och det är fler än en person som jag vet om som har detta problemet!

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Zorro-boy, det råkar man faktiskt få göra på vissa BMW-motorer också.
Särskilt vi som kör M54 är drabbade av detta.
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Okej!! undrar om det är "Bra" visst lite olja ska dom ju ta med Behöva fylla på?
den gammla e34:an man har dricker inte en droppe olja mellan service, undrar varför då dom nyare motorerna gör det?

Man laborerade (och gör fortfarande) en hel del med kolvringarna för att få ner friktionen > bränsleförbrukningen och några motorer fick biverkningar i form av hög oljeförbukning. Inkörningen har tydligen stor betydelse för känsliga motorer.

mvh/ Anders
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det finns en del trådar om detta på AP. Oljeförbrukningen varierar från bil till bil, och beror tydligen också på vilken olja man använder.
Jag bytte från en A6 till en 5-serie, bägge stora dieselmotorer.
Audi håller en avsevärt högre detaljkvalite och även bilen känns bättre ihopskruvad.
Dessutom stämde audin mer överens med min personlighet då den anses som mycket mer anonym vilket jag föredrar.
Bmwn vinner ju självklart med hästlängder beträffande köregenskaper, dock har den också en större motor till dess fördel.

Sammantaget känns det som jag bytte ner mig rätt ordentligt från en perfekt allroundbil till en något förlegad sportkombi....
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"
Sammantaget känns det som jag bytte ner mig rätt ordentligt från en perfekt allroundbil till en något förlegad sportkombi...."

Skitsnack.........!!

Byta upp sig? Till vad då?
På vilket sätt menar du att det är skitsnack, har du samma erfarenhet men med en annan syn på saken eller vad?
Jag vet sen tidigare att du har väldigt svårt för att tänka utanför boxen, Hilding.

Du kanske till och med kan försöka dig på att beskriva vad du upplever som så fördelaktigt för TS.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag har aldrig hört talas om att man byter ner sig från Audi till BMW.
Du är den förste och ende sedan jag min fick (tjänstebil) förste BMW -89.
TS?? Begriper inget.....eller är det värmen för rosévinet har inte korkats upp ännu.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Jag har aldrig hört talas om att man byter ner sig från Audi till BMW"

Vilken stor värld du måste leva i.
Kan du på något vettigt sätt FÖRKLARA vad som skulle vara sämre med en A6?

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Kan Du förklara vad som skulle vara sämre med en BMW??

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är det för resonemang? Det är DU som påstår saker som inte stämmer. Då får du argumentera för det.

-------
//Lövet
bm
4
bmw e60bla
Bmw 525 2004
Skaplig diskussion!!!!!!!!!!!!Är det Aftonbladet?????????
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är vissa personer på det här forumet som slänger ur sig en massa påståenden som de inte kan styrka överhuvudtaget.

-------
//Lövet
Ok, bra förklaring...

Ang topic så är det givetvis min helt personliga uppfattning av de bägge bilmodellerna, även om Kallhilding gjorde valet väldigt svårt då han hade en del slagkraftiga övertygelser i bakfickan....
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Inte skall vi hålla på så här inte eller hur.

Till trådskaparen Sony,
Valet har kanske inte blivit lättare.
Om du kan precisera vad du söker för egenskaper på bilen så blir det lite lättare att ge något matnyttigt tillbaka.

A6 är ingen dålig bil på något sätt. Alla bilar har problem och mer eller mindre.
Tyvärr så faller A6 inte i min smak då jag prioriterar köregenskaperna. Om bilen heter Audi, BMW, Alfa, osv.. kvittar, huvudsaken att man trivs med bilen och dess egenskaper. Brister får man bara lov att trivas med då alla bilar har brister tyvärr.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Om Audi eller Opel eller Kia eller Toyota Corolla stämmer med ens pesonlighet så köp den. Varför ens bry sig om vad andra tänker o tycker??
Om jag och många andra med mig som har drösvis med erfarenhet gillar Volvo/Saab el BMW so what??
Jag tycker om/gillar smärta kvinns - Ja min hustru är snygg o smärt och smart - så kanske det betyder att jag har god smak plus lite eget förstånd.
Om jag gillar att bara vara gift/sambo utan att bry mig så kan det ju vara med en kvinns vem som helst eller hur?
Tycker jag om bilar och uppväxt med det så lär man sig att vissa "modeller" ger en lite mer än bara ta sig från A-B. Alltså kör jag bara BMW. Betyder inte att jag inte haft/varit otrogen ett antal ggr. Läs mellan raderna. Och insett att "herregud vilken skön och underbar kärra jag har"!!
Så snälla ni, berätta vilka fantastiska egenskaper Audi har som gör att BMW är ett nerköp. Och märk väl Besserwisser Andreas med 10 års körkort att du kan inte hur gärna du än vill argumentera med en som kört bil i 25 år och kör 6000 mil/år och som haft Opel/Volvo/Mercedes/Saab/BMW/Renault/Honda/Golf/Fiat/AUDI!!!
Både A4 och 80!! Och varför kör vi bara BMW? Jo vi gillar bilkörning för det skall vara ett nöje också fast ibland är det inte det även om man kör BMW.
Men för det allra mesta. Det är bara en ytterligare bil som jag tyckt vara ett nöje att köra och det är Saab Turbo!
Ägt 900T/9000T och körde dessa > 20000 mil och ett nöje nästan vaenda mil. Hade inte Saab blivit en Opel så hade jag kanske inte gått över till BMW. Men sen var det ju så att jag provkörde en 535 E34 och den natten var blev sömnlös. Och sedan blev det BMW för hela slanten!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är det med dig att du alltid ska försöka framhäva din ålder som något slags positivt?

Försök kom med argument istället.

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Du Andreas!
Var någonstans har jag skrivit att Audi är sämre än BMW?
Detta skrev jag: "Jag har aldrig hört talas om att man byter ner sig från Audi till BMW"

Är det samma sak som att jag klankar ner på Audi?
F-n och biblen du vet...
Båda bilarna har väl egenskaper som tilltalar olika typer av förare.
Och för - resp nackdelar. Man jag ser ingen fördel med Audi.
Betyder det att jag skrivit att Audi är en sämre bil...
Jaja......Jag är inte förvånad att du poppade upp.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.