|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Japp, jag tänkte inte så mycket på den dagen den ska säljas. Det känns lite fel att tänka så. Ska man kompromissa med utrustningen för att man en dag ska sälja den? Ja, dieselvärmaren är ju dyr, men grymt bra. Och navigatorn kostar, som du säkert vet, 26 000kr. Känns faktiskt helt galet. Dessutom kommer jag inte använda den. Jag är supernöjd med NAVIGON i iPhone som jag kör. Men du har ju helt klart rätt i att många sätter stor vikt i att bilen ska ha NAVI. Men det känns som att det blir bilfirmans problem den dagen. De lär ju räkna på bilens grundpris och extrautrustning och sen sätta ett inbytespris den dagen det blir aktuellt... Jag kan ingenting om Defa. Men den går väl inte på batteri? Diesel? Nån som har en sån som kan intyga att den är bra? Men jag ska fundera något till. Man vi ju inte ta ett förhastat beslut.. Jag har inte tänkt byta bil på lääääänge. En annan fråga är om det är värt 9200 kr för en dragkrok. |
|
Buspelle |
Håller med om att det blir en kanonbil. Men du kommer ångra att du inte lägger till navi. Du har tre dyra grejer man kan fundera över; adaptive drive, värmaren och individual audio. Personligen hade jag inte haft med någon av dessa. Tycker det är otroligt svåt att motivera adaptive drive. Dyrt och onödigt. I den typ av bil du köper är värdet av denna funktion ytterst begränsat som jag ser det. Värmaren är också dyr och de brukar ju inte fungera särskilt ofta. Men det är möjligt att du använder bilen under besvärliga vinterförhållanden eller inte har garage och att det kanske därför behövs. Individual audio är också en dyr pryl som jag personligen inte tycker ger ett mervärde som motsvarar prislappen. Totalt talat vi om kring 70 papp för dessa grejer. Hade, som sagt, personligen tagit bort dessa och lagt till navi och shadowline. Men du förefaller samtidigt noga ha tänkt igenom vad du vill så jag antar att du har goda skäl för dina val och det är naturligtvis helt rätt att köpa juste den bil man själv vill ha. Inte den som någon annan vill ha som begagnad i en framtid. |
|
Buspelle: Varför är Adaptive Drive onödigt i detta fallet? Som jag ser det så är det väl självklart att man inte vill att fordonet ska kränga i kurvor, eller "niga" vid inbromsningar. Och ännu viktigare ju "högre" bil man har? Jag kanske missar något här, så skulle uppskatta om du ville utveckla detta. När det gäller värmaren så kommer jaq att ha stor nytta av den, så den vill jag nog ine kompromissa bort, om det nu inte finns lika bra alternativ som man kan eftermontera till en betydligt mindre kostnad. Håller på att kolla upp detta nu.. När det gäller Individualljudet är jag halvsäker. Det jag tycker känns lite märkligt är att man inte kommer att kunna mata in någon typ av HD-ljud. Det finns nämligen ingen stereo/inga högtalare som kan få en dålig källa att låta riktigt bra. Och mp3 är ju tok-komprimerat..samtidigt har jag fått intrycket av att de allra flesta inte är speciellt nöjda med DSP-professional-ljudet, dvs steget under Individual... Shadowline är jag sugen på. Och Navin också, men 26 000 kr är jag skeptisk mot.. |
|
Buspelle |
Som jag uppfattar X5an och X6an (har bara kört en X6a en gång men tycker att den upplevs ungefär som en X5a i chassit) är dessa ganska "stumma" och stötiga redan i standarutförande. X5an känns riktigt "stram" och hård med sportchassi. Betydligt stötigare än en vanlig 3- eller 5-serie med sportchassi. Själv hade jag nog valt bort sportchassi på denna typ av bil, medan jag absolut vill ha det på en "vanlig" bil. Jag upplever också att denna stramare chassisättning i sig - i vart fall relativt - reducerar mer av krängning et c än vad som är fallet i en "vanlig" bil. Nästa fråga jag ställer mig är hur man kör en bil av denna typ. Det är ju inte sportbil som man i normalfallet ligger och pressar på kurviga vägar. Var, hur och när kommer man att ligga pressa bilen - det är ju ingen M3a - så att man verkligen får användning av adaptive drive. Ytterst sällan skulle jag säga. Vid dessa tillfällen har man dessutom ett tämligen hårt och stramt chassi, i synnerhet om man valt sportvarianten. Slutligen en allmän fundering över adaptive drive, som jag personligen upplever ger en lite underlig känsla av bilen på vägen. Det känns inte riktigt som man vet vad som händer. Ungefär som med aktiv styrning tar det delvis bort kontakten med marken, bilens rörelse och skapar en situation där det känns som om man sitter i en simulator. Dessutom, hur många möjliga felkällor finns det i detta avancerade datorstyrda system jmf några fjädrar och stötdämpare. Många är det sannolika svaret. Mina högst personliga reflektioner. Om du har provkört de olika chassisystemen och känner dig övertygad om fördelarna och nyttan av adaptive drive ska du naturligtvis välja det. |
|
Ok, då är jag med på hur du menar. Har bollat dessa frågor lite, och med ett uppskattat användande på ca 1000-1500 mil/år har jag förstått (t.o.m av försäljaren) att adaptive drive är rätt onödigt, även om det såklart är mer relevant HUR man kör, och inte x antal mil... Har fått förklarat att AD har 3 lägen. Komfort, Sport och Sport plus. Tänkte mig då att komfortläget var jämförbart med om man inte har AD alls. Men så var inte fallet. i komfortläget programmeras krängningshämmarna ner, så att den kränger ändå. Den ska alltså bete sig "som vanligt" men det räknas ut elektroniskt. Visst kan det vara som du säger att felmarginalen i ett sånt komplext system säkert finns där. Blir mer och mer tveksam till AD. Du har ju rätt i att chassit är hårt. Dock kan man inte som i x5:ans sportpaket välja bort något "sportchassi". Till x6:an finns ett enda chassi och det är det som gäller, oavsett sportpaket eller inte. Aktiv Styrning vill jag heller inte ha. Dock är jag nyfiken på om det går att stänga av den funktionen på de bilar där den finns? Nån som vet det? Förstår inte varför Aktiv Styrning är så populärt. Finns ju på varenda begagnad x6:a... För övrigt är jag nu inne på att beställa både dragkrok och belysningspaketet. |
|
| Välj absolut dieselvärmare. Är helt överlägset vanlig motorvärmare. När det är svinkallt ute är bilen varm & go när du varit på affären eller så. Du behöver aldrig eluttag för att få värme i bilen. För mig som bor i Dalarna är det en självklarhet att montera detta tillbehör trots kostnaden på 37,800 kr. Har det i vår andrabil, en XC90, och ska montera det i min X1 till hösten. | |
| Japp, den kommer jag inte välja bort! Dock kostar den "bara" 16000 sek. Inte så bara och bara kanske men jag kommer verkligen ha nytta av den! | |
|
Nu har jag beställt den! Yeeeeyyy!! Leveranstid 10-12 veckor - tyvärr... men modellåret blir 2011, vilket kom som en trevlig överaskning! Såhär blev specen till slut; Alpinvit Läder Nevada Oyster Dragkrok med avtagbar kula Stöldlarm med fjärr Automatisk bakluckeöppning Ej modellbeteckning Backkamera med Top View Automatiskt avbländbara inner och ytterspeglar Komfortstol fram, el inställningsbar Svankstöd Aluminium borstad PDC bak och fram Kupevärmare med fjärr Belysningspaket Helljusassistent Deaktivering passargerarairbag Förberedelse för BT Anslutning USB Anslutning iPhone med MP3-funktion Svensk språkversion Individual Audiosystem Individual Shadowline Vad tror ni om det? Kommer bli sjukt najs! :) |
|
| Glöm inte rökarpaketet så att du får de extra cigguttagen. | |
| Redan beställt =/ Men jag tror dock jag klarar mig utan. | |
| Att du beställt bilen innebär inte att specifikationen inte går att ändra. Brukar dröja ett litet tag tills bilen är låst för förändringar. | |
| OK! Men jag tror jag hoppar över det ändå. Vet inte hur det påverkar utseendet heller.. det är ju ingen hög kostnad iofs.. | |
Buspelle |
Det blir en mycket trevlig bil. Vit och shadowline är kanon. Och, som tidigare talare redan sagt, så går det att justera specen ett tag till om det skulle vara så att du vill göra något litet tillägg..... |
| Japp, det enda som jag tycker är lite fattigt av BMW är att det inte finns en hastighetsmätare som är digital. Visst hade det gått att få via HUD:en, men det borde finnas en hastighetsdisplay på en sådan här bil anser jag. | |
|
Och när jag ändå är inne på klagospåret så är start-stopp-knappen inte alls snygg, jämfört med Audis start-stopp-knapp i Q5, Q7 etc. Men x6:an är ju så sjukt mycket snyggare i övrigt så jag tror jag kan leva med ful-knappen. :) |
|
Buspelle |
Var glad att du får en hastighetsmätare och att den ingår i baspriset;) |
| Buspelle: hahaha, ja det är typ så jag ser det :) | |
| Eftersom du har en vit bil skulle jag välja så mycket svart jag kan för att få en snygg kontrast. Shadowline på allt som går (inte alu), lägg till mörka bambulister inne och givetvis svart läder, anthracite tak etc. Vore även grymt med fälgar med lite svart i... Speciellt då du väljer X6 som ju är en designad X5 med bättre väghållning. Fälgarna blir viktiga på en sådan kärra. Bryr du dig inte om det köp en X5! Tycker om X6 men den har ett jättestort fel. 4 platser! Baksätet är som i en X5 fast sämre takhöjd och en plats borta! Förstår inte hur BMW tänkte... Om det varit lite lyxigare stolar i bak men det är ju inte det... Hade köpt X6 om den vart 5 sitsig då jag gillar designen och inte behöver lasta så mycket. | |
|
Hybris4you; Håller med dig om att shadowline i exteriören är sjukt snyggt på en vit x6:a. Men innuti passar oyster och alulisten hemskt bra ihop med den vita utsidan. Taket är enligt min mening HELT och håller skitsamma. Hade inte brytt mig om det så va rosa tak invändigt. Sen måste jag säga att jag förstår BMW helt och hållet när det gäller 4 platser. Som du själv säger så finns mindre plats jämfört med x5, mtp det sluttande taket. Detta har de "löst" genom att helt enkelt kompromissa bort mittsitsen. På så sätt känns den både lyxig och rymlig i baksätet, även om du är lång. En mycket smart lösning om jag ska va helt ärlig. Sen är det ju ingen hemliget att en x6:a inte är den mest lämpliga familjebilen. För den smala kundkretsen där den lämpar sig tror jag inte det har så stor betydelse med 2 eller 3 platser där bak. Svart läder inne känns aptråkigt även om det inte är fult på nåt sätt. Men smaken är som bekant delad. Bambu tycker jag skriker gubbe.. Dock kan jag hålla med dig om att svarta fälgar hade passat riktigt bra! :) |
|
|
Håller inte med dig om 5 sitsig. Nu sitter det en plastig låda mellan stolarna som är lika som i X5. Ser ingen lyx alls jämfört med X5 då det inte tillför någon lyx eller större/bredare säten. De hade lätt kunnat göra den 5 sitsig och med det mycket mer praktisk. Visst mittenplatsen av lite nödkaraktär men man sitter ju inte grymt i mitten i någon bil. X6 hade varit en perfekt familjebil! Vi har kommit förbi barnvagnsåldern och med det behöver vi inte lasta så mycket längre. Drag löser de stor lassen. Men som sagt en 4 sitsig bil i X5 storlek går bort. Funderar på en X5 LCI 4.0d med 7 säten. De sista två nödsäten men grymt bra när man skall ta med farmor och farfar. Slippa två bilar i många lägen. Barnen får ju plats bra därbak! ;-) Din bil blir nog riktigt fin och passar ju dig bra vilket är det viktiga! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.