|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Enligt Tekninkens värds stora E30 test 1988 ska servo vara standard på 325, men det kanske inte var det i verkligheten. Hur som helst, det blir en helt annan bil med servo, särskillt om man gillar att sladda lite på vintern, med utväxlingen 4,8 rattvarv på bilar utan servo som kom -88 (4,1 tidigare) är styrningen grymt vevig och det är svettigt att hinna med, jag har provat 100 tals varv på isbana, och man klarar av att köra mycket fortare med kvickare utväxling, jag bytte från 4,8 på min importerade 325 -88, till 3,5 med servo. Jag har åkt 6 år på bana (asfalt) med min 325a, och det finns inte på värdskartan att jag skulle byta till icke servo. Kolla på rally WRC och se vad som händer när servot lägger av på deras bilar, dom sackar 5-10 sek per km !!! Du kommer inte ångra en sekund att du skaffade servo. E30 har 4,0 med servo. M3 E30 har 3,5 E36 har 3,5 E36 M3 har 3,0. E36 är inte bolt on, men passar med enklare justeringar. |
|
| men du får ju mer precision med fler varv och att svettas lite är ju bara härligt. jag gillade muskelservo iallafall. | |
|
okey. vad behövs byggas om . vid montering av e36 servo? samt vad behöver man. |
|
|
Från E30 behöver du: Pump Fästen Generatorfäste (inte samma på bilar med/utan servo) Remskiva (skruvas enkelt utanpå den befintliga) har bilen AC finns redan spår för servopumpen. Rem Slangar Oljeburk, fäste finns redan på fjäderbenstornet, man behöver ett klips o skruv (samma som tex håller strålkastarna) Nedre delen av styrstången med knutar från en bil med servo. Från E36: Styrväxeln. Den har tunnare infästning, så man får lägga imellan brickor när man fäster den i framvagnsbalken. Sen sitter hålen för slangarna vridet 90 grader, så man får böja om slangarnas sista bitar som är rör, själv har jag använt slangen mellan pump o styrväxel från en E34, den har en lång bit rör som extra kylslinga så det är enklare att bocka till den. Framvagnsbalken har dubbla hål för servo/icke servo. Styrväxeln går att ta bort/få dit utan att lyfta motorn, även om det kan tyckas omöjligt, men har man tillgång att lyfta den lite så är det inte fel att göra det, bara lossa motorkuddarna och lyfta tills motorn tar i torpedväggen. |
|
| OBS!! det jag skrev gäller 6 cylindriga bilar, 4or befattar jag mig inte med ;) | |
| hehe rätt skrivet. tack för infon. har bestämt mig. det blir en e36servo | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.