AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.240

styrservo e30 fattas?

Sida 1 av 2
en fråga bara. fanns det inte styrsevo på 325ik 1987?
för det finns ingen på min hehe.

kan man annars byta styrväxeln till en som har servo bolt on?
Th
24
TheLJ
325i -88
320i -90 frontad mot träd.
Tror att servo bara fanns som tillval. Jag har t. ex. inte servo på min 325 -88.
Har läst om dom som har kompletterat med servo på sina e30 här på forumet. Du får i så fall byta styrväxel som du skriver och montera servopump, oljebehållare och kanske byta delar av rattstången.
Men bara att söka här på forumet så hittar du nog.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tror också det var ett tillval. Min gamla 325ik -88 hade dock styrservo. När jag läser i utrsutningslistan till min 325ik -88 så är det tillval 215 POWER STEERING som ger dig styrservo - se nedan.

Order Options
209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%)
215 POWER STEERING,DEPENDING ON ENGINE SPEED
288 LT/ALY WHEELS
334 M-TECHNIC SPORTPAKET OHNE SPOI
339 SATIN CHROME
350 WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM
400 SLIDING SUNROOF MANUAL
464 SKIBAG
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
562 MAP READING LIGHT
704 M SPORT SUSPENSION
708 M-SPORT LEATHER STEERING WHEEL II
816 SCHWEDEN-AUSFUEHRUNG
850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT

Som TheLJ skriver går det att eftermontera styrservo. Och endast nedre delen av rattstången behöver bytas (de är olika långa på styrservo och icke-styrservo).
okey fan vad bra. så då behöver jag styrväxel pump behållare och nedre rattstången!

men styrväxel är bolt on eller?
Roffa1
Problemet är att dessa gamla styrväxlar legat så länge att packningarna fullständigt torkat upp o spruckit sönder, detta ser du först när allt är monterat och oljan cirkulerar runt.
Betänk att det handlar om beggade reservdelar med en ålder på ca 22 år.
Ha inga högre förhoppningar om problemfri funktion;-)

Och att byta samtliga packboxar i styrväxeln kostar multum, har du otur så är även lagret sönder i servopumpen. Varför dra på sig mer problem än nödvändigt.

Jag vet om flera E30 ägare som istället plockat bort styrservot p.g.a kostnaden för renovering av delarna.
Roffa1
Tillägg: Man måste även byta den nedre remskivan på motorn samt styrstagen, likaså måste oljebehållare svetsas fast i karossen. Efter bytet rekommenderas att en kostsam framvagnsinställning görs, annars tuggar bilen däck.
okey. så med andra ord är det ej värt att byta?!
Roffa1
Jag skulle ej ens tänka tanken på att byta...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Styrservo var standard å svensksålda 325or.
kan det inte ha varit. då min är en svensksåld 325ik 1987
Vet inte om jag minns rätt men hade/har inte E30 liknande utväxling i styrväxeln med eller utan servo?
Det vore trevligt med lägre utväxlingsörhållande för kvickare styrning (med servo).

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det kan finnas flera olika anledningar och som kan variera i styrka till varför man vill eftermontera styrservo, detta varierar såklart från person till person - samt vad man är beredd att lägga ned på det i tid och pengar.

Men man ska vara VÄL medveten om precis de saker Roffa1 nämner! Alla har vi olika prioriteringar och behov. Jag skulle nog lägga undan den tiden och pengarna till något annat - för det brukar alltid finnas något att göra på en 20-25 år gammal bil! Framförallt rost är otrevligt. Detta är dock endast MIN åsikt och jag har varken information om bilens övriga skick, tid och budget-resurser, förväntat resultat, behov etc etc etc. Allt upp till personen att avgöra detta - vi kan endast ge så mycket information som möjligt om själva ingreppet.

Men som sagt, Roffa1 har en mycket bra poäng - det är 20-25 år gamla prylar som vid denna tidpunkt har en tendens att vara slitna och börja läcka - och det är dyrt att renovera dessa prylar.
hmm. ska nog inte montera dit styrservo. vart lite chokad bara över att det inte satt någon. fan volvo hade ju tillochmed servo innan 87 som standard..

ang rost. så är min bil 99,99% rostfri.helt rak i plåten och nylackerad. så den är i mycket bra skick.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ta styrväxel från E36 då. De är ju nyare och snabbare och förmodligen tätare.

///BMW - Was sonst!
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
köpte på mig ett komplett kit till min 325a för 500 kr.
gick på ett par timmar att byta/montera med nya styrleder osv.

dock var detta i bra skick enligt ögat, med nya damasker o slangar.
kan inte säga annat än att det funkar klockrent o inte läcker nån olja.
så visst går det att hitta kompletta, fina system.

sedan vågar jag nästan säga att det inte spelar någon roll angående vilken modell det kommer ifrån min ska ha kommit ifrån en 316 tex.

mvh kim
tjena köpte du ett e30kit? eller från en e36. mvh
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
det var till en e30.

mvh kim
Roffa1
Klipen: Vill minnas att E30 316 ej tillverkades med tillvalet styrservo. Har ej heller någonsin sett en E30 316 med servostyrning. (motorn väger ju nästan ingenting) finns ingen anledning att utr 316 med styrservo.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
muskelservo är ju bara trevligt så länge man inte ska fickparkera.
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
okej, ja det stämmer säkert, då var sättet ifrån en 318.
ville mest få firefox att förstå att det går bra att ta ifrån vilken e30 som helst.

ja muskelservo funkar väl i början men åker man inte bara e30 året om så kände i alla fall inte jag längre att det var ett alternativ om man vill ha breddare däch än 165.

mvh kim
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
du får gymma lite mer hör jag. jag körde på 205 i bredd och det var ju inga dimmor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.