|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Sitter och surfar runt på forumet jämte blocket. Det är så att jag och min farsa funderar på att införskaffa en sommarbil för delad vårdnad. Verkar som att man kan hitta en fin, rätt utrustad Z4 2003-2004 med 231hk-motorn för 160-190tkr, är man i rätt prisområde och spanar då, eller ska/bör/måste man gå upp i pris för att få en i mintcondition? Vilken utrustning är relevant på en sån här? (Högst subjektiv fråga såklart) men jag har extremt bra koll på vad jag vill ha i min bruksbil (sportstolar, bra stereo, acc, drag) men nu är ju användningsområdet kanske inte dra skotersläp och köra 3000mil Europaväg per år på en cabriolet, dessutom lite modellspecifikt tänker jag? Har stenkoll på 3-serien (E36, 46, 90) och även 1-serien - inom vilka modellserier jag exempelvis inte skulle tolerera standardstereo eller "vanliga" stolar t.ex. Hur är det på Z4? orginalskick (inge eftermarknadsplast) och Bmw-org-fälgar känns även det som krav - för att "undvika" ungdomskörda bilar där pengarna gått till styling snarare än service och underhåll, men även av rent estetiska skäl. Rätt tänk? Växellåda? Manuell, Automat eller SMG? Spelar mig egentligen inte så stor roll om det känns "rätt" i övrigt, men SMG klingar lite illa efter vad man läst om tidiga SMG i M3-bilar? Är det som E36 att vissa har manuell cab och vissa helautomatisk, eller alla kanske har helautomatisk? Alla tankar är välkomna - så fortsätter jag sondera blocket.se inför kommande resa till södra sverige (finns inga objekt alls i Norrland :) | |
|
Tillägg: En del bilar har gul underkant på lyktorna fram (blinkers?). Beror detta på ursprungsland, eller modellår eller vad riktigt? Går det att byta inom rimliga prisgränser? |
|
| Det gula är blinkers och beror delvis på modellår och tillval. det är inte billigt att byta då man måste byta hela lyktan. | |
|
Jag är inne på min tredje Z4...underbar bil! :D Mina åsikter: -3.0 motorn -Xenon -Vita blinkers runtom (kostar ca 20 000 att byta i efterhand) lyfter bilen avsevärt exteriört -ACC (behövs faktiskt när det är som varmast även med taken nere) -Inga udda färgcombos (givetvis en smaksak) -18" fälgar -Lagom sänkt eller åtminstonde bytt till annat än orginalfjädringen eftersom bakfjärdrarna knäcks förr eller senare (konstaterat fel) -Gärna bytt cabmotor eftersom e kommer ge upp förr eller senare pga den inte är ordentligt vattentät (konstaterat fel) -Navigationen är inte helt fel (professional då, den lilla kan man vara utan) dock ej ett måste För en ovanstående bil nu i "slutet" av cabsäsongen så skulle jag säga 190-195 000 för ett fint ex med låga mil (4-5000) |
|
|
Glömde: Givetvis manuell växellåda :D |
|
|
Man ställer sig å ena sidan frågan vad för "tok" som beställde en ny bil för över 0,5mkr och inte valde till vita blinkers å andra sidan blir jag snabbt "tillfreds" med gula blinkers :) Acc är ett krav såklart - har jag hört från fler cab-ägare. Manuell är kanske att föredra - för "sportigheten". Jag kör manuell varje dag medans farsan kör automagisk låda, men han har min bil ibland när ja gbehöver xDrive så han behärskar nog koppling iaf :) Cab-motorn har jag förstått är en svag punkt, men bakfjädrarna - gäller det även bilar utrustade med "M-sportfjädring"? Alltför sänkt bil vill man ju inte ha i Norrland med tanke på vägarnas skick på sina ställen. :) Den är itne tänkt att användas som pendlarbil direkt, och i hemstaden hittar vi, men navi är såklart inte negativt men alltjämt ett plus såklart. Tack för svaren! Fyll gärna på |
|
| Vita blinkers har inget med tillval att göra utan modellår. Jag är en av tokarna som för drygt sju år sedan slantade 525' för en bil utan vita blinkers. | |
| Jag trodde man kunde få en idividual 05a med vita runt om, trots att de vita kom som standard 06. | |
| För pre-FL har det visst med tillval att göra; dessa kom standardmässigt med gula blinkers men kunde (från mars 2004) också fås med vita blinkers. | |
|
psike: Jodå, bakfjädrarna går av även på M-sportchassit. Jag kör för tillfället med en brusten fjäder (pga att jag inte haft tid att byta). Z4:an bygger ju på E46:an och dras alltså med samma akilleshäl. Går dock att byta själv och kostar en dryg tusig per styck. Inget du behöver hänga upp dig på. Lycka till med jakten på det perfekta exemplaret. /WGG |
|
|
Tackar för svaren. Verkar nu så gott som redan kalrt att budget spräcks en smula och det blir en 3.0si istället. Ska nog ge en del trevliga åkturer jämfört med den redan trevliga dieselettan. |
|
| Inte den med automat som ligger på Blocket nu eller...? | |
|
Köp manuell, automat är en styggelse i Z4. Känslan i den manuella lådan känns som halva bilens själ. Navigatorn kan du strunta helt i. Den är hemskt omodern och har ful grafik. Har en själv och jag skulle inte betala 500kr extra för den. Var noga med att det finns AC i bilen och att den fungerar. Svart tygtak blir väldigt varmt i solen och cabben vill du ha uppe när du kör motorväg. Du blir helt urblåst annars. ------- //Lövet |
|
|
Sani: Nej, en manuell. andreas_lofgren: Ja, AC är såklart ett krav, och det har även denna. |
|
| Då var man delägare i en Z4 3.0si trevlig gemenskap än så länge. Tror bestämt säljaren var highstream här på forumet (sägs att han ska "byta sida" och lämna BMW) | |
|
Tack för en trevlig affär, ta väl hand om den! Om "sidbytet" har jag inga kommentarer :D |
|
|
Snyggt fintad annons här ovan misstänker jag ;) Har själv ögonen på en Z4 så jag snor tråden nu när psike redan har fyndat... Är det några problem med att köpa en 03 med 7 år på nacken? Bakfjädrarna har jag sett innan i tråden, men hur är det t ex med rost? Kommer jag sakna något från min 1-serie från 07? Funkar 1-serien fälgar på z4? Funkar bilen som vinterbil? Känns ju som köpläge nu när det kryllar av Z4:or på blocket... Får man in golfbagen? |
|
|
Från 1-serien kommer du sakna en hel del landsvägskomfort (INTE PRESTANDA DOCK). Själv åker jag till Luleå imorgon, en ganska kort sträcka om 13 mil enkel väg, och jag överväger inte ens att ta cabben :) Men så köper du knappast en cab för att köra 3500mil landsväg heller. Jag efterforskade när jag bytte från E46 3-serie om de fälgarna skulle passa på min nya etta, vilket de skulle göra utan problem, nu blev det inte så, men har i alla fall sett flera Z4:or med M 135-fälgar, så min gissning får bli att Ja, 1-serien och Z4 passar rätt bra, gällande fälgar. Jag hade inte kört Z4 på vintern, men med hardtop är det förmodligen inga som helst problem. Jag får inte in golfbagen i min etta utan att fälla sätet - har egentligen svårt att se att den ska rymmas i Z4:an på grund av längden. Jag bara spekulerar egentligen, men kanske ger dig någon "input". |
|
|
Golfbag får plats. Själv kör jag med bärbag och den går in på tvären utan att plocka ut drivern. Z4 E85 har egentligen väldigt bra utrymme i kofferten för att vara en cabbe. Men som sagts tidigare körglädjen är stor i en Z4 särskilt med 3.0 motorn, den enda svagheten jag har hört är cabmotorn så kolla om den är bytt på 03-06 modeller. Rost tror jag inte är så stort problem då dom flesta cabbar är avställda på vintern och dom som körs undviker nog det allra sämsta vädret. |
|
|
Letar egentligen efter en nyare 3-seriekombi som ska få ersätta min 120d, men har sprungit på en Z4, som är mer av en drömbil. Just nu täcker nog en Z4 behoven också.. Tjejen pendlar 5 mil om dagen, jag kör max 10 mil/vecka och golfbag är väl det största jag slänger in i bilen.. Den dagen barnvagn ska in kan man kanske komplettera med ytterligare en bil... Tack för inputen än så länge.. och om ngn har full koll på fälgarna vore det super! |
|
|
Rost är inget problem på Z4:an De problem som finns på prefaceliften (03-05) är bakfjädrarna och cabmotorn Få ner denna till 180 och köp :D Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.