|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Har köpt Gulf LL-04 på Oljebaren, fungerade bra. | |
|
Till alla snåljåpar som säger att Biltemaoljan görs av Statoil kan jag ju meddela att det inte någonstans betyder att oljan är bra. Bara för att dom gör oljan betyder det ju inte att det är samma som de säljer under sitt namn. Och vem säger att statoiloljan är så jävla grym? De lär nog ha ett par olika dessutom. Handla erkänt bra olja (Mobil1) i Tyskland istället. |
|
|
Märkligt att så många bilar kan gå år efter år på biltemaoljan när den är så jävla dålig. Märkligt fenomen det där. |
|
|
Nynäs tillverkar Biltemas och Statoils motoroljor. Tillsatserna kommer från Lubrizol. Flertalet andra märken är exakt samma produkt där bara dunken byts ut under tappningen. Inget märkvärdigt med det egentligen, så funkar det med det flesta produkter. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
| Delorian; Jag har ett par dåliga erfarenheter av biltemas oljor. Symtomen brukar va ventilknack vid uppstart och överhettning vid hård körning. | |
|
Eftersom biltemas nyare "lyxoljor" kostar 120kr/lit kan man lika gärna köpa en 20litersdunk Mobil1 New Life 0w40 för under 100kr/lit... Finns i Linköping hos ÖP Energi (som även har Mobil 5W40 ch 5W50 på 20l) |
|
|
Nu börjar det bli dags för Ica Maxi i Stockholm med kampanj på Shell Helix 5W-40 igen... tycker jag. ;-) Måste bommat kampanjerna helt i år, när fanns det senast? |
|
| Jula säljer 4 l Mobil 5w-50 helsyntetisk olja för 399 kr. | |
| Hmmm, ja, jag är något nyfiken på Mobil 5w-50 oljan men Shell Helix 5w-40 tror jag i och för sig är högre klassad. | |
|
Biltema verkar inte så himla billiga längre? Om man jämför 5w-40 helsyntet är tex Swedol numera billigare och Shell Helix oljan är endast 40 kr dyrare för en 4 liters dunk när Ica har den på kampanj för 299kr. Hmmm, möjligt att Q8 Formula Excel 5w-40 är den mest prisvärda oljan idag (i Sverige)? Även om den är något lite sämre klassad än Shell Helix 5w-40 den också. Swedol tar 1266 kr för 20 liter av denna. Åfa AB i Tumba är ännu billigare, 1141 kr för en 20 liters dunk av Q8 Formula Excel 5W-40 (har webbshop). Länk |
|
| Jag ser inte att den är LL klassas OKQ8 oljan ? | |
|
Hmmm, ja, specen ser väl lite bättre ut än LL klassningen, men så är det väl även för Swedol oljan (som möjligtvis också egentligen är OKQ8 olja?). Jag tror att den enbart är LL98 klassad men inte helt hundra. Länk "BMW 1998 - 2007 med förlängda bytesintervall = Q8 Formula Special 5W-30. Fram till 1998 = Q8 Formula Excel 5W-40(*), OKQ8 Helsyntet 5W-40(**)." När jag slår på oljeguiden på okq8 med mitt regnr (540 -03) får jag upp två förslag: Q8 Formula V Long Life 5W-30 Q8 Formula Excel 5W-40 |
|
|
Jag tror Formula Excel oljan fungerar alldeles utmärkt med "vanliga" bytesintervall upp till ca 1500 mil men ej lämpligt för långa bytesintervall. Kategorin begagnade bilar... typ E39 och äldre tror jag passar alldeles utmärkt. Den är med allra största sannolikhet bättre eller jämförbar med Swedols 5w-40 olja eller med Biltemas 5w-40 olja också får den delen. Liter priset (inklusive moms) på 57 kr om man köper en 20 liters dunk från Åfa AB är imponerande men bra priser även om man köper mindre. Får se hur jag gör. Det blir Excel, Shell Helix eller Mobil 5-50 tror jag. Lutar väl ändå åt en ny dos med Shell Helix vilken bilen gå bra med. Men väntar ut nästa kampanj på 299 kr. |
|
|
Jag kör också kampanjoljan från ica maxi. men den där okq8 oljan hade ju lockande pris, är det någon som kört den med bra resultat ? |
|
| Nu har Ica maxi kampanj på olja igen. Samma som vanligt. 299:- för en 4l dunk | |
| shell oljan då lr? | |
|
Länk Där har du oljan som det är erbjudande på denna vecka på ICA maxi...dvs Shell Helix Ultra 5w/40. Mvh Janne. |
|
| jag hade dunken i min händer igår men köpte aldrig får väl in imorgon o köpa. | |
|
Mycket trevligt Haas tackar, det är dags att serva 525an och var på väg att köpa för första gången en Q8 formula istället för catrsol eller Mobil1..Men nu blir det Shell då det känns bättre, Sjukt försöker kolla på Icamaxi hemsidan typ 1 gång i veckan hade gett upp hoppet för denna gång,Synd att man bara får köpa 2 dunkar bara |
|
| Brukar inte vara någon gräns i vanliga fall, gå flera gånger olika kassor alt låt kompisar och familj köpa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.