AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
60.942

vart kan man köpa bra olja billigt idag?

Sida 1 av 5
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Ica maxi har höjt priset på sin shell helix ultra från 299 till 445kr !!
Förjävligt, jag som tänkt serva bilen den här veckan. Någon som känner till något annat ställe där dom har bra pris på olja ???
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jag beställde på SDCC senast:
Länk

Hällde i BP Visco 7000
(BP är ju "i ropet nu" ;) )

Dom tog 150:- i frakt för upp till fyra dunkar. Blev väl så prisvärt för mig som MAXI-oljan, dessutom med rätt klassning.

Mvh
Patrik

___
B M W
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
www.mapodo.de (sök - finns mycket skrivet).
16,88 EUR för 10 liter BMW LL-04 0W-40 (köp dat. 2010-02-24). Typ halva priset jmf. Castrol över disk från BMW handlare.

Mvh Henrik.
Köpte också från mapodo senast. Skulle ha 2 4l dunkar Edge olja. dom ville ha över 800kr dunken hos mekonomen så det blev internet. notan slutade på 850 för 2 dunkar inkl frakt. tog 3 dagar sen stod dom på trappen när jag kom hem.. attans så smidigt.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
låter toppen. Ska beställa från mapodo också.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag tycker det är lite lustigt att folk tycker det är så hemskt prismässigt med ett oljebyte. Ett oljebyte är ju bara lite drygt en fulltankning i pris.

///BMW - Was sonst!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kunde man köpa bränsle för halva pengen skulle det också vara intressant.

Speciellt om det vore smidigare än att åka till macken vilket det är i fallet med att köpa olja över internet.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Självklart är det så men det jag menar är att man kan lägga tiotusentals kronor på att tanka på ett år men man grämer sig mer över ett oljebyte för en bråkdel av de summorna.

///BMW - Was sonst!
Jag grämer mig faktiskt inte men jag jublar ju inte direkt av överpriser. man kan ju inte ta sin dyraste utgift som riktmärke. Då blir man en fattig man ganska fort.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Jag strävar alltid efter att hålla underhållskostnaden så låg som möjligt till bilen. Rätt som det är pajar något som blir skitdyrt och då vill man ha sparat så mycket som möjligt till den reparationen. Det är ju bara en tidsfråga innan det händer för alla som har en gammal bil. Oljan ska ha rätt klassning resten är ointressant.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Biltema syntet 5W-50 (239kr för 4liter)! Borde ha en klassning som räcker åt de flesta modellerna.

Sanslöst nöjd för billig peng, oljeförbrukningen försvann sedan allt oljeläckage stoppades, nu är bilen alltid ren och torr under motorn, kan inte bli bättre. Motorn går också något tystare.
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Reifenexpress24 på Ebay.de. Lite billigare än Mapodo.de,men å andra sidan har han inte lika stort sortiment.
Snabb service och inget fuffens.Jag har köpt av han dom sista 2 gångerna och det har gått smidigt.
Varför köpa tex Castrol på Mekonomen ex för ca 800 när man kan köpa för ca halva priset inkl frakt?

Fingerspitzgefühl.
FRIFART. Visst kan man köra bilteam olja. MEN vet du att det är lika bra som rekommendationerna? Man kan aldrig vara 100% säker. Jag betalar i stället 400kr dunken för Edge 0w-60 så får jag ett lugnt sinne. det är dom 160kr extra per dunk värd.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Min 328 drar mindre olja med Biltema 5-50 än med herrejösses-tech 0-60 som tokverkstaden hällde i till det facila priset av 829:- /4 liter... Tror det var någon M3 olja de hittade...
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Jag köper alltid olja hos Malmqvist&Edling i Norrköping, en gammal anrik oljegrossist. Det dom inte vet om oljor.....Alltid ett bra bemötande,bra råd och framför allt mycket prisvärt!! Stor skillnad åtminstone mot alla som jag jämfört med!!

Klabbarparn
Att en bil drar mindre olja betyder inte att den är bättre, snarare så att den lämnar mer avlagringar.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Decerto, ja man kan ju vända på allting om man bara vill, men nu handlar det om tillräcklig klassning kontra pris och minskningen av oljeförbrukningen var bara en bonus i det hela!!

Biltemas 5W-50 "ska ha" en klassning som vida räcker till för de äldre bMW och fram en bra bit in på 90 talet iallafall. Finns flertalet trådar om deras olja och hur det ser ut i motorn efter typ 20000mil med en sådan. Alla har bara gott att säga. Av bilder att döma och vad insändare säger så ser det mycket fint ut inne i motorn efter användandet av denna.

Jag vet att det känns hårt att betala en massa och man gärna blir skeptisk när man läser om produkter för halva normalpriset som gör jobbet lika bra.
Men ibland får man acceptera fakta.

(Ett liknande exempel är de MC hjälmar som Lidl sålde/säljer samt de ryggskydden. MC hjälmen klarade krockprovet bättre än den testade hjälmen från Nolan, det säger en del och man kan inte snacka bort testresultatet.
Det kunde inte ens Nolan själva som naturligtvis protesterade.
Likaså ryggskölden fick bästa betyg (bland de typ 5 olika som jämfördes), ibland behöver inte kvalitet kosta. Sedan finns det dem som fnyser och säger jag köper inte deras produkter för att de har så usel personalpolicy
och då visar man ju att man vägrar vara mottaglig. Det tycker jag är bra för då blir ju alla bra produkter kvar till oss smarta människor.)
Jag har aldrig sagt att biltemas oljor är otillräcklig eller dålig. Jag säger bara att jag kör rekommenderade oljor för att då slipper jag undra eller oroa mig över mitt oljeval. Sen är det väl knappast så att det är en absolut sanning att pris och kvalité, som du beskriver det, hör ihop. Men vi kan nog hitta fler exempel på att det gör det än att det inte gör det.. eller?

"Jag vet att det känns hårt att betala en massa och man gärna blir skeptisk när man läser om produkter för halva normalpriset som gör jobbet lika bra.
Men ibland får man acceptera fakta."

Jag vet inte om det är så mycket mer jag betalar för min Castrol 0-60. än 239kr dunken på biltema(som dessutom är för tunn för min bil). 160kr mer minus färd och tid. Jag måste dessutom åka färja som går på 100kr tur och retur...så det känns inte speciellt hårt att få märkes oljan på farstutrappen för samma pris.

Hänvisa gärna till den fakta som du refererar till. Jag har läst en enormt massa om oljor och har inte hittat nått konkret att gå på utan bara spekulationer när det gäller lågpris oljor vs märkes oljor. Skulle jag råka på ett trovärdigt test skulle jag inte tveka en sekund på att köpa den oljan som var snällast mot plånboken.
Kul att se att FRIFART numera gillar syntetisk olja.
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Ett ganska kul inlägg i en liknande tråd på Sporthoj..
"Tänk er att Ni vaknar på morgonen och det första Ni gör är att spotta er fru/sambo i ansiktet. Sedan när barnen/hunden kommer och vill leka så spottar Ni dom i ansiktet. Sedan går Ni ner i garaget, öppnar oljelocket på er mc och tömmer ert morgonurin ner i motorn. Vidare går Ni ut och skallar tidningsbudet på näsan bara för att.
Varför är Ni sådana?
Jo! Ni köper motorolja på Biltema. Varför hatar Ni er mc så mycket att Ni förvägrar den det bästa för att innanmätet, dvs hjärtat ska ge er många roliga trogna mil och upplevelser. Förstår Ni inte att motorcyklar har en själ och att mc-kultur är relion?
Varje fredag klockan 18:00 går jag ner i garaget och tar fram en stol. Tänder ett stearinljus för stämningens skull. Sedan häller jag upp 6cl Glen Scotia, Dun Bheagan collection från 1975 till mig själv. Sedan 3cl av samma sort till min Yamaha och ställer glaset på tanken, naturligtvis med en bit 20x20cm vit silkesunderlägg för att skydda lacken samt framhäva färgen på wiskeyn i skenet från stearinljuset. Flyttar stolen lite närmar så jag kan klappa höger sida av motorn och skålar med hojen förvissad om att den har fått allt det bästa av däck, kedja, bensin, service, vax, tvätt och kärlek samt MOTOROLJA!

Hur kan man behandla sin mc på det förnedrande sätt genom att hälla mc olja från Biltema i detta japanska precisions instrument kallat motor. Tänk er alla ingenjörer jobbar i 4år med ett enda mål och det är att optimera en mc med avseende på vikt, prestanda och hållbarhet och Ni judas-qvislingar stöter dolken rakt in i deras hjärtan genom att långsamt döda deras livsverk, med Biltemaolja.

Ni som säger att Biltemas mc olja uppfyller klassningarna. Jag har pratat med två stycken av dom ledande tillverkarna som sa följande till mig:

Företag är aldrig intresserade av att minska sina marginaler vid försäljning av sina produkter. Vad gör man om man vill sälja en produkt i stora volymer till lågt pris.
Jo! Man tar en enklare basolja och tillsätter inga eller nästan inga aditiv så att den klarar MINIMIKRAVEN för en klassning. Enklare olja skulle enligt dom i ogynsamma varma körförhållande, cracka och inte klara livslängdsambitionerna.
Är det så farligt om oljan skulle vara lite bättre?????
Till och med i Polen har dom ett lagstadgat krav på att oljetillverkarna som säljer/tillverkar olja till fordon ska ange i procent hur mycket syntetolja det finns i en delsyntet samt hur mycket av oljan är tillsatt aditiv. I Sverige så kan en mineralolja ha tillsatt 0.5% syntet för att få kallas delsyntet. Huga!

Men visst är det väl så att det är körförhållanden som ska råda vid oljeval samt man kan väl glutta i manualen vad dessa snedögda ingenjörer har rekommenderat att deras livsverk ska smörjas med.

Slutsats:
Jag har inga fakta på att Biltemas olja skulle vara sämre eller att dyrare oljor skulle vara bättre men jag ser faktiskt inte besparinspotentionalen i att köpa 3,6L olja för 59:- på Biltema mot att köpa Castrol, OkQ8, Motul, etc för 120:-
när man tittar på vad man lägger på däck, service, drivpaket, försäkring, skinnställ, etc. Inte ens "många bäckar små" biter på mig i det fallet. Ni som köper Biltema olja, viker Ni era oljefilter själva också?

Nästa fredag ska jag nog testa Millburn Raw Cask från 1974 med min ögonsten. Den förtjänar det bästa"

Fingerspitzgefühl.
Biltema = Statoil

Den som inbillar sej att castrol är den bästa oljan lever i en falsk tro !!
Att köra på den rekommenderade oljan är väl inte fel,men att döma ut andra oljor som håller samma specifikationer som den rekommenderade är fel.

Idag är väl BMW´s rekommenderade olja Mobil om jag förstått saken ?

Jag kör själv på Mobil1 New Life oljan ( 0w 40w ) och tycker att den får motorn att spinna lugnare och mjukare,men det är vad jag tycker ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.