|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Proctologist: "Som sagt tidigare i denna tråd åker hellre på swedol 5w-40 än biltema 5w-50 då den oljan förmodligen är bättre än biltema oljan dessutom billigare än biltema oljan varför köpa dyr biltema olja som är sämre???! " Vad har du för belägg för att påstå att Biltemas olja skulle vara en sämre olja än vad tex Swedol erbjuder i motsvarande klassning? Generellt tycker jag alla sådana här oljediskussioner brukar urarta i rent struntprat som påminner om religiösa diskussioner om vilken gud som är bäst att tro på. Visst, jag begriper att det finns en hel del voodoo inblandat när man väljer olja "för att lilla pärlan är värd det bästa som finns" etc men rent rationellt borde beslutskriteriet vara att man väljer en olja som minst uppfyller den klassning som motortillverkaren anger, punkt slut. Att uppnå detta är inte svårt idag till en billig penning. Dessutom kan det gott påminnas om återigen att Biltema knappast tillverkar sina oljor själva i speciella "lågbudget Biltema-raffinaderier". Nix, de köps in från exakt samma ställen som mer "fashionabla" märken köper sina oljor och sätter sina etiketter på. Den skillnad i pris vi kan se beror mer på volymer och marknadsföringsomkostnader än på ev skillnader i faktisk kvalitet, som jag ser det. Men visst, det är ett fritt land man köper precis vilka oljor man önskar. |
|
|
Förresten så dök det just upp en kul association. Såg ett program på tv för ett tag sedan som testade effektivitet i olika huvudvärkstabletter, uppdelat i "märkestabletter" och generiska preparat som innehöll exakt samma aktiva substanser. Det visade sig att testpersonerna tyckte "märkestabletterna" var mycket effektivare, trots att det inte fanns några rationella förklaringar. Som jag kommer ihåg det så var testet upplagt för att påvisa en marknadsföringsberoende effekt på upplevd faktisk nytta men skit samma: det finns en del att lära sig om sitt eget köpbeteende här och vad som i själva verket styr. |
|
|
Proctologist: "Som sagt tidigare i denna tråd åker hellre på swedol 5w-40 än biltema 5w-50 då den oljan förmodligen är bättre än biltema oljan dessutom billigare än biltema oljan varför köpa dyr biltema olja som är sämre???! " Glömde visst detta. Efter vad jag har förstått är 5w-40 en generellt billigare olja än 5w-50 så det tycks mig som att du försöker jämföra priser för äpplen vs. päron. Detta med referens till ditt påstående att man får betala mer för en sämre olja om man väljer att köpa olja på Biltema. Du jämför olika produkter. Tro inte för en sekund att jag är en "stakeholder" i Biltema-produkter. Det handlar *enbart* om att återanknyta till en smula sunt förnuft i diskussionen. Personligen är jag en rätt extrem rationalist vad gäller att välja motorolja för mina bilar, det liksom bara "funkar" om man häller i olja av rätt klassning eller bättre. Funkar det inte så är valet av olja det sista jag skulle fundera på som orsak till att det inte fungerar... |
|
|
Här Länk kan ni köpa olja för mycket bra pris samt snabb leverans,jag har handlat 2 gånger av dom och är nöjd. mvh |
|
| någon som sett några speciella erbjudanden i någon butik? | |
|
K2 vad är det som gör swedol olja 5-50 bättre än den 5-40 olja som biltema säljer. Är nynäs petroleum en dålig leverantör. |
|
|
Delorian: jag har inga personliga åsikter i frågan vad som är den bästa oljan eller leverantören. Såvitt jag begriper anges oljekvaliteten av klassningen och jag måste lita på att den stämmer. Anges en högre kvalitetsklassning för en olja A jämfört med en annan olja B så måste jag tolka det som att kvaliteten på olja A är högre. En annan fråga är vilken oljekvalitet som minst behövs för aktuell motor, detta brukar anges i instruktionsboken tillsammans med rekommendationer av viskositet beroende på användning, klimat. Exempelvis för min gamla 523-97 anges ACEA: A2 eller A2/B2 eller bättre i första hand, även godkänt API-SH/CD eller bättre; rekommedation viskositet 15W-40, 10W-40, 5W-30, 5W-20. Kollar man tex på Biltemas 5W-40 olja (där man får 10 liter för en dryg femhundring) så anges kvalitetsklass ACEA: A3/B3/B4, API-SL/CF vilket bör överträffa kraven med råge. Detta hindrar mig iofs inte att ändå föredra en BMW LL-klassad olja för den bilen (trots att det inte ens fanns den klassningen när bilen tillverkades), med motsvarande övriga klassningar. Där är jag alltså litet ologisk men resonerar som så att det kanske finns kvalitetsparameter i BMW LL-systemet som inte behandlas av vare sig ACEA eller API-systemen, och att dessa kan ha viss betydelse i BMW-motorer. Jag kan hitta hyfsat billiga oljor även lokalt som uppfyller BMW LL, tex Pennzoil. |
|
|
Det ligger väldigt mycket i det som skrivs om tester där man får äta t.ex märkespreparat (gärna dyrare) och en annan med exakt samma innehåll, men billig och mindre "namnkunnig". 99 av 100 skulle tveklöst känna "skillnad" och märka bättre resultat av den förstnämnda, placeboeffekter skall aldrig förringas. Liknande tester har gjort på många områden och produkter genom åren, resultatet är entydigt, och ställer man t.ex Biltema och en annan olja med samma klassning så väljer många den som inte heter Biltema. Det finns kanske ett mer eller mindre utbrett hat/missnöje med BT, bevisligen har dom prånglat ut mycken skit genom åren, men även helt OK produkter. Inom området "bilkemikalier" med allt vad som därtill hör kan man verkligen hitta många helt likvärdiga produkter (läs MSDS som alltid finns tillgängligt på nätet t.ex), men ändå köper många de dyrare produkterna med sin glättiga marknadsföring osv. Märkligt faktiskt. FP |
|
|
Tja på er! Jag har köpt olja på Ica nu. Shell ultra helix för 349:-/ 4 liter. Nu ska jag köpa ett oljefilter också. Pga att jag jobbar i veckorna där ingen BMW handlare finns så är min fråga om det är ol att köpa filter på meca, mekonemem eller liknande? d Mvh Martin |
|
|
Mahle och Mann är erkänt bra filtermärken, någon av företagen du nämner borde ha dem. Mvh |
|
|
PGA jobbet kunde jag idag åka förbi Västerås och köpa originalfilter. Känns bra:) Nu till helgen blir det oljebyte, första gången för mig att byta olja på bilen sen vi köpte den, tre gröna indikatorer kvar men känns bra med ny olja. Är också första gången jag ska byta på bil med insatsfilter. Är det något speciellt jag ska tänka på? Mvh Martin |
|
| Inget speciellt, bara att det kan slabba litet så täck upp med trasor/tidningar etc runt om filterhuset som du enklast lossar med en sån där grunka vissa använder för att öppna burklock med, en kraftig gummistropp med en hävarm i plast. Annars är det samma principer som vid byte av traditionella oljefilter. | |
|
Kahn-d, Byt filtret före oljan (ingen start emellan), mvh/ Anders |
|
| Måste bara slå ett slag för Mapodo. Beställde Castrol Edge 0W40 i tisdags och i fredags levererade posten till dörren. Pris 95:- /litern inkl frakt! | |
| Olja och filter bytt idag. Känns fint med ny olja i bilen, tog inte lång tid att fixa. | |
|
Ica var billigast utan att dom har rea. Shell helix ultra precis som tidigare. |
|
| Var ett tag sen Maxi körde sina 299:- annonser nu, är dags snart igen tycker jag :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det råkade komma ut fel reklamblad från ICA maxi i lokalblaskan i Söndags, det kom vecka 36 istället för vecka 35 ;) jisses sicket strul det blev. Noterade att nästa vecka 36 så är det Shell helix ultra rea igen 299kr/4L. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kalas hasso! Har besökt ICA Maxi regelbundet i ett par veckor nu bara för att det är slut på mitt lilla lager :-) mvh/ Anders |
|
|
Här köpte jag olja sist: Länk Kan rekommenderas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.