AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
60.947

vart kan man köpa bra olja billigt idag?

Sida 2 av 5
Decerto : "Att en bil drar mindre olja betyder inte att den är bättre, snarare så att den lämnar mer avlagringar."

Kan du hänvisa till fakta som styrker detta?
Jag förstår GE att du vill starta en sandlåde diskussion men jag påstod aldrig något som fakta.
Inte ett dugg intresserad av sandlådor, snarare nyfiken på om du skrev nåt du hade belägg för.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jörgen L, jag gillar inte syntetoljor rent generellt, bara priset Biltema råkar sälja för! Det är klart jag skulle välja en dyr syntetolja framför en betydligt billigare olja, om man fick syntetoljan för samma pengar som den billigare.
Jag motsätter mig inte att en dyrare syntetolja i de flesta fall är skonsammare mot motorn trots att de i många fall upplevs som tunnare och får motorn att väsnas och läcka ganska mycket mer.

Har alltid ansett att nya dyrare syntetoljor inte är värda sitt pris om man har en äldre bil med lite sliten motor som läcker eller förbrukar olja. Fortfarande blir merkostnaden i mitt fall 150kr extra per liter (eller 600kr extra per servning). Gör man som jg 4 servningar per år börjar det ticka på, 2400kr/år extra och 4800kr på 2år, då får jag tag på en bra M40 utbytesmotor som blir både inköpt och isatt för de pengarna (med vissa kontakter), ifall motorn skulle rasa pga den billiga oljan jag använder).

Fortfarande behöver man överväga från fall till fall och med billiga äldre bruksbilar finns det liksom ingen anledning att köpa dyr olja, hur bra den en må vara.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Instämmer till fullo med ovanstående! Att hälla castrol magnatech 0-60 i min 328 från 1996 är ju som att köpa spoilerkit till en Volvo... ;-)
Helt klart ska man inte slänga pärlor åt svinen. Till min och min sambos bruksbil kör jag en helt annan olja. det är bara m5:an som får smaka finolja. Kan rekommendera Swedol. Dom är återförsäljare åt OKQ8 oljor. Kom över riktigt fin w5-40 olja där billigare än vad biltema säljer sitt för. 20l dunk för 1000kr

Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Decerto: Q8 oljan är lite billigare per dunk här Länk
ba
68
bantez
e34 540ia-94/e34 530ia touring-94
Decerto: Är det q8 formula exel du menar?. Jag funderar på den till min m60b40. på q8as sida rekomenderar dom den eller advanced men jag kan inte hitta några åsikter här på forumet om dom oljorna
bantez. Ja det är exel oljan som jag köpte.
Här står förövrigt lite om den oljan: Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Bra tips, Decerto! Ska kolla upp det där till nästa byte!
Proctologist
Som sagt tidigare i denna tråd åker hellre på swedol 5w-40 än biltema 5w-50 då den oljan förmodligen är bättre än biltema oljan dessutom billigare än biltema oljan varför köpa dyr biltema olja som är sämre???!
Proctologist
Dvs om man köper 4liters dunkar då... Swedol 5w-40 helsyntet billigare än Biltema 5w-50 helsyntet valet är inte svårt där =)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Biltemas oljor är klassade API SJ och SL för syntetoljan. Oljan uppfyller alltså alla de krav som man ställer på en olja av denna klass och den går utan problem att använda i en motor som inte ställer högre krav än så här.

60kr/litern för helsyntet 5W-50 kan INTE betecknas som dyrt!
Proctologist
"60kr/litern för helsyntet 5W-50 kan INTE betecknas som dyrt! "

Dyrare än Swedol 5w-40 helsyntet, OKQ8 förklädd olja..

Den är nog bättre än biltemas

Dessutom hade lidl en olja 5w-40 för 179kr eller 199kr för 5 liter dessutom, den verkar gjord av på samma ställe som Valvoline, den testade jag funkade jävligt bra!

Gick lika tyst som Valvoline synpower som jag vanligtvis kör på!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tjena!

Surfa runt och hamna på oljebaren.se

Hitta Gulf Formula XLE 5W-30 som är LL-04 klassad för 100:- för 1 liter, 390:-för 4 liter och 1420:- för 20 liter. Sen tillkommer frakten... Någon som handlat därifrån?

Mvh Martin
Proctologist
Ja menar självklart inte lidl utan det var rusta som hade den billiga (valvoline??) oljan
Man ska ju komma ihåg när man jämför priser på oljor, ex Mekonomen med Biltema, är ju att att De förra har väldigt bra förtjänst på oljorna, har full verkstadsrabatt på en av biltillbehörskedjorna, det innebär 40% på alla oljor. Med andra ord, skulle kunna tänka mig att Biltema dels köper in jättepartier, dels inte har samma vinst på den - så ser man det så, så är nog inte inköpspriset mellan de olika leverantörerna så stor....vilket nog även gör att kvalitéten säkerligen inte variera så extremt mycket heller!

Jesper Hammarstrand
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltema smyghöjer priserna hela tiden, det var länge sen jag köpte oljor där.

Men Mekonomen och liknande kedjor har ju riktigt knäppa priser ibland!
Mekonomen har en otroligt stor marginal därför kan det ge stora rabatter till verkstäder.

Vore bättre om de sålde lågt pris till alla istället.
Handlar inget på mekonomen om det inte handlar om nöd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.