AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.556

1 tändstift sitter fast. Tips?

Sida 1 av 2
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hej,
bytte alla länkarmar i framvagnen i lördags =) och skulle avsluta lite lätt med ett tändstiftsbyte. Det blev inte riktigt som jag trodde=(, det fjärde stiftet sitter åt nåt fruktansvärt. Det går att vrida 3/4 varv men sen sitter det som berget. Hade jag tagit i mer så är jag ganska säker på att stiftet hade gått av. Dessutom satt det 1-elektrods champion stift i vilket är überfel för min motor..

Är det nån som har nåt bra tips på hur man får ut mitt kära lilla stift?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har du testat att lossa det när motorn är varm?
Undrar om du provat att spruta på wd-40, eller liknande?
Vet inte hur det skulle funger med att spruta kylspray på stiftet när motorn är varm. Vid kyla "krymper" metallen.
Om det är en verkstad som skruvat dit stiftet så borde de ta loss det åt dig.
Ett tändstift skall gå att få loss med verktygen som följer med bilen.

Lycka till!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att lossa en kärvande skruv/tändstift etc.:

Spraya på en bra penetrerande olja och gänga tändstiftet fram och tillbaka försiktigt - tanken är att oljan skall leta sig ner i gängorna allt längre och därmed smörja och lösa upp ev. slagg. Oftast fungerar detta bra, men låt oljan göra jobbet i kombination med lite tid!
Tålamod är bättre än våld!

Risken finns iofs att stiftet är snett igängat och då behöver du troligen renovera gängan i toppen - finns t ex Helicoilinsatsgängor. Den typen av jobb är bäst att låta en erfaren verkstad göra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Tja,
glömde återkomma med rapport.
Jag har testat o skruva loss det med motorn varm, sprutat i wd-40.
och jag har t.o.m testat med motorolja ( hade ingen penetrerande olja tillgänglig).

Jag lyckades skruva ut stiftet ca 4-5 varv men sen tog det f*n stopp!!
Jag är ganska säker på att stiftet hade gått av om jag dragit mer...

Hopplöst..

Vet någon om det är insatsgänger i toppen eller är det gängat direkt i metallen?
Man skall aldrig gänga ur ett stift ur en varm motor om man inte vill att gängorna i toppen skall haverera !!!!

Förövrigt instämmer jag med Johan B.
Spruta på med rostlösare och hav tålamod,gärna över natten.

Du kan även prova biltemas rostlösare som har en kylande effekt (-40) men som sagt då på en kall motor ;)
Låt verka över natten när rostlösaren får chansen att rinna ner mot stiftets nedre gängor där sotavlagringen satt igen gängorna.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Provat köra fram o back med mutterknack, eller slå med hammare på nyckeln?.

Det brukar inte vara insatsgängor från fabrik Länk

628csi
628ci: Mutterdragare för att lossa tändstift? Det är som gjort för att förstöra gängorna i topplocket.. Det du föreslår är nog bland det sämsta man kan göra.
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Tackar för intresset grabbar.
At tyda av inläggen verkar det vara dubbla budskap i hur man ska göra.
Kall motor eller Varm motor. Mutterknack eller inte..

Varm motor är iaf uteslutet nu då jag har provat detta 2 ggr.

Nästa gång blir det med helt kall motor och med rostlösare alt penetrerande olja..

Alex84: Hittar ingen på biltemas hemsida?
Biltemas IT-sida är rörig minst sagt,men här är länken...
Länk

Lycka till...
Som det redan sagts, stiften skall lossas när motorn är kall annars finns det risk att gängorna "strippas"...Ett tips vid återmontering är att smörja stiftgängorna med alu-pasta (INTE kopparpasta!!!), då kommer de vara lätta att gänga i samt lika lätta att lossa vid nästa stift-byte.
Vad vinner man på att spruta på olja på en varm motor, som dunstar?

Kall motor och penetreerande olja, helst riktig smörjolja, och låt stå länge, gärna över natten, spruta sedan på mer och ta sedan loss.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Delorian - Vad är det för olja som dunstar?!

//Lasse
WD-40 fast å andra sidan är det ju just vad det är smörja.

Vad vinner man på att göra det med varm motor?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Quickie : Hur gick det?

Jag tror jag lider av tändstiftgängpaj-skräck :-) En sån simpel grej som att byta tändstift kan urarta till ett hur stort jobb som helst. Denna skräcken utvecklades troligtvis under 2005 när jag hade lyft ut motorn för att täta diverse oljeläckage.
Byte av tändstift kändes naturligt att göra då. Kom till 5:ans cylinder och där gick det riktigt trögt... Jodå, totalt gängpaj. Verkstaden som bytte tändstift senast hade skruvat i tändstiftet snett och gängorna var bara skrot. Blev att lyfta toppen och få en insatsgänga monterad (sen spårade det ur och blev en hel motorrenovering istället).

Tog faktiskt ur tändstiften igår (skulle kolla ventilspelet), tusan vad lätt det var att lossa 5:ans tändstift! Och det var just den som har insatsgänga. Borde vara lag på att ha insatsgängor i lättmetalltoppar :-)

Vid montering brukar jag använda Loctite 8009 (metallfri antikärvpasta med arbetstemperatur mellan -30 och +1315 grader C).

Precis som sagts innan, tändstift skall lossas med kall motor. Kärvar det så försök spraya tunn penetrerande olja, gänga ut lite, gänga in, spraya, gänga ut lite mer, gänga in, spraya och så vidare. Men låt den penetrerande oljan få lite tid att tränga in.
Men är tändstiftet isatt fel (som i mitt fall) så spelar det inte någon roll hur man gör - gängorna är förstörda. Det enda man kan göra då är att vara beredd på att det behövs en insatsgänga i toppen.

delorian : Vad är det som gör WD-40 till en dålig produkt? Dess fuktutdrivande och delvis smörjande egenskaper anser jag riktigt bra.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Quickie : Hur gick det egentligen med 1:ans tändstift?

delorian : Vad är det som gör WD-40 till en dålig produkt? Dess fuktutdrivande och delvis smörjande egenskaper anser jag riktigt bra.
Brukar alltid ta ur stiften med muttermaskin, som tidigare sagt i tråden är stiftet iskruvat snett så spelar de ingen roll hur du bär dig åt, gängorna är körda vilket som.

Det som ofta är problemet til latt stiftetn går trögt är att den delen av gängan som är inuti toppen fylls igen med sot och andra avlagringar, dessa blir ganska hårda.

Visst känns det lite illa när stiften är skittröga att skruva loss, men jag har då aldrig lyckats sabba en tändstftsgänga, vare sig med mutterdragare eller handkraft, och jag har ändå bytt ett par tändstift !

Lycka till !
Det är som allt annat det beror på vad man ska smörja, inget medel är bra på allt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag förstår inte behovet av mutterdragare??
Man lossar stiften med en nyckel och sen ska det gå mer eller mindre lätt om allt står rätt till.
marin:

Du sparar tid, och tid är pengar, sen är man ju lat också, mkt smidigare med en 3/8" muttermaskin än att stå för hand :)

Iaf enligt mig !
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kanske om man byter stift på någon annans bil och tar betalt per timme. :)
Dvs man jobbar på verkstad, inte mekar på sin fritid. :)
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Till alla er som undrar hur det har gått..=)

Jag har faktiskt inte vågat ge mig på att byta ifall att något skulle gå fel...vilket självklart skulle hända mig..*Murphys Lag*

Så som det är idag behöver jag bilen dagligen och skulle inte klara min vardag om stiftet skulle gå av...speciellt nu i det varma vädret...

Därför skjuter jag upp tills jag får tummen ur och eventuellt lämnar in den på verkstad..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.