|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder så har jag problem med att alla batteri som varit monterade på min bil har laddat ur väldigt snabbt. Senaste batteriet som laddade ur var ett helt nytt optima blue top och nu får det fan räcka!!!! Har kopplat in strömbrytare till i princip all extrautrustning på bilen, men ändå verkar det som något tjuvar ström riktigt ordentligt och jag har noll koll på vart jag ska börja leta. Är ganska ny inom detta då jag aldrig gjort något liknande tidigare så en guide hade varit jätte schysst. Mina funderingar är: - först och främst, hur kollar jag så att generatorn fungerar som den ska? - vart ska jag börja leta och har ni koll på vad som brukar vara boven på just dessa bilar? All hjälp uppskattas. | |
|
Montera en huvudströmbrytare mellan batteriets minuspol och chassiet. Fungerar även som ett bra stöldskydd om den sitter på ett bra ställe. |
|
|
Saker som kan vara svårt och se är ju små strömtjuvar som handskfack och bagageutrymmesbelysning och kanske någon stereo/slutsteg Kör man bara korta sträckor med bilen kanske inte den hinner ladda vads om behövs och ganska snabbt dräneras batteriet. Personligen hade jag nog hellre letat upp felet än att göra en enkel lösning med en strömbrytare till batteriet. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Som Johan säger så är det väl krypström någonstans. Läs mer här hur man enklast felsöker: Länk |
|
|
jo jag vill ju helst lokalisera problemet och bli av med den en gång för alla. Strömbrytare här och där är ju mer att dölja felet. Optima batteri ska ju vara starka och tåla mycket, men min bil verkar köra över alla batteri förr eller senare. Så återigen hur kollar jag så att generatorn fungerar som den ska? Värt att nämna är att jag har 2st 7" solskyddskärmar med dvd inkopplade, men till dessa har jag kopplat strömbrytare. Har även 2 skärmar bak i bilen och även dessa med strömbrytare. Har också 2 slutsteg kopplade till bilen och där ena har strömbrytare och den andra stängs av när cd-spelaren stängs av. Slutsteget lyser när den är igång så man ser om den drar ström eller inte. Har även 6st ganska starka högtalare, men även dessa är knappstyrda, dvs strömbrytare här och där. Med andra ord har jag mycket extrautrustning i bilen, men jag har ändå mycket koll över det (tror jag) ??? Även när jag köpte bilen för ca 6år sedan så var det problem med urladdning av batteri och då hade jag inget av den här utrustningen i bilen, så det känns som att felet inte ligger i utrustningen utan snarere någon annanstans. |
|
|
Det går att mäta generatorn hur mycket den laddar. Vet ej hur men hör med din lokal verkstad om dom kan mäta till dig för en billig peng? Låter som att den inte laddar till 100% Lycka till! In God we trust, All others pay cash/// |
|
| hur mycket ska en generator på dessa bilar ladda om den är helt ok ? Några säkra siffror? | |
|
En generator ger väl ut 14,7volt? Över 14 vet jag iaf /Jonas |
|
|
det ska även stå styrka på generatorn i ampere du kan även ta och mäta på säkringarna och se vilka som har en strömförbrukning när bilen är av vissa har det alltid som tex klockan och larm men det kan ju ge en liten aning om var det kan vara om du har tur |
|
| En hint är att ditt handsfackslås är dåligt så den inte stänger riktigt. Detta var boven i dramat hos mej när batteriet torskade efter ett par dagars stillastående. Guide till bytet finns i Mekguiden! | |
|
Koppla in en multimeter och mät strömmen från batteriet då bilen är avstängd. Om du då har en hög ström är något fel, antagligen har du det enligt vad du beskriver. Dra sedan ur en säkring i taget (och ådermontera) och se vilken säkring som gör att strömmen går ner till en rimlig nivå. Då har du hitta vilken förbrukare som felar. |
|
|
tack för all hjälp. Ska försöka mig på detta, men jag har aldrig använt multimeter tidigare så vill någon berätta lite snabbt hur jag ställer in den samt om man behöver något speciellt märke. Hur mycket ström ska bilen dra när den är avstängd? Hittar jag inget så låter ju "Schnellfahrer" ide riktigt bra. Att koppla en strömbrytare på batteriets minuspol och med ett enkelt knapptryck stänga av all ström i bilen:). Frågan är bara om detta är dåligt/farligt för bilen och vad skulle man i så fall behöva för tjocklek på strömkabeln som ska dras från batteriet till strömbrytaren? Enda nackdelen jag kan komma på med detta är att även larmet och centrallåset kommer sluta fungera, men ni kanske vet fler nackdelar eller? |
|
|
Om du nu tilltalas av denna idé så är det smidigare/snyggare/proffsigare att köpa en avskiljare till batteriet. Typ denna: Länk Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
| härligt, så om jag förstått det hela rätt så kopplas denna på batteriets minuspol och kabeln som satt på minuspolen sätts istället på denna sak och därefter kan du stänga av all ström från batteriet genom att snurra på den gröna ratten ? | |
|
Mycket riktigt, har en sån på Saaben som inte får mer tid/reparationer än nödvändigt - dessutom är det väldigt skönt att veta att man alltid kan starta OCH att den funkar som ett hinder för tjuven (om man tar med sig "skruven")... Mvh |
|
|
Finns det någon sida som säljer dessa och skickar via posten? Närmaste biltema ligger 100km härifrån :( rob_t_j72 vilken skruv syftar du på? |
|
|
Den stora gröna på bilden som Johan Sjöström länkar till: Länk |
|
| Mekonomen tror jag också har dem... | |
| ok ska kolla hos mekonomen.. Heter dem något speciellt eller förstår dem när man säger "Batterifrånskiljare på pol" ?? | |
|
Känner du dig osäker så skriv ut bilden och ta med till butiken. Ser dom inte vad det är då så hade jag gått till nästa butik ;-) Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Jag vet inte om du löst ditt dilemma än men jag hade ett liknande fenomen på min M3. Rent konkret så ska generatorn ge drygt 14.7 volt även när du belastar bilen med acc osv gör den inte det är det något fel på generatorn. Dock var inte generatorn det som var fel på min bil utan att föregående ägare satt remmen på generatorhjulet på fel ställe så när remmen gått drygt 100 mil så blev den blank sliten på ena sidan eftersom den satt fel spänd och därför fick jag mitt fenomen. Jag kommer ej ihåg om remmen skulle löpa på generatorns översida eller om den skulle ligga pressat under hjulet. Om nu din rem är på rätt sida så är nog en slutsats att antingen är kolen i generatorn slut vilket är lätt att kolla genom att demontera den och plocka ut kolen eller så är det fel på generatorn i sig. Min ström tog slut på drygt 1 dygn och det var ju för att generatorn inte gav någonting. Med hopp om att det löser sig! //Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.