|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Kondensorfläkten styrs av returtemperatur från kylare (givare på nedre slang) och trycket i ACn. Själva motorn styrs av en signal från styrdonet, via ett drivsteget ute vid fläktmotorn, som direktmatas med 12V. Gör den likadant om han kör med ACn urkopplad? |
|
| Japp AC är urkopplad och den gör så..Jag bad han testa med AC då han kör ACn urkopplad tydligen jämt tydligen | |
|
Med temperaturer uppåt 25-30°C som det varit på vissa platser sista tiden är det inte onormalt att elfläkten går mer eller mindre hela tiden, möjligen undantaget i högre hastigheter med riklig fartvind. Även att den snurrar på en stund efter att man stoppat är normalt, just när man stoppat motorn och pumpen slutar cirkulera vätskan nästan helt blir det extra varmt uppe i topplockets kylkanaler, betydligt högre temp än när motorn står på tomgång. Lite självcirkulation kan det också bli så att tempgivaren till fläkten känner säkert av den förhöjda tempen. FP |
|
|
Om viskofläkten är kass (som den brukar vara efter tio år) och inte längre har någon funktion kommer kondensorfläkten definitivt att arbeta så länge man kör saktare än 30-40km/h på ett ungefär med en M5a om det är 25-30 grader ute. Den ska dock variera i hastighet. T.ex. om man varvar lite stillastående ska den gasa på rejält (som ett flygplan...) för att sedan lugna sig lite och hålla ett ganska konstant varvtal. Normalt sett bryts matningen till motorstyrdonet via ett relä några sekunder efter att man slår av tändningen och då stannar fläkten (får ej längre styrsignal) även om den gick på högvarv när man slog av motorn. Att den "efterkyler" "ett bra tag" har jag aldrig _läst_ att den ska men det kanske finns någon nödkylningsfunktion? Det lättaste är nog ändå (som vanligt) att koppla upp en dator. Gärna INPA och PC om du har tillgång till det. Där man man läsa av utloppstemperaturen från kylaren och även själv kommendera olika hastigheter på fläkten, samt att man ser givetvis även motor och oljetemp. Då ser man ju direkt om 1. Det finns en anledning att den fläktar! (hög temperatur, antingen pga hög temperatur eller kass givare) 2. Den fläktar "av sig själv" => Antingen utsignal DME paj (mindre troligt) eller fläktslutsteg i fläkten paj. Samt ev. felkoder. Eftersom det börjar efter en stunds körning kan man ju misstänka 1. |
|
| Viskofläkten är bytt tydligen, Marin menar du motor tempgivaren?vilket jag gissar på men kanske långsökt? | |
|
Byttes den till original BMW viskokoppling? Det finns varianter med olika temperaturer och "piratkopplingarna" verkar inte alltid ha rätt inkopplingstemperaturer. Snurrar den (fort) när elfläkten snurrar? Nej, inte den, det sitter en temperaturgivare på utloppet från kylaren, den sitter längst ner på kylaren till höger i färdriktningen. Det är den som styr fläkten. Så länge det inte är riktigt varmt ut från kylaren (80 grader?) ska fläkten inte starta! Då är det "allmänt jättevarmt" runt hela kylaren och i motorrummet. Från det att den startar tills dess att den går på fullvarv skiljer det bara något tiotal grader. När fläkten går sådär mycket, är motorn verkligen (för) varm då? |
|
|
Sist när vi åkte tillsammans så körde vi lika mycket mina fläktar gick knappt och tempen var ok lika så med hans alltså var tempen normal vi hade bilarna på tomgång en stund men hans fläkt gick i full fart och det var kvällstid kl 22 typ Vet ej om det är original ska kolla med han imron. |
|
|
Hej hopp:) Jag lånar tråden med en liten fråga till experterna. För ganska så precis ett år sedan så bytte jag viscokoppling på min 540. Den tidigare viscokopplingen, Bmw original (Behr), hade sprutat ut all siliconolja efter bara lite drygt 2-år. Jag köpte en ny, denna gång av märket Sachs, och monterade. Allt frid och fröjd till en början. I våras tyckte jag dock att den började bete sig lite märkligt. Varje gång jag startade upp bilen då den var kall gick viscon in och snurrade på för full rulle "propellerplan". När jag sedan körde iväg kunnde man höra att den följde varvtalet på motorn, gasade och släppte lite om vartannat. Efter uppsakttningsvis några minuter så tystnade den dock och gick tillbaka till att snurra lungt. Det jag tyckte var konstigt var att det var kallt ute så det känndes som det inte fanns någon anledning för den att snurra på för fullt. Så här har den fortsatt att hålla på även nu när det är varmt ute. Eftersom 1-års dagen för inköp närmar sig bör jag reklammera den? När den byttes för c:a ett år sedan så lästes felminnet av (dock ej med Dis:en). Den felkod som togs upp var en motorkod nr 140 "Elektronisk termostatkontroll". Ska viscon bete sig så här eller är den defekt? Kan det vara något annat fel? Tacksamm för alla synpunkter :) Mvh/ Kermit |
|
|
Definitivt ett fel i viscokopplingen, jag skulle inte kört med denna alls. Sprängs fläkten så finns det risk för mycket värre skador, kylare, remmar och spännare, till och med hål i motorhuven har förekommit. FP |
|
|
Går den nånting när motorn är varm då? Samtidigt som kondensorfläkten? Jag har hittat info att normalt är att viskokopplingen är inkopplad kort vid start men att den "relativt snabbt" ska varva ner o ha normal funktion? iofs, den ska knappast ha propellerplansfunktion, som dessutom varierar. |
|
|
Viscokopplingen går halvtrögt i alla lägen och ger snurr på fläkten upp till ett par hundra varv, varm som kall. Det är först när luften som strömmar mot kopplingen från kondensor och kylare är riktigt het som den börjar greppa och varva upp, men bara till en viss gräns, den skall definitivt inte varva så det börjar tjuta och låta propellerplan. Viscokopplingen är helt passiv, den har inga självtester eller uppvarvningar vid start. När det är riktigt kallt, säg -20 eller lägre så blir så klart silikonoljan i kopplingen lite trögare av naturen och ger lite mera ingrepp en stund efter start men detta är inget som är medvetet konstruerat. Elfläkten framför kondensorn däremot har en självtestfunktion och gör en kort uppvarvning vid kallstart för att sedan stanna igen. FP |
|
|
Hej. Tack för info :) Då får jag svänga förbi Autoexperten och reklamera denna koppling. Verkar som att dessa kopplingar inte riktigt håller god kvalité oavsett märke och var man inhandlar dem, eller så har jag bara haft otur :( Mvh/ Kermit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.