AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.869

Hur ofta ska viskofläkten gå?

Sida 1 av 7
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Som rubriken, funderar jag lite över hur ofta viskofläkten ska gå.
Tycker min fläkt går i stort sett hela tiden så fort man är i stan, låter som en trött gammal 245:a... Absolut inga problem med tempen men jag kan inte komma ihåg att den var igång så ofta på nån av mina gamla bmw...
Ska det vara så?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag tycker också att min fläkt går väldigt ofta. Har frågat om detta tidigare. Men jag måste fråga dig. Viscofläkten är det den man ser innifrån motorn, sen sitter det ju en som man ser framifrån längre ner så att säga. Min som går är den som man ser innifrån så att säga....

Martin
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du har AC´n på så kan du räkna med ett större kylbehov och därför så borde viskon gå in oftare. Kolla att kondensorfläkten i fronten snurrar på halvfart med AC´n på (om du inte redan gjort det).

Mvh
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Läs denna tråd
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den remdrivna fläkten går mer eller mindre hela tiden. Kopplas in steglöst när siliconoljan blir varm och fläktvingen drivs då hårdare. Ibland händer det att kopplingen skär och då snurrar den med 100% drivning vilket den aldrig ska. Vid högt varv exploderar då fläktvingen och gör lite skador då delarna kastas iväg. Kolla så att den slirar med ell lätt, men tydligt motstånd när du med stillastående motor vrider på den.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Aha!

Nu har jag läst tråden marin849 länka till och samtidigt fått mer kött på benen tack vare Anders-72

Fläkten man ser när motorhuven är öppen är alltså viskofläkten. På min bil varierar den i hastighet när bilen står på tomgång, ac är igång och bilen är varm. Den andra fläkten som man ser när man lutar sig ner och tittar rakt framifrån och in vid nummerplåten är alltså motorfläkten som går in i ett senare skede. Den har jag inte märkt gå igång på min bil. Tempmätaren står spikrakt upp oavsett kökörning, motorväg, tomgångskörning, har itne märkt att den fläkten gått igång i alla fall...

Jag var ju tvungen att känna på, om jag fattat rätt, viskofläkten när bilen var avstängd och hur ska man uttrycka, det är ett motstånd och jag kan inte känna något glapp...

Så jag hoppas att allt är i sin ordning!

MVH

Martin
ma
7.450
marin849
Som jag skrev i tråden jag länkade till är det inte alls så på min bil, och min bil verkar vara som den ska enligt den info jag fått fram. Jag tycker din beskrivning låter precis tvärtom!

När ACn är på är det elfläkten längst fram som går med varierande hastighet.
När ACn är av går elfläkten nån gång då och då om man står stilla och det är varmt ut.
Viskofläkten snurrar lite hela tiden men inte som en 245! Och inte med snabbt varierande varvtal "av/på".
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har läst tråden du länka till igen, men jag måste vara trög alternativt förklarar jag som en kratta.

Begreppen viskofläkt, kondensatorfläkt och extrafläkt har jag nu stött på i tråden du länka till. Jag är ny på BMW och har knappt hunnit bekanta mig med bilen så ha gärna lite översikt med min ringa kunskap ;)

Jag har fått fram tempmätare i dold meny och det slog mig hur stabil värmen var. Inte många grader upp och ner som det rör sig när man står på tomgång. Det måste ju vara viskofläkten man ser från motorrummet bakom kylaren? Eller har jag fattat fel? Viskofläkten är det samma som kondensatorfläkt?

Är extrafläkten då den som sitter längre ner framför kylaren? Låter ju rimligt i mina öron. Måste ut och kolla noga på min bil när fläktarna går igång, ac pålslagen/avslagen osv.

Å andra sidan så rör sig ju inte min tempmätare ett skvatt från mitten så allt borde ju vara i sin ordning...Men jag är ändå så nyfiken på att få reda på hur allt fungerar...

Martin
ma
7.450
marin849
Viskofläkt är den som sitter på motorn och drivs med en rem. Den stora man ser med huven öppen.
Kondensorfläkten sitter framför motorkylaren och kondensorkylaren (till ACn). Kondensorfläkten är eldriven.

Om någon skriver "extrafläkt" är det nog kondensorfläkten som menas.
Förr hade man bara viskofläkten på motorn. Bilar med AC hade en extra elektrisk fläkt längst fram.

På våra bilar "sitter viskofläkten kvar", men kondensorfläkten används även för att kyla motorn. Den startar antingen pga att kondensorn till ACn behöver kylas eller att motorn behöver kylas. Kan ju bero på att viskofläkten inte räcker till för att det är för varmt eller att den är kass eller vad det nu kan vara.

De verkar ha varit smarta så att viskofläkten behöver endast "låta som en 245" när det är rejält varmt, annars räcker det att hjälpa till lite med kondensorfläkten om man står i en bilkö t.ex. På detta sätt slipper man 245-effekten.
ma
7.450
marin849
(Förr var det ett problem att viskofläkten inte alltid räckte till om man stod på tomgång en riktigt varm sommardag, eftersom man stod just på tomgång snurrade den för sakta även om viskokopplingen hade låst fläkten till motorvarvtalet)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Viscofläkten" den remdrivna sitter bakom kylaren skruvad via en visco-koppling på vattenpumpens axelände. Den styrs av värmen som påverkar oljan i kopplingen. Kondensorfläkten sitter framför kylaren och är eldriven. Kondensorn är ju AC-systemets radiator. Beroende på årsmodell styrs elläkten lite olika. Primärt går den på lägsta fart direkt AC´n är påslagen. Kan vid behov styras upp på högre hastighet. Tror även att motortemperaturen kan kalla på kylhjälp från el-/kondensorfläkten. Hasso har koll på vilka modeller det gäller med styrningen. FInns i nån tidigare tråd.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tack för det! Då fattar jag! Jag ska ut och kolla min bil nu efter det du skrivit!

Så som du skriver att viskofläkten snurrar lite hela tiden och inte med snabbt varierande av och på kan jag skriva under på. Samma är det på min. Sen om kondensatorfläkten går måste jag kolla mer noggrant på...

Martin
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
hmm....läst igenom trådarna nu jag oxå...

den här elektroniska termostaten borde ju teoretiskt kunna orsaka att viskofläkten får jobba mer, om den inte öppnar fullt som den ska!?

hur var det nu med kondensorfläkten, fick ingen riktig klarhet i hur den styrs.
drar den igång före eller efter viskofläkten, om man bortser från ac-styrningen?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
kikade över kondensorfläkten nu och den verkade inte helt frisk. fick den inte att snurra ett varv, även när viskofläkten slagit igång. inte heller med ac:n på så ville den snurra.

ändå konstigt om den skulle vara paj då den aldrig gått upp i temp och ac:n kyler perfekt!?
ma
7.450
marin849
Kondensorfläkten skall snurra till lite när du startar bilen, det är ett självtest.
Om jag minns rätt skall ACn inte starta om fläkten är paj, men jag kan mycket väl ha fel där.

Om termostaten är paj så att motorn blir varmare kommer viskofläkten snurra fortare ja, men det kan aldrig bli så att viskofläkten snurrar fortare för att kompensera termostaten. Hela systemet hamnar i en högre arbetstemperatur. Detta eftersom viskofläktens tröghet bestäms av temperaturen, så temperaturen måste först stiga över den vanliga arbetstemperaturen på 96-97C (jag skriver ej normal, för temperaturen får stiga upp en del).

Jag vet ej om 2001 och automat betyder att kondensorfläkten fungerar annorlunda än på en 2004 manuell som jag har.
ma
7.450
marin849
Det står i TIS att viskofläkten börjar öka friktionen vid 97C.
Kondensorfläkten startar om man står stilla så länge att returvattnet från kylaren passerar någon viss temperatur (motorn är då 97C istället för vanliga 96C). Då startar kondensorfläkten och den stannar rätt så omgående eftersom returtemperaturen från kylaren går ner direkt.

I detta läge går det fortfarande att stoppa viskofläkten med fingrarna, men det är på gränsen att den börjar greppa in.
Om kondensorfläkten inte räcker till så att motortemperaturen går upp börjar viskofläkten börja greppa in mer och mer. Vet ej när den har maximalt ingrepp för som sagt så har min motortemp aldrig gått över 98C.

Tempnålen står rakt upp mellan 75 och 100-110 nånting. När man gasar våldsamt sänks motortemperaturen med elstyrda termostaten.

Sen tror jag iofs att viskofläkten inte är ett precisionsintrument så det kanske varierar lite på olika bilar. Själv föredrar jag som min bil är, dvs att viskofläkten under normala förhållanden aldrig greppar in helt. Kondensorfläkten är så tystgående och varvar inte upp om man varvar motorn. :)
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Okej, tackar för mycket givande svar!

Då bör det ju alltså var kondensorfläkten som är mitt problem.
Bara att börja felsöka denna då. Nåt tips på vad man ska börja med?
Den snurrar lätt så den bör ju inte vara skuren iaf.
ma
7.450
marin849
Om fläkten inte klarar självtestet vid start borde du ha en felkod om man kopplar upp bilen?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen är det så att om kondensorfläkten (auxilliary fan även kallad) inte funkar, så kopplas viscon in oftare och i längre perioder - framför allt i stadstrafik.

Kolla först att säkringar och relän är hela.
Den enklaste testen är att skicka fram en löpare som kikar in på fläkten när man startar bilen en morgon, dvs helt kall. Den skall då varva upp ett par sekunder och stanna igen (självtest).
Säkringen (50A) sitter inte i den stora gruppen i handskfacket, utan under, tillsammans med någhra moduler och reläer. Har denna löst ut så är det ingen idé att trycka i en ny direkt, utan att kolla anledningen. 50-100A brinner inte av utan anledning..

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Känn på elfläkten om den går lätt runt som den ska. Vägverket har fått för sig att salt är bra, men alla som håller på med elektronik vet bättre förstås att det inte är bra att överskölja en elmotor med saltvatten ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.