AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.886

Hur ofta ska viskofläkten gå?

Sida 6 av 7
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
BaNaN85: Trist att höra att din är likadan, då antar jag att det inte blir bättre om
man försöker få en ny likadan fläktkoppling heller :/
Om det är såhär dom är tänkta att låta så hade jag faktist hellre betalat det dubbla för en original..

Marin849: Haha, ja och just nu åker jag runt i en 240 låter det som, inte okej! :(
När motorn är kall upp till ca 90 grader så driver den alltid max, och vid driftstemp så kan man om
man har tur slippa fläktljudet 2-3 gånger i veckan (Kör ca 35 mil i veckan)
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Har nu skickat iväg ett mail till Schmeidmann iallafall så vi får se vad dom svarar angående om detta är "normalt" på piratkopplingarna :)

Trevlig helg alla!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om jag vore du skulle jag faktiskt överväga att köra utan tills du hittar en korrekt fläktkoppling.
Elfläkten (kondensorfläkten) startar och tar hand om kylningen, så länge du inte står o bränner gummi räcker eller det blir 40 grader ute i skuggan räcker den bra. Jag har aldrig märkt att min viskofläkt har hårdnat och börjat driva mera under de snart tre år jag ägt bilen, kanske är kopplingen paj, men motortemperaturen har aldrig gått upp det minsta.

Förutom att det blir storm i motorrummet (onödig kyla) stjäl fläkten effekt och fläktbladen riskerar att sprängas och slå sönder saker om du råkar varva lite.
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
marin849:

Jag har faktist övervägit att plocka bort den tills jag får tag på en korrekt fungerande, men vill ju inte gärna att motorn ska gå varm.
Iförsig så är det ju bara att testa, och börjar motortempen klättra så har man lärt sig något nytt :) Tack för tipset!
Det är som marin849 skriver, viskofläkten går normalt aldrig upp i varvtal.
Beskrivningen ovan med utbyteskopplingar som (nya) varvar fläkten tokhögt är helt galet, jag hade inte kört en meter med bilen i dessa fall.
Sök gärna runt på inlägg om sprängda fläktar som till och med gått igenom huvplåten, mosat kylaren osv, varför chansa?
En fungerande viskokoppling varvar aldrig fläkten speciellt högt, även om man verkligen kommer upp i den temperatur då elfläkt eller fartvind inte räcker till och då viskon börjar gripa in. Det är alltid en slirning även vid fullt arbetande viskofläkt, det låter aldrig 240 osv.
Det vore intressant att höra vad försäljarna av viskokopplingarna ovan har svarat på reklamationerna.

FP
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Har nu en ny viscokoppling som ligger och väntar på posten, ska provmontera till helgen tänkte jag :)
Schmeidmann svarade att den ej ska bete sig som min gör men dom verkade inte särskilt förvånade och skickade en ny till mig på en gång.

Funkar inte den här heller så är min plan att köpa en orginal av dom istället så det blir tyst nån gång :)

Folke: Läste runt lite och varvar numera inte över 2000rpm, och då håller den sig nästan tyst ;)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp. Lånar tråden lite... :)

Jag har en ny original viskokoppling monterad för ungefär 2-år sedan. Då gav den gamla viscon ifrån sig oljud. När jag är ute och kör oavsett om det är + 10 grader eller + 25 grader så börjar bilen låta som ett propellerplan som ska lyfta. Detta hörs bäst när bilen står still men även ibland när man kör i lägrehastigheter. Den varvar upp och sedan tystnar den för att sedan efter 15-30 sek börja varva upp igen. Misstänker att det är el-fläkten som är boven, då bilen går hur tyst och fint som helst när man tryckt på Ac:knappen dvs. stängt av Ac:n.

Är det normalt att el-fläkten håller på och varvar upp titt som tätt oavsett ute temperatur? Om det var en stekande het dag med + 25 grader och man satt i bilkö, då kan jag förstå att den varvar upp men ska den låta som ett mindre propellerplan ? Folk, vänder på huvudet när jag kör med bilen. De tror väl de ska få ett plan i skallen....... :(

Annars har man ju läst om att el-fläkten brukar kunna lägga av pga. försmutsning.....men min fungerar alldeles "för bra".

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Det stämmer att elfläkten kan varvas upp vid behov osv, dock knappast vid +10. Hur mycket den låter är väl lite relativt men inte är det speciellt störande iaf.
Det kan ju vara ett fel i ditt fall så att den går på max vilket är ovanligt, och speciellt inte vid låga utetemperaturer.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
folke: I mitt fall är det mycket störande, tyvärr. Ett propellerplan är det närmaste jag kommer i jämförelse med ljudet. Ett litet propellerplan men ändå....
Och det sker som sagt titt som tätt utan tillsynes ngn förklaring att bilen är extra varm och oberoende av ute-temp. Det är bara när Ac:n är avstängd som det är tyst och skönt :)

Tips på var/vad jag ska börja felsöka ?

Tack på förhand.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Kolla om den gör självtesten vid kallstart, den skall varva upp mjukt och stanna igen efter ett par sekunder, du får ställa en medhjälpare framför bilen och kika in. Efter start står fläkten stilla, när AC:n jobbat en stund så skall fläkten smyga igång, gungar till ett par gånger och sedan helt sakta 600-800 rpm till att börja med.
Hörs knappast alls, men om det är som du beskriver att den rycker igång på högt varvtal direkt så kan man kanske misstänka fel i ECU (motorstyrningen) som tar in värdena för tryck och temperaturer och därefter styr ut elfläktens motor, eller kanske mest troligt, fel i fläktmotorn.
Effektsteget sitter inbyggt i själva motorn, styrsignalen består av pulser (PWM).
Fläkten har ständig 12V-matning via 50A säkring under handskfacket.

FP
ma
7.450
marin849
Jaså, skulle man kunna sno el till två 35W xenon-ljus där? :)

Om den bara håller på och dummar sig när ACn är på men inte när den är av ligger det väl nära till hands att misstänka något med ACn? Tryck eller temperaturgivare.

Prova att parkera bilen mot en vägg en varm vindstilla dag eller i ett garage, stäng av ACn, håll 1500rpm ett tag så att fläkten startar (den startar då pga hög returtemp från kylaren), om du låter bilen gå på tomgång så skall fläkten antingen gå ner i varv och ligga stadigt på ett "lugnt" varvtal, eller stanna och sedan varva upp lite för att stanna igen osv, men absolut inte på några propellerplansnivåer!

Om det fungerar som ovanstående kan man nog utesluta både motorstyrdon, kylartempgivare och fläkten och istället fundera på vad som händer med ACn.
Börjar den däremot att låta som ett bombplan från 1942 direkt när den startar (fast ACn är av) tyder det på defekt slutsteg i fläkten eller defekt utsignal från styrdonet.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Provade idag igen efter att kommit hem från en 4mils körning, stod på parkeringen och gasade up till 4k. Fläkten följde varvet hela vägen upp..

Alltså en för hård visco lär väll sno lite extra soppa per mil?
Visst gör den, den kräver ju kraft. Det är INTE normalt att den följer varvtalet så högt upp, stor risk för sprängning och andra skador.

FP
ma
10
matte.s
328i -95
Tjena! tänkte låna tråden lite!
Min visko fläkt går hela tiden samt att den är skev. När man ska snurra på den med bilena avstängd så går den lätt ett halvt varv, sen "tar den i" och den går trögt ett halvt varv.. Är det bara byta, samt vad kan hända ifall man kör så ett tag?
ma
7.450
marin849
Vingarna går av och förstör motorhuven, kylaren, åker in i drivremmarna o tar spännrullar etc.
Bara att byta, så snart som möjligt och inte köra med bilen mer än på riktigt låga varvtal.

FP
ma
10
matte.s
328i -95
Okej! Vad kostar det att byta på verkstad, alternativt delarna för att göra det hemma? är det svårt? Har absolut ingen koll på hur man gör. Är det relativt enkelt?
Om du söker i ämnet så hittar du mängder med inlägg och beskrivningar.
Ev. kan det finnas mektips också, sök!

FP
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Lånar tråden lite. En polare ringde idag och bad mig om hjälp
han har en 2001 M5 och hans fläkt går hela tiden räcker med att han kör bilen 10 min att den kommer upp arbtemp sen går fläkten hela tiden även ett bra tag efter han har stäng av motorn..Han har bytt termostat men det hjälpte inte..acn funkar som den ska oxå!

tacksam för lite tips
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
jag rättar mig lite pga missförstånd..Det var Ac fläkten som går konstant när motorn är i arbetstemp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.