AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.885

Hur ofta ska viskofläkten gå?

Sida 5 av 7
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag vet inte hur lång tid bilen stod på tomgång innan fläkten gick igång. Jag sprang in och köpte en korv med dricka och när jag kom tillbaka till bilen märkte jag att fläkten gick. Sambon tyckte att det tig lång tid för mig att komma tillbaka så jag tippar på 5-7 min på tomgång. Men om cirkulationen är dålig kan det väl ändå bara bero på vattenpumpen? Jag bytte ju en remmen som driver generatorn i samband med att generatorn pajja för en dryg månad sen. Den remmen driver väl även vattenpump? Kan det ha något samband?

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ska väl tillägga att kliman stod på autoläge 22c på vänster sida och 25c på höger sida.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag läste också någon tråd här på AP där någon med en E46 330 hade temp på mellan 96-99c vid vanlig körning. Är det helt 100 på att 96c är börvärdet vi lågbelastning och runt nollan ute? Tänkte att börvärdet skulle kunna vara högre när det är lite kyligare ute än när det är säg 30 c varmt ute?

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Function of the characteristic map thermostat

The characteristic map thermostat is designed such that it opens (engine inlet) at a coolant temperature at the thermostat of 103oC without intervention of the integrated heating system. Due to the coolant heating up in the engine, a temperature of approx. 110 o C is measured at the point the coolant flows out of the engine (installation location of coolant temperature sensor for DME and instrument cluster gauge). This is the operating temperature of the engine, at which the characteristic map thermostat begins to open without control intervention.

In the event of control intervention by the DME control unit, power (12 V) is applied to the heating element integrated in the thermostat. Heating the expansion element means that the thermostat now opens at lower coolant temperatures than would be the case without the additional heating function (thermostat control range: approx. 80oC - 103oC).
ma
7.450
marin849
DME kan alltså själv välja om den skall skicka in allt mellan 80-103 TILL motorn. Från motorn är det ju varmare. Det står ju att temperaturgivaren sitter efter att kylvätskan passerat motorn.

Detta tolkar jag som att DME alltid reglerar lite med elslingan så att returtemp=96C, och om den pajar kommer temp gå upp till ca 110C i OBCn. (tempnål står rakt upp mellan 75-113C). ELLER så är informationen i BMW WDS fel. ELLER så visar givaren på "alla" bilar fel och temp är inte alls 96C.

Med tanke på att temperaturen alltid ligger så konstant är det fullt möjligt att DME alltid ligger och reglerar, den vet ju vad som kommer hända framåt i tiden, det vet ju inte termostaten som bara kan reagera efteråt.

Blev nu mycket sugen på att rycka ur sladden till elslingan o se om temp går upp lite!
Det är ju fortfarande helt inom tillåtna gränser och ingen fara.

Vid körning i en lång mycket brant uppförsbacke en stekhet sommardag med AC på sjönk temperaturen på min motor till under 80C, dvs fullt ingripande från DME.

Allt ovan passar ju fint med att nålen står rakt upp mellan 75-113C!

En fråga jag länge undrat men inte hittat svar på är om nålen nu inte börjar röra sig åt höger förrän 113C, hur varmt är det då när röda fältet börjar. Enl. manualen FÅR den gå upp till men inte in i röda fältet. Men redan 113C är ju tecken på något onormalt (paj elslinga t.ex.)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Elslingan kan ju knappast vara paj på min då med tanke på tempen i obc ej gått över 99 någon gång, samt att bilen var på felläsning för ett par dagar sedan... Men i och med att den ligger på tre c för mkt så borde det ju undersökas. Imorgon ska bilen gå 18 mil tillbaka hem. Norrköping-Fagersta. Får se om det är 99 c fortfarande. Ska testa om returen är kall/varm som du, marin849 sa. Har inte lust att reparera mer nu på ett tag. Bilen har ju kostat 10 papp i reparationer sedan nyår nu...

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
99C är knappast anledning till reparation?
Du kanske har fyllt på för mycket glykol? :)
Det leder ju värmen sämre än vatten.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har inte fyllt på varken vatten eller glykol faktiskt. Har inte behövts. Å andra sidan har jag inte kollat nivån på några hundra mil...

Jag tänker 99c nu när det är nollgradigt och med lågbelastning men längre fram i sommar med 25 c ute och styrpulpetare på släp.. Då kanske det bubblar till ordentligt under huven. Sen är jag ju sån att jag väldigt gärna vill ha koll på bilen...

Ps. Är du på tur i norpan, ta med din dator och läs av min bil ds :)

Mvh Martin
Karaktäristiktermostaten jobbar inte i första hand för att hjälpa motorn hålla konstant temperatur, utan mera för optimal temp vid olika belastningar. Citat ur M52TU-manualen:
"Den har till uppgift att vid förbrukningskritiska körtillstånd med lägre belastning ställa in en för förbrukningen gynnsam högre kylvätsketemperatur. Vid fullast resp höga motorvarvtal sänks kylvätsketemperaturen för att skydda komponenterna"

FP
ma
7.450
marin849
Just, men givet att styrdonet för varje given situation önskar en viss motortemperatur så ska ju elstyrningen verkställa den?
Dvs de kan mycket väl ha implementerat både fram- och återkoppling för att få bättre kontroll på att tempen är den önskade än vad en rent passiv (enbart återkopplad) kan åstadkomma.

På nya generationen motorer är tydligen denna aktiva temperaturstyrning mer utvecklad och närmast steglös, jämfört med M52TU och M54 som mer har vissa distinkta steg (enligt vad jag sett i praktiken iaf).

Det visar sig när jag drar ur kontakten till termostaten. :)
Beror på vad du avser med nya generationen.
Styrda termostater fanns redan tidigare i t.ex M62, och från -97 i M52TU. De var redan då PVM-styrda, dvs steglöst reglerbara. Man bör komma ihåg att hela systemet har en tröghet, det blir inga sekundsnabba svängningar i temperaturen precis.

FP
ma
7.450
marin849
Motorerna som börjar på N.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jaha, då var man hemma i Fagersta igen. Idag var det mellan plus 1 c till - 2,5 c. Körde något fortare hem än till Norrköping i fredags. Men nu så låg tempen i princip som klistrad på 96c. Någon gång upp på 97 c och någon gång neråt 93-94 c i samband med omkörning. Oklart!

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Jag drog ur sladden till termostaten (gav felkod om kortslutning till jord eller öppen krets) och gasade på. Kom aldrig över 97,5C, typiskt runt 96C.
Slutsatsen är alltså att DME inte ligger och reglerar elektriskt utan enbart gör det när den vill sänka temperaturen.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Körde tor Fagersta-Örebro idag. Även nu ligger tempen på 96c. Däremot så sänks inte tempen vid en omkörning.... Det borde den kanske göra? Var ca nollgradigt idag... Försöker dra mig till minnes om tempen sänkts vid omkörning och tror inte jag sett det sedan i höstas någon gång.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Då menar jag sänkning ner till strax under 90 c. Inte som några få grader.

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Jag trodde också min eltermostat var paj förra vintern (2009) men när det blev varmare ute började den sänka tempereturen igen. Den gör det inte nu heller (-3c).

Mao inget fel!
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Lånar tråden lite till en viscokopplingsfråga som jag har :)

Bytte min koppling pga. oljud / skrammel samt glapp,

Har nu monterat en ny från Schmiedmann ( Ej original ) och det är ett himla oväsen där fram, den driver 90% av tiden jag kör så pass mycket att fläkten låter mer än motorn, speciellt på lite högre varv och när motorn är kall.

Kört såhär i ca 3 veckor nu och antar att det inte riktigt är normalt, den har inte skurit och jag tycker den känns lagom trög när man snurrar på fläktvingen

Min fråga är om nya fläktkopplingar driver såhär pass mycket eller om det är piratkopplingen från Schmiedmann som felar? Någon som varit med om samma sak?

Tack på förhand för ett grymt forum! :)

Mvh Alexander
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Har också en piratkoppling som jag beställde från tyskland, den beter sig på exakt samma sätt. Vågar inte gasa på över 4k rpm då man är rädd att skiten ska sprängas
ma
7.450
marin849
Det finns ett gammalt Autopower-ordspråk (??) som är bra:
Om din (moderna) BMW låter som en kallstartad 240 så är det nåt som är fel! :)

Slutar den låta när motorn blir varm menar du?
Det där att den går tyngre i början skall vara bara kortvarigt, sen skall den "reglera normalt" vilket betyder att den i princip inte skall höras, utom när man kört hela systemet ordentligt varmt, typ i kö eller stadstrafik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.