AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.874

Hur ofta ska viskofläkten gå?

Sida 3 av 7
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jaja. Jag menar väl det. Klart jag kan gasa runt och se hur tempen påverkas! Segdrar du på växlarna? Antar att du har manuell låda? Jag har automat men kan ju låsa växlarna. Vilken växel och hastighet kör du i? Utan att veta så borde väl min låda få någon kylning också vilket kanske kan påverka eller i alla fall få fram skillnader mellan våra bilar?

Jag tänkte ett tag där att inte fan står du å gasar fullt på tomgång:) hehe. Såg att du hänger i Linköping, jag är i Norrköping då och då, kan du rekomendera bra och billig verkstad i Östergötland?

Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En brant uppförsbacke på femman samt lite "onödigt mycket gas" så sjunker temperaturen. Så fullt moment på valfritt varvtal (över 2000 man behöver ju inte segdra alltför mycket) så sänks temperaturen.

Kan också bli så att en tresekunders fullgasdutt på lite högre varv "utlöser" sänkningen så den fortsätter att sjunka efteråt så att säga, och sen klättrar den sakta upp till 96 igen.

Njae, jag besöker sällan verkstaden.
Mekaniker Janne på BMW Autopartner Linköping verkar mycket kunnig och erfaren.
Mekaniker Erik och verkstadschef Erik (ej samma person) på BMW Hackefors är också mycket bra. BMW Hackefors har jag också hört av andra att de är duktiga.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Återkommer när jag har testat. Blir efter midsommar dock!

Sambon uppskattar knappast att jag håller på med bilen under ledigheten dessvärre... Men så fort jag testat så hör jag av mig!

Tack för tipsen!

Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har kollat lite mer nu med tempen i dold meny framme. Efter att kört 20 mil i motorvägsfart i 20 grader värme så stod bilen på tomgång så vi kan lugnt påstå att den var genomvarm.

Med ac på så visar den 95 grader och går upp till 96 grader. Viskonsnurrar litegrann, likaså kondensatorfläkten. Den sist nämnda går upp i varv en kort sek och tempen visar återigen 95 c.

Stänger jag av ac stannar kondensatorfläkten. Viskon känns som den snurrar på i samma takt som om inget hänt. Efter ett tag ökar tempen till 96 eller om det var 97 är lite osäker.... Men kondensatorfläkten startar en kort stund för att stanna ganska snart igen.

Har inte hunnit testa om tempen sjunkter vid gaspådrag. Sambon, hund och packning till taket gjorde att viljan att komma hem och packa upp efter att varit borta en dryga vecka tog överhand. Nu har jag inte BMW denna vecka utan åker vår Audi så jag kan inte kolla det på ett tag heller...

Martin
ma
7.450
marin849
Precis som min alltså!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jag har plockat bort min kondensorfläkt nu men vet inte riktigt hur jag beter mig för att testa den. den har tre kablar, två grova och en tunnn. plus och minus på de grova förstår jag men vad gör jag med den tunna? detta måste vara nån sorts signalkabel som bestämmer hastighet...
ma
7.450
marin849
Enligt BMW WDS Länk styrs fläkten av en PWM signal 10-90%. Under 5% eller över 95% står den stilla, så för att kunna prova slutsteg och fläkt behövs en signalgenerator. Annars går det ju att prova bara fläktmotorn separat.

Det vore väl intressant att se om den öht får någon pwm-signal från bilen. Kräver oscilloskop eller multimeter med PWM (duty-cycle)-mätning.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
så jag kan alltså inte med mina bonnverktyg testa om denna lilla pryl funkar eller inte!?

hur menar du med att prova fläktmotorn separat? den sitter ju liksom ihopbyggd med varvtalsregleringen....och det vill inte säga lite prylar på det lilla kretskortet...:)

trodde aldrig en liten sketen fläktmotor kunde vara så komplicerad!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Marin849: Ja, känns helt klart som våra två bilar funkar väldigt lika:) Känns bra och konstigt vore det väl också annars!

Martin
ma
7.450
marin849
Mm, dessutom heter jag också Martin hehe.

jonaz:
jag menade att köra motorn utan att gå via kretskortet, dvs koppla på spänning direkt på de ledningar som går till själva motorn.

Men helt klart skulle man ju vilja mäta signalen från bilen, du kan testa att mäta spänning mellan jord och "tunna sladden", om du ej får något utslag prova mellan +12 och "tunna sladden".

Be någon slå på/av tändningen eftersom fläkten skall snurra en aning i 1-2sekunder. Eller måste man starta motorn, hm.

Vore bra om någon med erfarenhet av denna fläktstyrning kunde hitta tråden, själv har jag som sagt ej mekat något med den.
Fläktmotorns hastighetsreglering (PWM) med effektsteg är inbyggd i motorns chassie, det finns inga separata kablar till motorn i sig, endast plus/minus in (som har spänning alltid via 50A säkring) och PWM-styrningen som kommer från bilens motorstyrning (ECM).
Om man inte får fläkten att snurra vid självtesten som görs vid varje kallstart (dvs inte vid varje start när man bara kört en bit osv) så är fläktmotorn sannolikt defekt. Vid självtesten varvas fläkten upp och därefter agerar den generator en kort stund, på så vis vet styrboxen att den fungerar. Testen kan inte göras genom att starta/stoppa om motorn redan varit igång, det skall vara en riktig kallstart osv.
Angående trådens rubrik: Hur ofta skall viskofläkten gå? Svaren har vacklat lite fram och åter verkar det.
Rätt svar är: Den snurrar alltid med slirning, dvs runt 150-250 rpm. Först när luften som strömmar genom kondensor och kylare är rejält uppvärmd så kommer viskofläktens nav att värmas upp så att den börjar höja sitt varvtal. Den låser aldrig fast till remskivans varvtal, dvs den slirar även om den går med lite förhöjt varvtal vid het luft osv. Låter den som en gammal 240 så är det nåt allvarligt fel på viskokopplingen och man bör inte köra vidare med högt varvtal eftersom risk för sprängning av fläktbladen finns.
Så snart bilen gör lite fart och det blir fartvind, alternativt när elfläkten som vi pratar om här ovan varvar upp så kommer luftens temperatur att sjunka, och viskokopplingen släpper ner fläktens varvtal igen. Det är mao sällan som viskofläkten går med förhöjt varvtal, det krävs långsam kökörning, hög yttertemp samt AC-som jobbar på högtryck och att elfläkten inte redan har kommit upp i högsta hastighet osv.
Elfläkten i sin tur styrs steglöst av yttertemperatur, kylvätsketemperatur, kondensortryck, eller om annan parameter via motorstyrningen (ECM) kallar på extra kylning.
På tidigare modeller, innan -97, styrdes elfläkten i två eller tre steg via reläser och effektmotstånd på ett liknande men mera grovt sätt från temperaturgivare, tryckgivare osv.

FP
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag får inte fram den dolda menyn enligt beskrivningen tidigare i tråden.
Är det inte check-controll knappen som skall tryckas på i stället för trippen?

Kollade elfläkten idag precis efter tempen hade krupit upp någon mm på mätaren,AC var på,men fläkten snurrade inte. Dock gick den igång efter några sekunder.
Stängde av AC och fläkten snurrade fortfarande,men orkade inte att sänka tempen till normal nivå.
Har inte hunnit kolla de där med självtestet vid kallstart.
Låter nåt skumt med elfläkten? tycker det känns så när man läst igenom tråden och ser hur era beter sig.
Skulle vara väldigt behövligt att få fram den där digitala tempen nu.

Om elfläkten startar så är den säkert hel och frisk. Den startar väldigt långsamt, hela systemet har rätt så långsam reaktion, du kommer inte att se några snabba förlopp på mätarnålen.
Bli motorn för varm? Vad är ditt grundproblem, att mätaren går upp mot det röda fältet eller?
Tillåtet område är mellan det blå och röda fältet på mätaren, frågan är om du upplever någon förändring mot tidigare?

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Folkes inlägg 22.44: Klockrent! :)
Som mekanist gillar jag verkligen en frisk viscokopplings hydrauliska/mekaniska funktion med återkoppling och steglösreglering helt utan elektronik.
ma
7.450
marin849
Fast om man skall vara petig är det bara framkoppling, ingen återkoppling. :)
Hehe, nog är det återkoppling beroende på hur man ser det.

Värme innebär högre varv-luftflöde vilket leder till lägre temperatur som i sin tur innebär lägre varv-luftflöde. Var det så du menade Anders-72?

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp min namne, det var det! Eller en självbalanserande våg kanske man ska kalla det :)
ma
7.450
marin849
Jag vill ändå påstå att återkoppling saknas.
Den ändrar bara friktionen som funktion av inkommande lufttemp. Men den mäter inte friktionen eller fläktens varvtal och kan därför inte kompensera för störningar, t.ex. att fläktkopplingen plötsligt går lite kärvare eller lättare än när den var ny, så den märker inte om det uppstår en Volvo 240 effekt t.ex.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Förvisso inte. Reglertemperaturen kan nog variera en del. Volvo 240-effekten märks vid höga varvtal först när man får utåtgående bulor i huven.
ma
7.450
marin849
Jag provade att köra elfläkten på högsta hastighet (inpa/ediaba) och jösses vilken orkan!

Det borde behövas rejäl ökenvärme för att den inte skall klara kylningen kan man tycka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.