AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.883

Hur ofta ska viskofläkten gå?

Sida 2 av 7
Enligt några inlägg upp så snurrar den lätt.
Om bara tillverkarna gör motorerna täta så är det inga problem. Man kan sänka ner dränkbara pumpar i pissebrunnar utan problem, skvättandet från vägarna blir som en lätt midsommarbris i jämförelse...)

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, sorry Folke. Jag var klent påläst i tråden...
Jo, det går att göra det mesta drypsäkert, men det kostar ju. Och biltillverkare i största allmänhet tittar inte på oss få brukare så noga som envisas med att bo i Arktisk kyla :)

Kuriosa: Har sommarjobbat en del med att åka runt och hålla kommunens skitpumpar igång :) Pumphuset sitter fast i brunnsbotten, men motor med pumphjul hissas upp via gejder med kedjespel. Ser ut ungefär som en klump skit innan man spolar av den... Servicebilen var utrustad med en fogsvans och jag var tvungen att fråga vad den skulle användas till. Det visade sig att man med denna kunde ta bort strumpbyxor i nylon som lindat upp sig på motoraxeln mellan motor och pumphjul. Man startade helt enkelt motorn och körde ner sågen i glipan! Då slapp man skruva lös hjulet. Min kräsmage satte dock stopp för att i fria luften varva upp en skitpump hur noggrannt renspolad den nu var :)
I samband med driftslarminstallationer i liknande anläggningar har jag har sett några dylika anläggningar, i drift och i serviceläge...

FP
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
så där ja...efter mycket bökande lyckades jag pilla fram denna säkring....som var brunnen...

upptäckte oxå, tillsammans med mina yrvakna grannar, att man inte ska pilla alltför mycket på övriga säkringar. För då hoppar larmet igång...:)

hursomhelst ska jag försöka leta fram en ny sån här enorm säkring och verkligen hålla tummarna att den inte brinner igen.
bilen har nämligen blivit lättare frontsmälld för ett tag sen, då trycktes fläkten in i kondensorn. förhoppningsvis gick säkringen då och verkstaden missade att byta den.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Samma här, många sett många pumpar dränkta i all världens sörja. De har dock skiljt sig avsevärt mot kondensorfläktens motor i två avseende:
1. Effekt per kilo
2. Kostnad

Dvs stora tunga dyra åbäken. :)

Sen ska vi inte börja diskutera salteländet, jag blir bara irriterad och får ångest över nästa vinter. :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
OT: Ja pumpbrunnarna var utrustade med två pumpar som alternerade varannan gång på signal från högnivåvippan (hängande flottör som lade sig på sidan när nivån nådde upp till den)
Sedan fanns det ytterligare en larmvippa som hängde något över den som styrde pumparna.
Alla styrskåp hade två strömställare som var noll till vänster, vippstyrd i mittläge och ett manuellt återfjädrande testläge till höger..
Alla utom ett.... Det var en brunn på ett nytt område belastat av bara 2-3 villor. Där fjädrade testläget tillbaka till noll, i vilket läge jag också lämnade stationen efter kontroll... Kl. 04.00 på morgonen larmade den för hög nivå och en munter jourhavande fick åka dit och slå på pumparna. Men han hade gjort det själv, så han var förstående :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bryter in lite här.
Får in fram min dolda meny för att se tempen. Vet inte om jag gör rätt?!
Kan någon förklara eller länka till en bra förklaring?
Har sökt,men hittar inte rätt...

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
50A-säkringen bytt men inget liv i fläkten för det. Säkringen verkar dock hålla...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
jonaz_6:

Hur länge sedan var din bil på verkstaden då? Var det inte alltför länge sedan kanske du kan påtala detta för verkstaden och få dem att åtgärda?

Martin
ma
7.450
marin849
Dold meny:
Håll in tripp-reset knappen.
Nyckel till läge 1 eller 2.
Släpp knappen.
Tryck 19 gånger tills displayen visar "19 on" resp "19 off" omväxlande
när den visar "19 off" tryck en gång.
tryck 7 gånger tills displayen visar "7.0 xx" där xx är aktuell temp
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tack! Tryckte jag inte riktigt lika många gånger som man ska :)
ma
7.450
marin849
Idag när jag stod i bilkö med ACn på i 24 grader och gassande sol stod motortemperaturen klistrad på 96C som vanligt, kondensorfläkten arbetade och viskofläkten snurrade bara med lite lugnt.

Stängde av ACn, kondensorfläkten stannade då ganska direkt. Lät bilen stå på. Efter ett tag när radiatorreturvattnet blivit rejält varmt startade kondensorfläkten, motorn gick aldrig över 97C och efter att kondensorfläkten startat blev det inom några sekunder 95C o sen stabilt 96C.

Mao: När kondensorfläkten nu beter sig som den gör, vilket styrs av elektroniken, kommer aldrig viskon gripa in så länge kondensorfläkten orkar med och kylvätskan ej börjar sticka iväg, eller så kommer den alltid vara i mer ingrepp än vid "kall motor" och det är ju ingen hit.

Jag tror alltså fortfarande att det skall fungera som jag nu flera gånger beskrivit. :)
ma
7.450
marin849
Aha, ska nog prova att täcka för arean i fram en kort stund o låta motortempen gå upp till 105C eller så, det är ju knappast någon fara. Bara för att se om viskon då börjar greppa.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har kollat lite mer på min bil nu. Viskofläkten snurrar lite smått på tomgång. Kondenatorfläkten går igång samtidigt som ac:n slås på. Den ökar även i hastighet efter ett tag för att ganska snart gå ner i varv igen. Stänger jag av ac:n stannar kondensatorfläkten. Vet ej om den går igång utan att ac:n är på på min bil då jag inte hade tid att kolla...

Martin
ma
7.450
marin849
Snälla kolla det, vore bra att jämföra ;)
Med temperaturen framme i dolda menyn också.
Det tar några minuter (inte många) om man har kört i stadstrafik med AC på, stänger av ACn och väntar, när det är 20C ute.

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ska absolut kolla det.

När jag kollade via dolda menyn sist, så vart jag förvånad över hur stabil temp var. Dock var ac:n på då. Den variera bara nån grad upp och ner trots att jag stod på tomgång i ca en kvart. Motorn var varm innan jag stod på tomgång efter några mils körning. Var väl 18-20 grader varmt ute vid det tillfället.

Men jag ska kolla hur fläkten beter sig med avstängd ac såväl så ac igång och dold meny. Verkar som våra bilar funkar på samma sätt ändå tycker jag....

Martin
ma
7.450
marin849
Om du råkar bli lite entusiastisk kan du även kolla vad som händer om du trycker gasen i botten och håller den där ett tag. Min kan sjunka neråt 80 grader då.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Håller gasen i botten ett tag?? Inte på tomgång eller? Det kan väl inte vara så bra för motorn?? Visst kan jag varva upp på tomgång men att stå med gasen i botten känns väl så där?

Däremot kan jag berätta att en clio jag haft så sänktes temp. en hel del när jag gasa kraftigt. Trodde det va toppen som gått men det va termostaten... Efter byte så höll tempen sig stabilt även vid gaspådrag stillastående...

Martin
ma
7.450
marin849
Nej för fasen! Med belastning så klart! T.ex. acceleration på trean mellan 2500-5000 rpm.
Glömde påpeka det, eller så antog jag kanske att ingen vettig människa håller gasen i botten på friläge "ett tag". :)
ma
7.450
marin849
Aha, nej alltså, temperaturen ska sänkas, jag var bara nyfiken på att jämföra beteendet i syfte att förstå vad som är "normalt".

96C är "ekonomiläget" som ger lägst friktion=bäst bränsleekonomi. DME styr eltermostaten för att sänka temperaturen i vissa driftsfall. Motiveringen var ökat kylbehov, livslängd OCH högre effekt, pga nånting om att fyllnadsgraden blev lite bättre med kallare topp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.