AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.989

Blocket bedragare, behöver tips!

Sida 2 av 3
Roffa1
Heltsonika: Råkade du kanske ut för samma härva hos tradera? en ung tjej som lånade ut sitt Nordea personkonto till bedragaren som krängde låtsasvaror hos Tradera som ej existerade. Dessutom skedde detta stora bedrägeri via ett kapat konto hos tradera, den rätta innehavaren av kontot hade slagit larm till Tradera en hel vecka innan bluffen avslöjades. Hade Traderas personal bara agerat i tid så hade 30-40 personer undgått att bli grundlurade.

När jag kontaktade polismyndigheten, så fick jag till svar att ärendet lagts ned i brist på bevis. Trots fullständiga personuppgifter på förövarna. Brist på bevis = Papperskorgen.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Roffa1: Nej det var inte jag som köpte något i detta fall utan en kompis till mig. Detta var på blocket och utan kapat konto hos någon utan hon lämnade ut hennes uppgifter rakt och ärligt. Dömd att misslyckas med andra ord.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Roffa 1, även om du har fullständiga personuppgifter är det inte samma sak som bevis som kan få personen fälld.

Jag tycker inte det är bra att skojare kommer undan men man måste inse att polisen tyvärr måste lägga ner undersökningar som de bedömer inte kommer leda till åtal och fällande dom.

Skulle varenda anmälan tillsättas alla resurser som krävs för att klara upp det misstänkta brotten skulle vi ha en helt annan kostnad för polisen.

Beklagar det som hänt Johan, tycker absolut han ska polisanmälan. Självklart begår säljaren ett brott om han inte skickar varorna du betalt för enligt överenskommelsen. Ett muntligt avtal är också ett avtal.

Sen kan man nog inte räkna med att en omfattande polisutredning tar fart endast pga detta. Men om/när killen samlat på sig en hög anmälningar kanske något till slut görs som får honom dömd för flera dumheter.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det var denna jag tänkte på.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bm
3
bmw 740 iA
740iA-99, Volvo 780C -87, Volvo S90 Executive III -98, Volvo 760 GLE (1 äg) -90
Tråkigt när sådant här händer, jag blev lurad på Tradera för ett par veckor sedan men det var inte mer pengar än en hundring. Om jag var du skulle jag åka upp till Skellefteå och knacka på hans dörr. Jag skulle aldrig ge mig utan att ha fälgarna med mig hem....eller pengarna tillbaka. Stå på dig ;)

BMW 740iA -99
Roffa1
BjörnB: "Roffa 1, även om du har fullständiga personuppgifter är det inte samma sak som bevis som kan få personen fälld" Slut citat.

Bevis? här handlar det om 62 personer som blivit totalt grundlurade hos Tradera. Bedrägeriet var så omfattande att det t.o.m togs upp i Rapport (Tv) det finns existerande bevis i 62 olika fall av bedrägerihärvan. Men detta faktum blundar Sibylla Boys för. Det är betydligt enklare att ta vanligt hederligt folk för fortkörning, att ta buset blir för omständigt för dem. (då får de ju jobba)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Roffa, du formulerar dig som om du tyckte att personuppgifter skulle vara ett bevis.

"När jag kontaktade polismyndigheten, så fick jag till svar att ärendet lagts ned i brist på bevis. Trots fullständiga personuppgifter på förövarna"

Jag tvivlar inte på att massa folk blivit lurade, säkert fanns massa vittnesuppgifter från de lurade men vilka konkreta bevis hade ni?

Jag är ingen jurist men jag tvivlar på att det räcker att visa att man betalt pengar till någon för att de ska åka dit för bedrägeri.
Kan vi inte sluta tjafsa om detaljer och fokusera på en lösning :-)

Jag har fått tag på en som känner folk som känner han och tydligen är det lite halvgangster i han. Ett litet löfte om att se vad han kunde göra har jag fått och det är verkligen inte illa pinkat! Jag har även fått mobil och hemnummer vilket känns bra, hans telefon får jobba morron,middag,kväll :-)

Jag har även gjort en anmälan till blocket som gått vidare i 2 faser, nu blir det polisanmälan och så fort jag fått ett diarienummer skall detta skickas till blocket som då kommer att kontakta polisen med en del besvärande bevismaterial för killen i fråga.

Om inte detta leder till nåt vad kan man då hitta på för jäkelskap med han?

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Roffa1
BjörnB: När man handlar över Tradera så är avtalet (affären) juridiskt bindande.
Eftersom nu 62 personer vart upplurade på totalt 22.000:- p.g.a uteblivna varor som förskottsbetalats till en s.k "målvakts konto" Så hoppas jag du förstår att bevis finns så det räcker till och blir över;-)

Det är i detta läget som jag ifrågasätter polisens agerande: Ärendet läggs ned i brist på bevis? men det finns ju uppenbarligen hur mkt graverande bevis som helst, bara att åka hem till adressen och plocka in buset till förhör. Men här kommer vi till punkten där polismyndigheten totalt brister i sitt ansvar. De anser att detta bedrägerifall ej är tillräckligt i sin omfattning för att det skall hamna på bordet hos en överansträngd utredare och då läggs ärendet istället ned med motiveringen i "brist på bevis"
Bedragarna är t.o.m polisanmälda av tradera p.g.a att de utfört affärerna via ett kapat traderakonto. Bara detta faktum borde omgående leda till åtal.

Det är "FRITT FRAM" för bedragare att lura till sig de godtrognas pengar och polisen står bara vid sidan om och gapskrattar åt de drabbade. (skyll dig själv;-)
Har fått ett kort mail från säljaren där han ber om ursäkt och att han kommer att skicka grejorna under morgondagen. Jag tror inte på det förrän jag ser nåt, fortsättning följer. Givetvis hoppas jag att det han skriver stämmer men jag är högst tveksam i detta fall.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Roffa1, ser vad du skriver.

Eftersom Johan undanbett sig tjaffs i hans tråd svarar jag inte mer än så.

Roffa1
Johan: Begär Kolli ID nummer, så ser du om och när godset är skickat. både posten samt bussgods använder sig av kolli-id. Hoppas verkligen att det löser sig för din del.
No
160
Nobby
523i -96
Johan: inte för att låta negativ men ofta säger bedragare sådant för att dra ut på tiden och minska effekten av en polisanmälan. Jag tycker du ska sätta ett datum som du meddelar till säljaren, där du tar ärendet till polisen.
Sen angående din "gangster" så säger jag bara var försiktig. Bedragare av denna typen är oftast fega jävlar och så fort dom känner sig hotade så drar dom själva in polisen och sätter ihop alla möjliga historier.

Roffa!: inte riktigt vad man vill höra från en polis.
Jag har gjort allt detta som roffa o nobby säger..

Han har på sig till imorgon och ge mig ett kollinummer annars blir det polisanmälan.

Blocketannonsen, banköverföringen samt mailkoresnspondans gör nog att det blir svårt att hitta på någon vettig historia. Men tiden får utvisa helt enkelt.

Har jag loosat mina pengar har jag lärt mig en beta, trist men isåfall kommer mitt förehanvande vad det gäller att göra business med folk att förändras till det sämre.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Roffa1: fick en grej skickat av en kille från norr. ringde han idag och fick uppgifter att lägga in pengarna på :)

så alla från norr är inte bedragare och inte jag heller :)

BMW ownz
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
ett tips för framtida, bättre köp, är att låta säljaren sända varan via postförskott. Jag köpte en uppsättning fälgar för en dryg månad som sändes med bussgods. Deras postförskottstjänst (tungvrickare?) kallas efterkrav och fungerade finfint för både mig och säljaren.

Mvh Henrik.
Problemet är att bussgods inte låter dig inspektera grejorna innan du betalar och då är det högst tveksamt om de tär intressant från min sida. Personen i fråga kan ju skicka precis vad som helst.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Tänkte bara flika in med min erfarenhet i ämnet, betalade(1500kr) i förskott på en hårddisk men fick ingen. Polisanmälde saken, och rätt snabbt gick det vidare till kronofogden. Killen är skyldig mig och andra totalt några hundratusen så man får ju vänta ett tag förmodligen. Så någon minsta gräns för att polisen ska bry sig finns inte.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och min bekant som köpte ett nästan nytt batteri för 600 kr.
Nypris på BMW 1500 kr. Var stendött när han kom hem med det.
Ringer säljaren som svarar att han måste ladda det då det stått i 2-3 månader.
Han långtidsladdar över natten men batteriet är fortfarande stendött.
Ringer säljaren igen och säger att batteriet är kaputt.
Får svaret: E man lorad e man lorad.....

Byta upp sig? Till vad då?
Roffa1
Karlhilding: Den var bra..Hehehe;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.