AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.990

Blocket bedragare, behöver tips!

Sida 1 av 3
Har betalt en summa pengar i förskott för en uppsättningar fälgar jag hittade på blocket. 50% innan leverans och resterande efter leverans med bussgods.

Killen verkade hur trevlig som helst både via mail och telefon, han skulle skicka dom dagen efter vilket var typ förra torsdagen. En ursäkt att han inte hunnit men att dom skulle gå i måndags har jag fått, nu svarar han inte på mail eller nallenummer.

Jag har varit godtrogen måhända men jag VILL kunna lita på folk och det har funkat fram tills nu verkar det som. Killen bor i andra sidan av sverige (skellefteå) så det är inte precis gångavstånd annars kunde man åkt dit och knackat på med lämpligt tillbehör. Jag har namn epost, kontonummer och jag TROR mig veta nallenummer,adress och födelsedata. Har någon vettiga och relativt laglydiga tips på lämplig åtgärd för att komma vidare.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Polisanmälan är det enda rätta. Gör det klart för honom om de uppgifter du har så kanske ni löser det. Försök få tag på mer uppgifter om du är osäker.
En kompis köpte en kamera på förskott. Han hade alla data som personnummer, telefonnummer etc.

Det visade sig vara en knarkare i behov av snabba cash.
Även fast man är trevlig behöver man inte vara bright...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Börja med att med säkerhet få reda på vad han heter och bor.
Tag sedan en kreditupplysning på honom (tex ratsit.se eller upplysning.se) så får du en första uppfattning om möjligheten att komma åt honom.

I mitt fall så lade jag ner hela tanken på att få tillbaks pengarna efter en sådan kreditupplysning. Killen hade mycket låg inkomst. Så hade han totalt 21 obetalda parkeringsavgifter, betalningsanmärkningar och restförda skatter och avgifter. Dessutom var han inblandad i totalt 30 enskilda och allmänna mål.

Det finns olika sätt att göra livet surt för en person som inte vill göra rätt för sig. Det bästa är nog att kontakta kommunens konsumentrådgivare så får du reda på hur du skall bära dig åt i just ditt fall.

Per L
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Kontakta mig så kan jag göra en sökning på honom och se vad som finns i bagaget!

In God we trust, All others pay cash///
@Johan Sjöström: Beklagar verkligen det som hänt Dej :(
Problemen med dessa sk bedragare på blocket är när avstånden är stora mellan köpare och ev säljare.
Har själv stött på diverse konstigheter när man jagat delar etc på blocket mfl sälj-sajter/annonser.

Nu när jag söker delar så avvaktar jag tills det dyker upp det jag söker inom ett närområde ( typ 10mils radie) så jag kan åka och kika på sakerna innan pengar byter ägare så att säga.

Klart det finns fynd på andra platser,men jag tycker inte det är värt risken att köpa typ grisen i säcken om man inte kan vara på plats själv och inspektera sakerna visuellt.

Hoppas det löser sej för Dej med pengarna etc.
Pa
1.121
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tråkigt! Men man skall ALLTID utgå ifrån att det som verkar vara ett klipp är en bluff och Aldrig betala ngt i förskott, hur seriöst det än verkar vara!

Själv köpte jag fälgar o däck av en kille från detta forum, snabbt o smidigt är supernöjd ! Mvh
Is
468
Ismo
735iA -87
Samma bedragare som det skrivs flitigt om i yatzy?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Fredrik Forting sitter väl inne?
Roffa1
Gör dig ej besväret att polisanmäla bedrägeriet, polisen lägger omgående ned ärendet med motiveringen "Brist på bevis" dessutom har de en lägsta limit på 25.000:- för att de överhuvudtaget skall ta i ärendet. Och har du varit så oansvarig att du betalat in pengar till en för dig helt okänd person, så får du skylla dig själv.

Ett mkt gott råd: Gör inga som helst affärer med Lappjäv#lar. Jag har själv blivit lurad två gånger på internet, båda gångerna av släktet från norr med lappmössa;-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Roffa1:
Kändes ju schysst skrivet mot alla andra ärliga Norrlänningar som de allra flesta av oss är(trots smileyn).

Mvh Janne.

No
160
Nobby
523i -96
Roffa1:
Så du lyckades inta bara skylla brottet på brottsoffret utan även förolämpa en stor del av sverige baserat på var dom bor. Lyckat inlägg i debatten.
Roffa1
Nobby: Skylla brottet på brottsoffret?? det har ej begåtts något brott. Den drabbade har själv "helt frivilligt" betalat in ett visst antal tusenlappar till en för honom helt okänd person. Detta är enl polismyndigheten inget brott. Om den drabbade sedan ej mottager varan enl överenskommelse, så är detta ej polisens sak att utreda.

I dessa upplysta tider betalar man ej in större summor till helt okända personer på internet.
Bedragarna vet dessutom att belopp under 25.000 ej utreds av polisen. Så det är helt fritt fram för bedragarna att fortsätta plocka av godtrogna sina surt förvärvade pengar.
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Detta är enl polismyndigheten inget brott. Om den drabbade sedan ej mottager varan enl överenskommelse, så är detta ej polisens sak att utreda."

Har man avtalat om att en vara ska skickas men sedan inte fullföljer så är detta bedrägeri. Någon beloppslimit på 25.000kr för att polisen ska börja utreda finns inte heller.

-------
//Lövet
Roffa1
Kan även tillägga att undertecknad samt 62 st andra Traderamedlemmar vart upplurade på totalt 22.000:- hos Tradera. En individ som auktionerade ut varor som ej fanns. Dessutom med ett kapat traderakonto.

Trots 62 polisanmälningar så avskrev polisen omgående ärendet som "Brist på bevis" detta trots personnummer,konto,nummer, tel-nummer, fullständigt namn o adress på de skyldiga.
Roffa1
Lövet: En affärsuppgörelse utan upprättad kontrakt, är ingen gilltig uppgörelse. Det handlar om "ord mot ord" knappast något som snuten lägger ned tid o arbete på att utreda.

Sitter med facit i hand.
No
160
Nobby
523i -96
Genom att säga att "har du varit så oansvarig att du betalat in pengar till en för dig helt okänd person, så får du skylla dig själv." rättfärdigar du detta beteende och säger att det är ok att utnyttja någons förtroende vilket bara slog mig som en väldigt dyster människosyn.
För övrig är det ofta så brottslingar rättfärdigar sina handlingar för sig själv.
Roffa1
Nobby: Det var exakt vad polisen svarade mig: Är Du så jävla dum att du betalat in pengar till en helt främmande person, så får du skylla dig själv. Detta är ingenting som polisen kan lägga ned tid o arbete på att utreda. De har OBS meterhögar med ouppklarade brott i 50.000 klassen. Småsummor på några tusen spänn slängs omg i papperskorgen.

Jag kan bara delge TS mitt medlidande i den hopplösa situationen. Försök att glömma snarast möjligt. Det brukar ge sig efter ett par veckor;-)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Roffa1: Du har fel. Sånna här ärenden slängs inte i papperskorgen. Tjejen som krängde kameran hade krängt den till flera andra och fick besök av polisen. Oavsett hur liten summan är så klassas det som bedrägeri som polisen har skyldighet att följa upp.
Så länge man har alla bevis att lägga fram som sms, mail, personnummer, överföringar etc. finns det något att gå på.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hade vi inte en juping här förra året uppifrån nånstans som sålde samma fälgar som han inte hade till en jädra massa människor, finns nog nån gammal tråd om detta. Han böt namn i annonserna med telefonnumren var de samma och bilderna på hjulen. Tror det var M6 fälgar till E60 mfl
Ja det är skit när man inte kan lita på folk, än så länge har jag klarat mig peppar peppar ta i trä

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Har varit med om ett liknande fall fast tvärtom där jag sålde en Styrpulpetare
till en kille i Borås, och han pröjsade in 5K på mitt konto,
sen skulle han komma å hämta den på helgen, men dök aldrig upp,
han varken svarade på tel eller mail, så jag tänkte att han kanske hade
råkat ut för en olycka eller nått.. Googlade lite på boråstidningen efter några olyckor å sånt men fanns inget.... 8 dagar senare ringer han å säger att
han varit på "semester" å nu skulle han komma å hämta båten.
JAG tror att han hade suttit häktad eller nått, men vem vet..............
så du kanske ska vänta ett tag till!
Roffa1
Jag tror mer på Hasso:s teori, vill minnas att även detta handlade om en Norrlänning som figurerade lurendrejare på Blocket samt även hos Powerbörsen. Han begärde förskott och lovade sedan heligt o dyrt att fälgarna skulle levereras med bussgods. Det finns nog de som sitter o väntar ännu;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.