|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej har precis varit i kolmården, körde med min bmw 750,94 års modell. På vägen upp så funkade inte min gps, utan jag följde efter min lille bror. när vi kört ca 30 mil och jag skulle köra om en 18 hjulig last bil, så gav jag kick down, den växlade ner, men sen stannade den där, jag höll väll 160, och varv räknaren gick så långt ner så övervars skyddet gick in, lite över 6000 varv, sen krånglade det, med jämna mellan rum. Den växlar ner, och sticker bra iväg, men sen händer inget, jag får släppa gasen annars går varv räknaren in på det röda. vad kan problemet vara??? jag vet att det är en glidar bil, mm men finns det kick down då ska den funka. mvh Roger Skåne upplevs bäst i 250 kmh | |
| Prova byt olja i lådan. Skölj gärna lådan också. | |
|
det har jag gjort redan, har kört kanske 20mil sen det gjordes, verkar som att det bara händer när jag kört ett tag, och motorn blivit varm, Har ingen aning vad felet kan vara Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
Hallå Skånepåg. Det är aldrig fel att byta olja i maskineriet men det är ett jävla jobb. Innan du tappar ur oljan så kan jag ge dig tips som hjälpte mig när jag fick ett liknande fel skälv på en 750 -95 (samma låda). Jag tror att ditt fel är elektroniskt och inte mekaniskt. Växellådans styrning (EGS) jobbar med 3 in-signaler: 1.Motoreffekt och varvtal (DME, EML och kammgivare). 2.Varvtal momentomvandlare (impulsgivare 1 i lådan). 3.Varvtal utgående axel (impulsgivare 2 i lådan). Om någon av signalerna försvinner eller inte stämmer så växlar lådan sämre eller inte alls.I mitt fall var det utgående axelgivare som gav för klen signal. Det kan upplevas som ryck eller längre slirning vid växling vid normalkörning. Och vid fullgas växling så uteblev växlingen helt ibland. Det kan komma gradvis eller helt tvärt. Enklast är att låta BMW i Kristianstad läsa av felminnet (300kr) så får du svart på vitt vad som felat. Men om du vill pula lite själv så prova det här. Kör bilen mjukt och fint och analysera om den uppför sig normalt (inga kickdown). Prova med att köra i jämn hastighet på högt varv ca 5500 rpm med spaken i 2:an. Skifta sedan till 3:an och sen till 4:an om lådan inte växlar med är det förmodligen en pulsgivare som inte lämnar rätt värde. Prova då med att lossa kontakten till lådan och spreja med litte kontaktsprej. Ut o prova igen om det blivit en förändring. mvh F1 |
|
|
okej ja det ska jag testa, körde idag lungnt, och då funkade det, sen tog det ett tag, så seg drog den innan den växlade igen, så det kan mycket väl vara något elektroniskt fel. mvh Roger Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
Bara en parantes, men vet att det finns de som haft elektroniska problem med automater när mobiltelefonen varit för nära elektroniken, så att mobilens signal stör ut lådan. Har även hänt att elektronik slagits ut och behövts bytas ut. |
|
|
det var som fan är dom såå känsliga?? visst min sambos mobil låg ju i facket under stereon, men kan det verkligen ha ställt till det?? mvh Roger Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
En mobiltelefon? Näää den går vi inte på :) Hur blir det då om du kör nära en transformatorstation (där vågorna är betydligt kraftfullare och intensivare!), då borde bilen tvärdö eller automatiskt leva upp och bli en transformers? ;-) |
|
| Jag har lyckats få en cd-spelare för hemma-bruk att byta låt genom att lägga min Ericsson T65 på spelaren och ringa (Detta var för typ 8 år sedan när den telefonen var modern...) | |
| Så i vissa udda fall kan det kanske påverka elektronik. | |
| dekagon, det har faktiskt hänt att bilar lagt av t ex när dom körts under kraftledningar. Det är nog den minst sannolika förklaringen och där man bör leta sist förstås... :) | |
|
theraphosa2009: Skulle det inte kännas pinsamt om någon köper din 750 och sen kommer in här och behöver hjälp med en krånglande växellåda? Jag citerar från din annons: "inget fel på motor eller växel låda, växlar som en dröm." Länk Samtidigt blir du irriterad i den här tråden över att folk inte håller sig till sanning i sina egna annonser, varför agerar du inte bättre själv? Länk |
|
|
Hehe, utmärkt detektivarbete A_Persson. Herr Roger har officiellt blivit ägd. Men han pratar ju ren svenska iallafall. |
|
|
hej A_persson, bra gjort, klapp,klapp. Sen jag skrev denna insändare var jag hos sune sörensson, och vi kunde konstatera att det inte finns något fel på min växel låda, den funkar perfekt igen, vi vet inte varför den gjorde som den gjorde, men tydligen var det inget fel, som består i varje fall. Men tack för att du försökte få mig att framstå som lögnare. Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
A_persson, blir irriterad över att andra inte håller vad dom lovar i sina annonser??? okej jag har sagt att jag ska ha 60 k för min med tanke på vilket skick den är nu, när allt är vidgjort, Jag har kvitto på varenda krona, ge mig din adress skickar jag kopior. Så låt oss säga att det kommer någon och vill byta mot en 525 tex och han vill ha 80 för den, ska jag då komma och säga, nä men jag vill ha 95 för min, är det så det ska funka??? kom inte här och anklaga mig för något som inte stämmer, jag kan skaffa bevis på allt, hur e det själv?? är du ärligheten själv eller ?? du har kanske mer skit i bagaget än jag, även om ingen kommit på dig än, som man känner sig själv känner man andra, Eller hur??????? Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
föresten Sune sörensson är bmw mekaniker, har hållt på med bmw i 35 år, det han inte kan är inte värt att veta, ifall ni påstår att det är en fantasi figur, inget förvånar mig längre Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
theraphosa2009: Det är inte jag som är irriterad. Den sista länken jag postade är DU upprörd över en bil som du var intresserad av som en annan medlem på forumet tittat på där skicket inte stämde överens med annonsen. Läs och begrunda vad du själv skrev i den sista posten i den tråden. Det är ju bra om din växellåda fungerar som den ska nu, jag kan ingenting om växellådor och lådan har säkert lagat sig själv som genom ett mirakel. Dock fungerade inte lådan när du la in din annons på Blocket. Jag försöker inte få dig att framstå som en lögnare det har du gjort själv. Några kvitton är jag inte intresserad av, ej heller att göra affärer med dig. Dels för att jag inte letar någon 750 och dels för att jag tror att det inte skulle gå speciellt smidigt för oss att komma överens. Om jag är ärligare än dig är svårt för mig att svara på men jag skulle dock inte ljuga om en bil och dess skick. Du behöver inte skicka fler meddelanden till mig privat, du framstår bara som pinsam. |
|
|
A_persson, växel lådan på bilen, hade jag problem med, förra helgen, när jag hade varit på kolmården, 2 dagar senare körde jag till sune sörensson, och han undersökte bilen, och vi hittade inga fel, han var ute och provade den med, inget mirakel här inte, och nej jag la inte in annonsen innan, bilen hade blivit undersökt, den la jag in för 2 dagar sen, så du gör dig bara pinsam, du vet ju inte vad du snackar om, bättre du växer upp och tar reda på fakta, innan du börjar kritisera folk. du har absolut inte en aning om hur min bil är i skicket, jag har rent mjöl i påsen, och angående länken om mercan?? jag blev irriterad för det stod ett pris i annonsen, och när jag visade intresse av ett byte då höjde han priset på sin bil, jag skulle kanske förklarat det bättre, så till och med du förstår det, du har det ju inte lätt......... Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
Jag tycker ni kan lägga ner diskussionen istället för att kasta paj på varandra. Jag menar detta tillför inget till trådens ursprungliga frågeställning. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
"nej jag la inte in annonsen innan, bilen hade blivit undersökt, den la jag in för 2 dagar sen" Du får ursäkta Roger men det låter konstigt då annonsen är daterad den 21:e på blocket? |
|
|
Johan sjöström, Jag håller med dig helt klart, men när folk anklagar en för både det ena och andra, jag är inte den som håller tyst, och Björn b, ja och jag kom hem ifrån kolmården 19, var hos sune den 20, la in annonsen den 21??? vad är det för idioter på denna sida?? ska jag börja ifråga sätta folk som ni gör? Okej alla som undrar om jag har rent mjöl i påsen angående min bil, Lämna er adress så skickar jag kvitto på det jag gjort vid och även ett intyg ifrån Sune, det borde nog tysta dom flesta av er, och jag slår vad om att A_PERSSON, och BjörnB har säkert ljugit om bilar dom sålt, därför tror dom att andra är lika dana som dom. Så jag tackar för alla Tips angående min bil, men problemet har varit löst ett tag nu, jag kör med den varje dag, funkar finfint. sen ni andra som påstår att jag ljuger, TJA...... DRA ÅT HELVETE, ni behöver inte köpa den, så varför bry er, Jag kommer att Lämna en veckas garanti på växel lådan till den som köper min bil så säker är jag, även på motorn. Sug på den alla tvivlare/skit snackare. Mvh Roger Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.