|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Sensorerna har väl som uppgift att "plocka upp" en impuls varje gång det går ström i kabel 6 och 12. Denna sync-signal har som uppgift att hjälpa processorn hålla reda på tändningen och kanske även bränsletillförseln är beroende av signalen. Vet inte hur det märks när denna sync inte fungerar. Nån som vet mera exakt hur det här fungerar? Som du säger Dantiosmith så är det LMM på motstående sida som ska felsökas vid problem eftersom insugen är x-ade. Jag kom fram till att det var motorhalvan på förarsidan som var problemet i mitt fall, när jag drog ur kabeln till spolen. Jag hade länge haft misstankar om att det var LMM på passagerarsidan som krånglade eftersom tomgången blev sämre när jag drog ur kabeln. Så nu gäller det bara att ringa in problemet mera exakt!. |
|
|
Både LMM och spjällmotorer är lika på båda sidorna å dom går att skifta. Spjällinställningen sker med en styrbox som sitter tillsammans med insprutningboxarna. Efter att man haft bilen strömlös skall man egentligen köra en synkning av spjällen, detta görs genom att köra på vägen (sök på synkning av spjäll) En av mina bilar hade kass tändkabelsko på 12:ans cylinder och då gick den inte på den motorhalvan, boxen stängde av bensinen när det "saknades" gnista. Men jag har bara jobbat med de nyare styrboxarna som kom -91, dom äldre kan ju vara lite annorlunda i funktionen. /Mats J |
|
|
oj förlåt nu blev det ett missförstånd jag skrev tidigare att spjällena är olika-inte LMM! hoppas det inte ställt till tekniska problem för någon nu?=) jag ska se om jag hittar på den engelska sidan där ohmtalsinställningen framkom, som spjällen ska justeras in i. här är den förresten: Länk LÄS IGENOM ALLT FÖRE NI JUSTERAR så ni vet vad som ni inte ska göra!!!!! själv "renoverade" jag dem inne ,MEN jag har justerat in mina medans dom var monterade på bilen JUSTERA SPJÄLLEN Dra ur stöpseln , mät ohmtalet mellan pin 6 och pin 8 och SKRIV NER skruva ur dom 4 torx skruvarna- DRAG DEN LÖSA DELEN RAKT UT !MYCKET VIKTIGT!!!!RAKT!!! då ser du nu "encoder wiper" , det är meningen att man skall sätta in ett torx verktyg i mitten på den o vrida den till rätt ohmtal, men tänk på att den är endast påtryckt på axeln, så det finns ej gängor eller det viktigast-HÖJD STOPP! alltså kan du vrida den längre ut på axeln en vad som krävs vilket resulterar i att du mosar encoder wipern vid montering av locket- SÅ MÄT HUR LÅNGT UT DEN ÄR o skriv upp! sedan är det dags att vrida den väldigt lite så den knappt rör på sig,efter det monteras locket försiktigt på-i med en torx skruv-o mät mellan pin 6 och pin 8 precis som i länken ovan,fel värde?-gör om proceduren, det tog ett tag att komma på hur mycket man behöver vrida den för att ändra värdena,men det funkar om man har tålamod om ni spanar igenom länk ovan, så ser ni att "encoder wiper" är mycket klen o bräcklig med sina 4 borstar som går mot det runda kretskortet,var jävligt försiktiga!!!!!!!!! har sabbat 2st encoder som tur var satte på skrot spjäll som användes som forskning-MEN ÄNDÅ=) MATS J har rätt i injusteringen av spjällen som bilen utför bör jag påpeka men det finns en tanke bakom dessa ohmtal med |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.