|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen gick som skit på tomgången hösten -09. HAr stått över vintern och bytte idag till nya tändsift (NGK) och helt nya Magnecore-tändkablar, eftersom dom gamla var i sånt dåligt skick. Tankade sen i färsk 98-oktan + karboratorsprit innan jag startade bilen. Den startade så gott som med en gång. Lät den stå och gå på tomgången i 10-15 minuter innan jag provade att köra en runda. Helt klart gick motorn bättre nu än i höstas, men det är nånting som är "kajko" eftersom den bluddrar på tomgången och går inte rent. Kan igensatta bränslefilter göra att motorn bluddrar? Har inte kollat bränsleflödet från pumpen! Testade att plocka bort LMM:erna en och en. På ena sidan hände ingenting med tomgången. När jag tog bort den på den andra sidan sjönk däremot tomgången märkbart varefter tomgången ökade till ett högre varvtal. Lät faktiskt som om tomgången också vart jämnare och bluddrandet var inte så märkbart! Kan det vara den ena LMM:en som pajjat? Märkte också när bara en LMM var inkopplad att det vart svårare att gasa upp varvtalet på motorn. Detta gällde för båda LMM:erna när jag kopplade bort dom en och en. Nån som känner igen problemet? Vad kostar en beg. LMM på skroten? Mvh | |
|
Har du kollat fördelarlocken? *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Tjena Gallant T. Nej det har jag faktiskt inte tänkt på. Satte i 2st nya fördelarlock + rotor från Biltema förra hösten. Undrar hur pass OK dessa lock är!? Vet att du gett betyget OK till B.T.-tändkablarna. Vad säger du om deras fördelarlock??? |
|
|
Testade att byta ena locket ikväll, men ingen märkbar skillnad. Ska testa att byta det andra imorron. En annan sak jag märkte ikväll när jag kallstartade bilen var att avgaserna luktade bensin. Tyder inte det på för fet blandning? Är det inte LMM:erna som talar om för datorna hur fet blandningen ska vara!? FInns det nånting annat som påverkar blandningen? Vad händer ifall insugspackningarna läcker? Då brukar väl blandningen bli för tunn, altså för mycket luft!? Ska tillägga att bilen stått utan batteri hela vintern. Kan detta ha gjort att programvaran i mikrodatorns minne försvunnit och att det är därför motorn går så ojämt? |
|
|
Att det luktar bensin anser jag betyder att den missar att förbränna på någon cylinder. Kolla så att verkligen alla tändhattar sitter ordentligt på stiften. Men det kan ju bero på att någon spridare inte är tät utan droppar in soppa hela tiden, eller på något annat... Även läckande insugspackningar. Hur såg dom gamla stiften ut? Hade något väldigt mycket beläggning på sig? Isåfall kan kolvringarna vara dåliga på den cylindern och stiftet slår igen. /Mats J |
|
|
Ska kolla tändhattarna till stiften att dom sitter på ordentligt. Dom gamla stiften var sotiga alihop, nästan lite oljiga. Men det ryker inget svart. Däremot såg jag att när motorn blivit varm så kommer det lite vit / grå rök ur avgasröret. |
|
|
Kan vara slitna ventilstyrningar som låcker in olja. /Mats J |
|
|
Kan det nog vara, skulle behöva göras en överhalning här! Ang. tändhattarna till stiften, är inte riktigt säker på att jag fick på 12:ans "hatt" riktigt igår eftersom det var så jäkla trångt. Skulle behöva nåt verktyg för att hjälpa till att trycka på den ordentligt. Man får ju dit bara fingertopparna. Såg nu att mina handleder har sårskorpor! :D Testade igår att ta bort 12:ans kabel från fördelarlocket, men det hände ingenting när jag plockade bort den! Eftersom ena sensorn sitter på den kabeln borde sync-impulsen ha uteblivit, men till min förvåning hände det "nada" med tomgång! Så det kanske också tyder på att jag inte fått på "hatten" ordentligt på stiftet och att tomgångsproblemet beror på att det inte finns någon "impuls" på 12:ans cylinder. Funderar också på ifall det kan vara ena "tändspolen" som lagt av. Få se om jag hinner ut och testa nånting idag. Har en del annat att göra och imorron måste jag åka iväg och blir borta en dryg vecka. Är så j-a typiskt, så fort man ska meka med bilen så dyker det upp en massa andra saker! |
|
|
Hej du! Har själv felsökt min bil otroligt mycket och kommit fram till lite "smarta" knep. Då insugen x:ar varandra-"höger insugssida går till vänstermotorbank o vice versa"- så ligger luftfilter,lmm,spjäll, o insug alltså på motsatta sida än stift,kablar,fördelare o tändspole-det blir lätt snurrigt i felsökningen. Här är lite "DUMMIES" MOTORFELSÖKNINGEN Hur du tar reda på vilken sida går den dåligt på- starta o låt den gå på tomgång-ha ej kontakt med bilen då det är farligt med elstöt medans du drar ur tändspolekabeln på vänster sida(förarsida)-tomgången kan sänka tillfälligt"fullt normalt" för att sedan stiga lite-du har nu dödat tändningen på förarsida och den sidan har slutat gå-den fungerar endast på "halva"motorn på passagerarsida,lyssna,går den jämnt som en motor ska gå? om den inte gör det så är det på den sidan,med dom lmm,insugspackningar,lambdasonder,luftfilter,bränslepumpar,mm som felet sitter på. stoppa i tändspolekabeln igen men rör ej bilen medans du gör det då det är farligt med elstöt-gör om hela proceduren fast på passagerarsida o lyssna nu hur förarsidan går. med denna metod får du reda på vilken sida som plöddrar o går dåligt om bilen fungerar att starta o tomgångsköras utan eml lampan lysandes i instrumenteringen. om du gör detta ovan-och bilen dör när du drar ur tändspolekabeln föreslår jag spontant: 1. TAG LÖS TÄNDKABLARNA OCH OHM MÄT DESSA, då dessa bilar har sjukt dyra delar i förhållande till bilvärdet så är det inte ofta dessa byts o dom flesta har gamla kablar. VIKTIGT:se till att värdet ligger på 6ohm när du mäter dom med tex multimetern och du kan med fördel "böja,bryta" lite på dom medans du mäter för att upptäcka ev. brott i kabeln 2.SKIFTA BRÄNSLELEDNINGAR Före du börjar: låt bilen gå på tomgång, öppna säkringslådan o drag ur dom 2 säkringarna till pump1 och pump2....vänta...bilen stannar...stäng av på nyckeln och NU-från förarsida ser du slangarna komma upp från rattstången,in under kylarvätskebehållaren, du kan enkelt skruva ur dom 2 muttrarna på varsin sida om kylarvätskebehållaren för att komma åt lättare ( 8mm förarsida och 10mm passagerarsida ) vik sedan bort behållaren mot förarsidan framåt- nu skiftar du dom 2 slangarna,skruvar fast,i med säkringarna -startar o gör om MOTORFELSÖKNINGEN ,lyssna-har den sidan som gick dåligt börjat gå bra? gör samma sak med andra sidan.har problemet bytt sida? ISÅFALL ÄR DET MED STÖRSTA SANNOLIKHET BENSIN FILTER ELLER BENSIN PUMP SOM FELAR 3.SKIFTA LUFTMASSEMÄTARE (LMM) Skruva lös båda LMM o byt plats med varandra, gör MOTORFELSÖKNINGEN Där ser du igen om problemet bytt sida, ISÅFALL ÄR DET EN LMM SOM FELAR kom gärna med frågor till mej om du har konstigheter med din 750 dantiosmith@hotmail.com |
|
|
Det lät som en vettig och logisk felsökningsvariant, Dantiosmith! Ska testa den. |
|
|
En felökningsmetod där du inte riskerar att få tändpänningen i handen: lossa kontakterna på spridarna en och en, är det någon som inget händer när du lossar, så är det fel på den cylindern. Vill du döda ena cylinderraden så är det som nämns ovan, enkelt att lyfta ur säkringen till den sidans bränslepump. Men då tar det en liten stund tills soppan är helt borta på den sidan. /Mats J |
|
|
Ingen vill frivilligt få 40-50 000 volt genom kroppen! Är troligen mest hälsosamt att lossa kabeln till tändspolen med höger hand, så slipper man få hjärtflimmer ifall olyckan är framme! :D Det är verkligen tacksamt med sån här felsökningsinfo, att logiskt med uteslutningsmetoden komma fram till vad det är som krånglar. Ska testa era tips! |
|
|
Var ute nu och testade era metoder lite. Kan börja med det du nämnde Mats. Med motorn på tomgång så lossade jag kontakterna till spridarna en och en. Det hände ingenting med nån av dom 12 cylindrarna, inte nån förändring alls med tomgången!!! Hur ska man tolka detta, Mats? Är det nåt vajs med hela insprutningssystemet (styrningen)? Me Testade också att ta bort tändkablarna en och en vid tändspolen vid tomgång. På ena sidan gick motorn väldigt dåligt och på andra hyfsat bra. Sen plockade jag bort säkringarna till bensinpumparna. När 1:ans pump kopplades bort sjönk först tomgången, sedan gick motorn mycket jämnare, knappt några vibrationer alls och knappt något bluddrande. Om det bluddrade så var det ytterst lite och det kom troligen från den döda motorhalvans utblås. När 2:ans pump kopplades bort minskade tomgången och motorn gick väldigt ojämt. Så båda pumparna går alltså. Har inte lyckats konstatera vilken motorhalva som är vilken. Vet vilken halva som gick sämre när jag plockade bort tändkabeln, men vilken som gick sämre för bensinpump 1 och 2 återstår att komma på. Ska tillägga att när båda motorhalvorna är igång så hörs det emellanåt ett smattrande / smällande ljud inne i bränsleinsugen, ungefär som när man häller i vatten i en flottig het stekpanna. Testade också att ta bort kablarna till sensorerna (cyl 6 o 12) en coh en, men det blev ingen skillnad i tomgången. Borde det inte märkas en skillnad i tomgång här!? Har inte hunnit växla sida ang. bensinpumpar (ledningar) och LMM, så det får vara så länge. Vad säger ni, ska jag inrikta mig på bränslefiltren och pumparna till att börja med och vad säger ni om att bilen stått utan batteri hela vintern? Kan data ha försvunnit från datorn minne och attd et därför inte fungerar som det ska? |
|
|
Mats> Jag antog att båda motorhalvorna skulle vara igång då jag kopplade loss spridarna en och en. Märktes som jag sa ingen skillnad. |
|
|
Låter som att du har läckande spridare eller läckande bränsletrycksregulator så du får soppa till cylindrarna även om du rycker kabeln till spridaren. Häll i STP spridarrengörin i tanken, eller något liknande. Sedan kan du rycka säkringen till den sidas soppapump som går bra, och sedan rycka spridarkontakter en och en på andra sidan, då lär du få mer tydligt utslag på vilken cylinder som funkar och vilken som inte funkar. /Mats J |
|
|
Theobald, Jag noterade samma sak som du när jag felsökte på min i vintras. När jag plockade bort spridarna en och en märktes nästan ingen skillnad alls. Jag fortsatte då att plocka bort den ena säkringen för bränsle pumpen så den bara gick på ena motorhalvan och därefter dra spridarkontakterna igen, en och en på den fungerande motor halvan och då märktes genast en stor skillnad. På så vis kunde jag konstatera att den gick på alla cylindrarna. Du kan känna nere vid grenrören om dom blir varma och därmed avgöra vilken motorhalva den går på. Jag tror också att datorn måste lära sig alla värden på nytt om den har stått utan batteri. Låt den stå på tomgång en ganska bra stund och låt den får riktig motortemp. och se om det blir bättre sedan. Den gick riktigt bra och helt vibrationsfritt på tomgång men har nu börjat strula lite igen. Den har nu lite orolig tomgång när den är kall. Det syns inget på varvmätaren men man hör hur den pendlar lite på tomgången för att sedan bli helt bra när tempen börjar komma upp lite grann. Har inte kommit igång med någon felsökning ännu. Inga felkoder funna vid avläsning. Har dock ett trilskande HC värde som bilprovningen inte gillar, ca 300 ppm. Den har nya sifft, ny olja och filter, nya luftfilter. Har nu stoppat dit nya rotorer och funderar på att sätta dit nya fördelarlock också och göra ett nytt försök hos bilprovningen. Mer förslag någon? //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
| Tyvärr måste jag dra iväg imorron så det blir inget mek med bilen på drygt en vecka. Men nu vet jag vart jag ska börja leta efter felet nånstans när jag kommer tillbaka. Tack för dina synpunker och tips Mats. Ett tack till dig också Dantiosmith. | |
|
$Marten> Du får ursäkta, missade i hastigheten ditt inlägg. Intressant läsning dock, ska testa samma förfarande som du rekommenderade. Jag tänkte också att det måste märkas mera när man lossar spridarna om den bara går på ena motorhalvan. Naturligtvis, tänkte inte på det att grenrören är kalla på den halva som inte går! =D Tyvärr reser jag bort ett tag nu precis när det börjar bli som mest intressant att felsöka. Men men, får ta tag i detta med nya krafter och stora förhoppningar i början av juli istället. Önskar era alla hjälpsamma forum-människor en trevlig midsommar! |
|
|
håller med ovanstående skrivare om faran i att rycka ur tändspolekabeln,har fått en kyss av den o den smaka skit=) jag hade "smatter i insug" när en tändkabel var dålig, tydligen ledde den ibland,men nu var ju dina nya..... du kan även dra ur ALLA spridare på ena sidan, för att sedan en o en sätta i dem igen-då hör du bra att den drar till på cylinder efter cylinder.....har även användt mig av en lång skruvmejsel-peta den på spridaren med motorn igång o sätt örat mot ändan,då hör du ticket.... |
|
|
jag vet ej hur alla bilar reagerar på att koppla ur tändsensorerna 6&12, men min bil går ändå??? du skrev att du provade dra ur en tändspolekabel o motorn gick dåligt på ena sidan o bättre"bra?" på andra? om vi säger att du står vid förarsidan o drar ur tändspolekabeln-så dör den sidan av motorn(cylindrar,tändkablar) + LMM o spjäll på passagerar sida+soppapump+filter.................. om den då går dåligt så är det ju passagerarsida+LMM o spjäll på förarsida+soppapump+filter som felet bör felsökas på...snurrigt värre det här... du kan flytta spjäll,men det är inte att rekommendera att du kör med bilen på det sättet då dom är olika ställda,men om du är orolig för om dom är hela,så kan du tillfälligt skifta plats på dom, för att se om det FORTFARANDE är samma sida som felar ELLER om problemet hoppade över till andra sidan mitt i allt?! |
|
|
Mycket intressant läsning Dantiosmith. Jag hade hanskar på mig och klarade tack vare detta av att inte få någon högspänning i mig. Men jag vet, det är inte roligt att få flera tusen volt i sig även om det är låga strömstyrkor. Jag trodde att LMM:erna på båda sidor var identiska. Är inte säker på att rätt LMM kom på rätt sida förra hösten då jag plockade ner insugen. Ska kanske testa ändå att byta plats med LMM:erna. Även spjällmotorerna kan ha bytt sida när jag rengjorde dom, men dom bör väl vara helt identiska!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.