|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja inte full acceleration från start, men jag började gasa runt 70 km/h eller nåt. Fick det till 3,26 sekunder iallafall med den nuvarande bränsletillförseln. Tyvärr var det varmt ute - runt 18 grader. Imorgon ska jag in på diagnos o läsa av felkoder så får vi se varför den ryker svart o luktar soppa vid gaspådrag. Länk | |
|
Bra snurr på kärran. Sablar så det varvas, jag själv har aldrig varit inne på rött med min 330i. Föreställer mig att det sliter onödigt på motorn... =) Lycka till med finjusteringarna. |
|
|
Rör på sig fint. Lär kanske ligga runt 350hk i motorn, en ren gissning. Tror säkert du dräper en o annan M3 E46 /Jonas |
|
| Sparc - ja jag gillar inte heller att rödvarva, men för forumet gör man ju allt ; ) | |
| Casy - ja det ska väl vara någonstans kring 345-350 hp nu. Det känns rejält när maxeffekten kickar in strax efter femtusen sådär, och man får vara försiktig när antisladden är urkopplad. Det har släppt med 265:orna vid två tillfällen i 90 km/h. En gång vid accelerationstest och en gång vid en omkörning. | |
|
Är 3,26sek mätt via filmen? Testat vad du får för tid på 3an mellan 100-150? T5 -05 |
|
|
Ja, det stämmer. Vid den körningen växlade jag inte ner innan utan gasade från 70 med växeln som låg i just då. Att köra på trean 100-150 måste ju varva något vansinnigt med kompressor och flyttat varvstopp. Är det verkligen klokt? |
|
|
växlade inte ner? du körde väl på 2an för att sedan växla till 3an vid 110km/h? Det ser iaf ut så på varvräknaren ;) Men testa gärna 100-150km/h på enbart 3ans växel. 7000rpm ska väl ändå inte vara någon fara? /Jonas |
|
|
Casy - det är Steptroniclådans uppgift att välja växel i 70 km/h av fem möjliga växellägen, alltså växlade jag inte ner. Vet inte vilken växel som låg i just vid accelerationen från 70 följdaktligen. Ligger den verkligen på tvåans växel mot 70+? |
|
|
vad blev diagnosen på avläsningen undrar jag. BMW ownz |
|
|
330-mike, I sportläget kan du ju peta växlarna manuellt och på så vis få en uppskattning om hur långt upp i varv växlarna räcker. Å andra sidan som du skriver, växellådan väljer rätt växel åt dig så jag förstår inte att det måste jämföras fart på en viss växel. En jämförelse med en manuell kommer att halta rejält, inte minst pga momentomvandlarens funktion. Ja kommer att bli riktigt imponerad om växellådan håller i längden (lamellerna). Om så kommer jag att gasa mer med min originalmaskin :-) Hursom, det verkar vara riktigt bra fart på bilen.... mvh/ Anders |
|
| Frrla - utläsningen blev att främre lambdasond rad 2 var ur funktion, och avgasvärdena var samtliga kraftigt förhöjda som en följd av det. | |
|
AKN - ja, jag vet att jag kan växla manuellt, men vid det här tillfället var det Steptroniclådan som fick sköta växlandet själv. Jag vill inte riskera hjulspinn när det ska klockas tider. Ang. växellådan så var åtminstone Claus på Turbocenter i Sthlm inte orolig trots att han fick ur mycket effekt på bara 0,4 bar. Han har ju en del erfarenhet på området, tycks det. |
|
|
330-mike >Jag var bara intresserad för att få en rättvis jämförelsetid utan växling i intervallet. Ligger själv på liknande effekt i min bil. T5 -05 |
|
|
SotaM - ja nu växlade ju bilen mitt i accelerationen. Ska se om jag törs "låsa" på trean i sportläge sedan. |
|
|
jag vet inte vad din bil har för utväxling osv... men min M3a når 120 på 2an :) 3an gör väl 180 ungefär vid 7800rpm. DOCK flyttat varvstopp. Jag körde 100-150 på strax under 5s om jag minns rätt, så där har du något att köra ifrån, och det tror ja garanterat du gör :) /Jonas |
|
| Casey - Ja jag får väl prova, även om det känns lite kinkigt att filma under kraftig acceleration : ) | |
| är väl rätt uppenbart att det är trean som går i efter 110km/h.. | |
|
tiasz - det kanske det är...varför är det uppenbart förresten? Ligger steptronicen vanligtvis på tvåans växel om man ligger o kör i 70 km/h? |
|
|
ja det tycker jag du ska göra :) 2ans växel når ca 100-110km/h på dom flesta bilarna, så det är mest troligt att testet körs på 2an, för att sedan växla till 3an vid 110km/h /Jonas |
|
|
Jag var ute och drog en repa 100-150 nyss, prick 5s blev det. Använde enbart 3ans växel då. 80-120 testade jag oxå, fast på 5ans växel. Det tog 7,7s Ut o testa nu!! :) /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.