|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det går bra att byta rem utan att lyfta bilen om du får loss fläktkåpan utan att tömma kylsystemet. För när kåpan väl är av, får du bra med plats att jobba på. Annars är GDS ingen dum ide. Det finns två olika varianter på spännare om minnet inte sviker, mekanisk som på bilden eller hydraulisk. På den mekaniska (bilden) så sitter bulten snett upp till vänster från spännaren ihöjd med v-pumpen. Lite bilder på v-pump, rem & kylare bytet på mammas 523i-99. Länk Länk Länk Det är inte bara milen som dödar remmen, rem är en färskvara som torkar ut med tiden. Du gör klokt i att byta dessa. __ Min bil: Länk |
|
|
För det första så tar det ganska lång tid innan en rem får sprickor. Har bytt förut på en del bilar,och har aldrig hunnit sett att remmen fått sprickor igen innan man sålt/sett bilen mer. Varför chansa? Den håller säkert,men gör det endast för slippa tänka på de. Kylare,pump osv har man ju inte sett någon tendens till slitage,då finns de ju ingen anledning. Jovisst,får man bort kåpan är det ju inga problem. Fast att de är mycket plats är väl att ta i :) övre kylarslangen sitter ju inte så bra till,men det går. Tanken med GDS var att det är lätt att komma under och jobba efter man tagit bort plasten som sitter under bilen. Förresten, vart är det bäst att sätta ett motstånd när man ska skruva bort fläkten? Var så många år sen jag höll på sist med detta så kommer inte ihåg. |
|
|
Jag gjorde ett plattjärn med två hål 13 mm att trä över två bultskallar till remskivebultarna. Ett urtag för axeln däremellan. Men oftast räcker det med klubbslag på en fast 32.ans u-nyckel. Kom ihåg, vänstergänga. Har aldrig någonsin hört någon köra av en multirem på en E39:a. Har hört hur många som helst där vattenpumpen börjar läcka runt 20´mil. Det kommer ingen förvarning på det. Kylare som börjar bli 10 år gamla spricker i plastgavlarna också det utan förvarning. |
|
|
Sån grej orkar jag inte göra nu iaf,så det får nog bli några klubbslag :) Som sagt, remmen skulle säkert hålla ett bra tag till,men det handlar mer om min egen självkänsla att det sitter nya fräscha remmar där. Sen tycker jag mig nog drivremmen för lite mer ljud av sig än vad den borde när jag kollade igår, fast det kanske bara är en linbildning, om ni förstår hur jag menar :) |
|
|
Nu är viscon bytt,men nu låter allt för ofta som en 740 i stället :( Känns som den aktiveras allt för ofta nu. Får man leva med detta,eller kan den bete sig så i början? Dock kvarstår mitt problem. Kan det vara vattenpumpen eller kanske extrapumpen? Det fungerar bra att ligga i normal hastighet,men så fort man gasar på lite börjar mätartempen sakta stiga. |
|
| fel tråd... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.