AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.677

Byte av viscokoppling M54, tömma kylvattnet?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När man ska byta viscon på M54-motorn, måste man tömma kylvattnet för att kunna få bort fläkten och dess kåpa?
Har bara bytt på M52 förut, och där behövde man inte de.
Tycker nämligen inte det ser likadant dessa motorer i mellan.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ingen som har någon idé,tips eller erfarenhet av detta?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Både på M54 och M52TU underlättar det väsentligt om du tömmer kylsystemet. Det är nämligen så att expansionskärlet är ivägen och det är lite småknepigt att demontera (men framförallt, återmontera den korrekt) utan att tömma kylsystemet. Det är slangarna som ansluts i botten på kärlet som ställer till det.

Men det går att byta utan att tömma, men jag fick lägga en del tid och tålamod på det.

__
Min bil:
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Var det jag befarade...
Hade hoppats att kunna slippa tömma systemet, och framför allt slippa att hålla på och lufta :(
När vi ändå har det uppe, hur är det att lufta denna motor?
Har för mig att det rekommenderas att trycksätta systemet pga av bla extrapumpens funktion mm? Blir det då riktigt bra att köra det gamla hederliga metoden?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det går bra, vara bara väldigt noggrann och metodisk när du luftar så ska det gå bra. Du har ju två nipplar om jag inte missminner mig, en vid expansionskärlet och på en slang i närheten av termostathuset. Använd båda.

__
Min bil:
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det stämmer.
Är det till någon fördel att lufta efter ett speciellt mönster,eller är det bara att köra på tills all luft är ute?
En annan sak. Är det Etylen eller Propylen baserad glykol Bmw använder sig av?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är inte så avancerat heller, problemet är att det ibland bildas en luftficka som hindrar cirkulationen till värme-elementet på ett bra sätt och då får du inte till värmen i kupéen, då får man lufta lite aggressivare, men det har jag bara råkat ut för en gång av kanske sex sju avluftningar på M52TU.

Har du cirkulation, stabil temp och du får ut värme i kliman, ja då har du fått ut det mesta. Resten tar exp. kärlet hand om under körning. Håll koll på nivån under en vecka och fyll på vid behov.

BMW kör med Etylen glykol, helst ska den vara fosfatfri för att det inte ska slita så mkt på lättmetallen.

__
Min bil:
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Man har ju luftat en massa olika bmw motorer innan,men ingen M54 som jag förut såg att en trycksättning är att föredra.
Då har jag lite bättre koll på läget. Tack så mycket för svaren!

Nu är bara den stora frågan som kvar står om man ändå ska byta vattenpump och termostat när man ändå är där och håller på.
Grejen är den att den precis slagit över 8800mil och det känns inte som det är dags ännu.
Ge mig några bra anledningar att byta eller inte :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
V-pump är inget jag hade bytt i förbifarten, iaf inte efter 8800 mil. Jag bytte i förebyggande syfte vid 16000 mil på mina föräldrars M52TU. Jag tror att du gott kan köra vidare med befintlig pump. Däremot kan det vara en ide att se över remmarna (multi + AC) om de aldrig varit bytta.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, för tusan. På en 530 med M54 byter du enkelt visco utan att tappa ur kylvätska. När du lossat viskon från vattenpumpen tar du bara loss plastnitarna som håller fläktkåpan o lyfter upp hela fläkten. Expansionskärlet följer med kåpan och har långa medgörliga slangar i botten. Sitter inte integrerad i kylaren som tidigare.
Länk
Håller med Anders-72.

Har tagit bort viskon ett otal ggr på min M52TU utan att tömma kylsystemet. Samma viskokoppling som på M54. Bara att lossa på fläktkåpan och dra upp den en bit så får man in hela viskokopplingen med tillhörande fläktblad.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Där ser man,vad bra!
Men grejen är den att jag ska byta remmar också. Får man bort hela fläktkåpan då? får man inte det är det rätt så tungt att komma åt remmarna.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hela kåpan åker med. Ser ut så här: Länk
Min 01:a med 15000mil har orginalremmen utan bekymmer dock ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det vet jag att den gör,men menade hur långt man kan dra upp hela kåpan utan att slangarna inte räcker till? eller är det bara jag som tänker fel nu? :)

15000mil på samma rem? låter väldigt riskabelt!
Såg att jag hade några småsprickor i min,och då är det lika bra att byta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, vet ju bara att det går att byta fläktpaket utan bekymmer. Exp. kärlet kan du väl lossa från kåpan och få bort den helt annars.

Småsprickor i gummit blir det ju förstås. Remmen böjs ju ett otalgånger åt båda hållen runt remhjul o spännhjul. Men korden håller nog otroligt länge. Jag byter ingenting i förebyggande. Då skulle jag nog hellre byta vattenpump då innan 20´mil. Fläkt- el. aggregatrem har jag aldrig bytt på nån bil. Aldrig kört av någon heller. Det inkluderar en Merca som gått 40´mil när jag sålde den.
Köpte t.o.m. vid 10´mil en begagnad visko+fläktvinge från en 530 med 6000 mil på mätaren, då min var glapp och bladen hade slagit i o saknade några hörn. Funkar utmärkt nu.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag skrev att det underlättar väsentligt, inte att det inte gick. Inte minst vid återmontering om man inte har lyft.

Det det sitter kanaler/klämmor på kåpans undersida där slangarna till exp. kärlets nedre del ska gå i, du får ta loss de från dessa "kanaler" så har du en 30 - 40 cm att spela på.

Du får även lossa på en liten slang på exp. övre del, syns inte när kåpan är på, den går mellan kåpa och kylarens övere del. Kan du få bort exp. kärlet utan att tömma det så är det nästan att rekommendera.

__
Min bil:
Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nu har jag förvisso en M52 men jag behövde verkligen inte tömma något kylsystem. Kommer inte ihåg om jag tog bort fläktkåpan lr fläkten först, något av dem va det. Om inte annat så lossar du fläkten först så den är loss, sen tar du bort fläkten och kåpan samtidigt. Det va inga problem, det har de inte varit på mina M50, M60 häller.. Största böket är ju att lossa kopplingen snarare då den ofta sitter som berget.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
M52 är en helt annan sak att hålla på med,mycket enklare.
M54/M52tu är lite trassligare.

Det skulle med andra ord föredra att åka till en GDS-hall och göra detta jobb i stället?
Känns ju bra mycket smidigare än att ligga under en pallbockad bil som det bara är svårt och röra sig under.
Ac-rem är ju lättast att byta från undersidan,men undrar om man kommer åt drivremmen där också? skulle underlätta...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Förstår inte varför man ska byta remmar på en bil som knappt är inkörd ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kanske kan vara lite "overkill" att byta remmarna redan nu,men när jag ser att dom blivit lite slitna så har jag det i bakhuvudet, och det är värt några hundra kronor för att slippa det.
Saker som gör att en bil kan bli stående byter jag gärna tidigare än vad det egentligen kanske behövs göras.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då tycker jag du ska byta vattenpump, termostat och kylare. Ingen av dom kommer troligen överleva remmen.. Småsprickiga blir multiremmarna, men det är när korden ger upp det blir haveri. Spännrullarna har nog oxå kortare livslängd än själva remmen, så byt dom med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.