AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.950

Vilka sommardäck 235/45-17" E39 525iM Touring

Sida 2 av 2
Jag mailade till Nokian och frågade i våras när jag skulle köpa och enligt dom är det INTE samma däck.

Det som skiljer är gummiblandningen som är mjukare på "HAKKA" pga det kyligare nordiska klimatet.

Skillnaderna skulle dock vara små.
Förmodligen märker man mycket lite om ens något alls.

Däckonline säljer även HAKKA-däcken ibland men det är inte så ofta dom finns i prislistan och då är inte priset speciellt förmånligt heller.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Där ser man. Att köpa däck är en djungel. Känns som att jag köpte ett bra däck ändå. Hitta ett test på Z G2 i AutoMotorSport, det fick ett bra omdömme.
ed
776
edge
520dT M -15
Har kört på Vredestein ultrac sessanta i en vecka, och ja måste säga att jag e kanon nöjd än så länge. Riktigt bra grepp på både torrt och vått underlag.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Sessanta e ett bra däck! Just nu testar ja deras "nya" däck "Cento".. Kanonnöjd än så länge på både torrt o vått me inspirerad körning... :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Suck..
Hakka ZG2 finns inte.. Hakka Z är inte samma däck som Nokian ZG2 men mönstermässigt är de lika ja, men titta på mönstren på Hakka H, Hakka V och Hakka Z så ser du att mönstren är lika, men inte är det samma däck för det

Vredestein är ett bra däck, absolut, att mönstren på Ultrac Sessanta ser ut som det gör är jubland annat för att dte är ett designdäck..
Deras "nya" vinterdäck Arctrac är ett mycket bra alternartiv
Glömde skriva att jag frågade Nokian om "HAKKA V" och "V".

Z var inte aktuellt.

Jag köpte för övrigt Goodyear Efficientgrip och är helnöjd.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
E36, det var väl ingen som påstod att just "HAKKA Z G2" finns? Jag trodde däremot till en början att HAKA Z och Z G2 var samma däck, men det visade sig vara fel. Det som konstaterades däremot var att Nokian HAKKA Z och Nokian Z G2 har samma mönster, men olika gummiblandning. Korrekt?
Och vidare så har jag mina aningar om att den skillnaden som finns mellan HAKA Z och Z G2, är relativt små.

Så snälla bespara oss dina "suck.." och liknande utspel. Vi diskuterar med varandra för att lära oss något och jag/vi frågar för att vi inte vet och vill veta. Alla kan inte lika mycket om däck, som du verkar kunna. Fortsätt gärna upplysa oss, men med en mer objektiv ton.
E3
1.828
E36
USA bilar
Dalle Se ditt sista inlägg på sidan 1
Där skriver du själv HakkaZ G2

Mina suckar i dett afall kommer av att du frågar i princip samma sak om och om igen

Men annars ja, du har uppfattat korrekt
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Detta är vad jag skrev:

"Intressant att Hakka Z (Hakka Z G2?) inte är samma som Z G2."

Lägg märke till frågetecknet. Alltså kändes det hela som en oklarhet för mig. Jag är den djupgrävande typen, så jag nöjer mig sällan med ett enkelt svar. På gott och ont. Tack för din och de andras hjälp. Jag tror att de däck jag köpte kommer att fungera bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.