AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.949

Vilka sommardäck 235/45-17" E39 525iM Touring

Sida 1 av 2
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Startar en ny tråd om detta då jag inte vill fortsätta "hijacka" en annan.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ja, vad fasiken ska man ha? Nu har jag snöat in på Hankook K107. En observation jag gjort är att alla "billigare" däck verkar ta slut snabbt. Verkar vara svårt att hitta ett lättrullat tyst däck, som inte kostar skjortan.

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nu har jag även kikat på Vrederstein Ultrac Sessanta. Riktigt bra betyg på däckonline, om det nu säger nått. Men blir lite fundersam över dess mönster.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Några åsikter om Nokian Z G2 ?
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Har själv haft Sessanta ett par ggr o helt ok däck! Mönstret e ju lite "design" men funkar faktiskt bra när d regnar! :) Även bra vid torrt utan att vara ultrasportigt.. Bra kompromiss! :) Kan bli lite "plattor" på däcken om bilen står några dagar men försvinner så fort däcken får upp värmen.. Samma problem me alla lite "sportigare" däck..
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Jaha, då har man slängt iväg en beställning på Nokian Z G2 235/45-17". Och även 8l Mobil1 på mapodo.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Originaldäcken då?
Michelin Premacy/Pilot Premacy /Premacy HP eller vad de heter i senaste version.

Det är väl ett "lättrullande tyst däck".
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Det är säkert ett riktigt bra däck, men ekonomin fick bestämma. Michelin är snuskigt dyra. Därav valet av Nokian. Jag kunde naturligtvis ha gått billigare, men kände att jag ville ha ett bra däck. Känns som att jag gjorde en bra kompromiss med Nokian. Vi får se hur de blir.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Michelin är väl ca 25% dyrare än Nokian.
Frågan är om de är 25% bättre!?
Svårt att veta.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hehe, nja, nej de är nog inte 25% bättre. Men de är säkert bättre än Nokian. Nokian är dock en erkänd tillverkare och det känns inte som en chansning. Dessutom föll jag för marknadsföringen;"Ett nordiskt däck, för nordiska förhållanden".
E3
1.828
E36
USA bilar
Däckmarknaden ser lite annorlunda ut i år: I år är Michelin billigt eftersom man sänkt sin bruttolista med över 10% Michelin är betydligt billigare än Nokian.
Däremot har ju Nokian sin nöjd kund och trygghetsgaranti i år
Bytesrätt samt punkarep kan man väl kalla det...

Nokian Z är dock inte det nordiska däcket utan avsett för europamarknaden, sorry! Är det dessutom det gamla Z mönstret så är det inte tyst
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Mja, Michelin var dyrare på däckonline. Dessutom åker jag med riktigt slitna skitdäck nu och tycker det är tyst i bilen ändå. Så jag kommer nog inte störas.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Michelin Länk

Nokian Länk

Som du ser, en skillnad på 300kr. Vilket blir 1200kr totalt. Det är pengar som jag kan lägga på annat, som t.ex. en oljeservice som behöver göras.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Visa gärna var Michelin är billigare än Nokian.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Mer info Länk

Där står det klart och tydligt. Ett däck för nordiska förhållanden. Sen om det är sant eller inte, det är en helt annan historia. De jag köpte heter Z G2. Generation 2 antar jag, så det är väl förbättrat på något sätt.
E3
1.828
E36
USA bilar
Ok Dalle, jag tar det igen då, du blandar ihop äpplen och päron så att säga. Håll isär begreppen så blir det rätt
Du har köpt ett däck som heter Nokian Z, det är INTE ett däck för nordiska förhållanden, det du sen länkar till via Nokian är Hakka Z, detta däck är avsett för nordiska förhållanden, men det är INTE samma däck
Det jag nämnde om Hakkagarantin gäller dessutom inte på det däck du köpt utan bara Hakka däcken och inköpta hos en "auktoriserad handlare"
Om det däck du köpt ser likadant ut så förstår jag att det är tyst, det gamla Zdäcket hade pilformat mönster och hade den karaktäristiska Nokiansången

Angående prisbilden så ser den ut så i sverige idag Nokian är mycket dyrare än Michelin, som ex kostar ett 195/65-15 Michelin Energy Saver 735:- monterat och klart! Det finns andra handlare än DäckOnLine...

Den lokala handlaren tar för Kumho 1540:- Michelin 1600:- och Nokian 1925:-(Här pratar vi alltså HakkaZ MED nöjd kund och trygghetsgarantin) i 235/45-17 (inklusive allt arbete såklart)
Alltså är Michelinmycket billigare än Nokian och knappt dyrare än Kumho..
Som jag skrev innan så har Mich gjort om sin lista totalt inför sommaren.. samma prisbild kommer nog att avspeglas inför vintern med, men Nokian Hakka 7 är prissänkt redan så...
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Du får ta om det hur många gånger som helst, men ditt första inlägg utelämnade vital information.
Nu med mer ingående beskrivning så är det mer begripligt. Visst finns det fler än däckonline, men varför ska jag betala mer när det finns alternativ? Vad jag vet, så är däckonline bland de billigaste officiella stora däckhandlarna och billigare än alla de lokala firmor i mitt område.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Anledning till att jag skrev många inlägg på raken är inte för att vara "störig" på något sätt. Utan för att det fortfarande efter alla år inte finns en redigera funktion ännu på detta forum.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Här kommer länk på intressant diskussion. Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Nja tyckte nog det viktigaste fanns med i mitt första inlägg
Dels att du inte köpt den nordiska versionen av däcket, dels att Michelin inte alls är dyrare än Nokian osv..
Vad fick du betala för att få däcken monterade?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har inte fått däcken ännu, men har en däckgubbe som gärna monterar utan kvitto. Sist blev det 100kr/hjul. Så vi får se. Annars finns det än annan däckgubbe som monterar för 150kr/hjul med kvitto. Så det borde bli runt 1350kr/hjul monterat.

Intressant att Hakka Z (Hakka Z G2?) inte är samma som Z G2. Hur vet du det? Det var just det diskussionen handlade om i föregående länk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.