|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Casy: det beror på hur trasiga dom är. I mitt fall så startade motorn och gick som på 5 cylindrar i 10 sekunder innan den dog, om man rörde gaspedalem inom de 10 sekunderna dog den direkt. Blev ståendes med detta problem på en mack i skåne på väg hem bl.a. och när jag testade att dra loss kontakterna så gick den så pass att jag kunde köra hem iallafall. Så någon skröna är det knappast! Om man misstänker att den inte ger full effekt eller går lite illa bara så är det bäst att testa med fungerande LMM'er håller jag med om, då ger urkopplingen inte så mycket. Lesmo: Har inte plockat med tomgångsmotorn men till LMM'erna behövs en ihålig torxnyckel om man ska ta loss själva sensormodulen, ifall man ska kolla Boschnumret på dom för att se om de är original. Det är numret på själva sensorn som är det intressanta, numret på huset/röret lär vara BMW original då VAG's ser helt annorlunda ut och sensorn måste flyttas över till original huset/röret. joakim: jag tog det inte som ett påhopp, var mer orolig att du skulle ta mitt inlägg som ett påhopp :) Jag tyckte också det lät som Lesmo hade precis samma fel som jag hade. Många symptom kan vara snarlika med olika felkällor men jag tycker dock fortfarande att man börjar med det enklaste först, för det brukar vara snabbast och billigast att fixa ;) Har du någon bra länk eller bra beskrivning på hur man mäter upp magnetventilerna? det kan vara en bra grej att kolla nu när jag går hemma och skrotar :) |
|
|
Tozzy och Lesmo: Genomgång av magnetventiler till VANOS styrning! Själva urplockningen är enkel. Koppla ur magnetventilerna genom att dra ur kontakten som har sin infästning fram vid insuget. Plocka bort LMM´er och insugslangen samt locket till luftfiltret för att få plats. Lägg en trasa på generator för vänster sida och typ vid ac pumpen för vänster sida just under det fyrkantiga alu locket (det kommer att rinna ur någon matsked olja när du drar ut ventilpaketet. Lossa insexskruvarna och plocka av locket försiktigt (var försiktig med pappers packningen) Denna packning är enbart till för att damm inte ska komma in till elektroniken. Nu ser du kortet och ventilerna! Ta en polygrip och ta ett försiktigt grepp rund en ventil och dra den lite ut, för att sedan växla runt på samtliga ventiler tills enheten ploppar ut. Ett tips är att ha nya o-ringar hemma och att du byter dessa innan ihopmontering (om du har vanosljud sedan tidigare så kommer dessa tystna rejält med nya o-ringar) O-ringarna beställer du på BMW för någon hundralapp. När du plockat ut kretskorten inklusive magnetventilerna till Vanos (dom hänger alltså ihop som en enhet) Lägg dom på bordet och syna samtliga lödningar noga, noga, noga... Mät sedan resitensen mellan kontakterna på magnetventilerna samt på alla lödpunkter för att se att du har rätt ohm genom alla lödpunkter genom hela kortet. Mina låg på exakt 4,1 ohm på samtliga. Har läst någonstans att dom ska ligga på typ 4-4,3 ohm. Det är inte ovanligt att lödningarna ser jätte fina ut men att "pinnen" från magnetventilen under lilla kortet (du förstår när du plockat ur) gått av. Detta syns nästan inte och gör att du kan få små eller stora problem med motorgången vid olika temperaturer beroende på hur materialet sväller/krymper. Rengör ventiler och elektronik. Du kan om du vill provköra magnetventilerna med ett 9 volts batteri (sådant som sitter i brandvarnan) TA INTE BILBATTERIET, DÅ BRÄNNER DU MAGNETVENTILERNA.... Jag brukar inte testköra med batteri. Jag litar på min multimeter.... Lycka till!! Och hör av dig om du har funderingar.... |
|
|
Tack för beskrivningen Joakim :) Här är en sprängskiss som kan hjälpa till så att man förstår vilka delar du beskriver: Länk |
|
| Lesmo: Inga uppdateringar? | |
| Tyvärr drog jag axeln ur led på midsommarafton så de kommer nog dröja ett tag innan jag ger mig på nåt. De positiva är att den har inte krånglat en ända gång sedan jag fick tillbaka den från felsökningen. | |
| Uppdatering: Jag tog loss tomgångsmotor och rengjorde den för ungefär 2 veckor sedan. Bilen har startat på första försöket sen dess. Får se hur länge de håller i sig :) | |
|
Bra jobbat! Hoppas det håller i sig! Kollade du slangarna från vevhusventilationen så det inte satt skit i dessa? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.