AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.476

M5 E39, orolig tomgång vid ljummen temperatur

Sida 1 av 2
Le
13
Lesmo
M5 Carbon black -99
Hejsan, problemet kommer när motortempen är ljummen. Då bluddrar den och dör inom 5 sek, rör jag gasen dör den direkt. Det känns som den får alldeles för fet blandning.
Jag var inne i morse med den hos BMW och det felkoder det fick fram hade med motortempgivaren att göra. Så det bytte den till en bättre begagnad men fel kvarstår.
Jag ska in på måndag igen och kolla vad felkoderna säger. Bilen går kanon när den väl startar. Ingen som känner igen symtomen?

MVH Joakim
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Varför bytte dom till en bättre beg för? kostar typ 200kr ny!?!

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
Le
13
Lesmo
M5 Carbon black -99
De hade ingen ny på lager och det var mest för att se om problemet försvann. Jag betalade inget för den.
Hej
Fick du ingen mer felkod? Går den alltid bra om den är varm eller kall? Eller dummar den sig på andra sätt även i andra situationer?
Le
13
Lesmo
M5 Carbon black -99
Nej det var bara den. Om det är fuktigt ute kan den strula även kall men det har bara hänt nån enstaka gång.
Innan de bytte givaren så när den väl strulade så dog den alltid förr eller senare, men efter de bytte till den andra så kan den hämta sig efter typ 20 sek. Medans den strular varvar den max 1400 varv :P
Hur har det gått?
Le
13
Lesmo
M5 Carbon black -99
Den hade samma felkoder med nya givaren så den är inne på verkstan nu. De trodde det var nåt elfel :(. Det känns som det kan vara jävligt svårt att hitta eftersom felet bara kommer ibland. Hoppas på det bästa.
Min hade liknade problem tidigare... Jag rev av hela insuget tvättade tomgångsmotorn drog åt alla slangar.. Sen har den gått bra.. Men det är konstigt att den inte drar på sig fler felkoder.

Har du kollat magnetventilerna till Vanos?
Le
13
Lesmo
M5 Carbon black -99
Felkoden är "Motortemperatur orimlig", sen blir det lambdareglering block 1 + 2 som följdfel. Jag var inne på att det var tomgångsmotor men han på BMW trodde inte det. Hur mycke måste man riva för att komma åt och rengöra tomgångsmotor? Den sitter mellan blocken har jag fått för mig?
Inte så mycket att riva tycker jag... Tog kanske 20 min att plocka bort lock, insugstrattar, några slangar och själva burken... Känns bra när man gjort det, även om du inte finner felet så kan du kolla alla plastnipplar, vakumslangar samt efterdra insugsslangarna. Jag lyfte ur min tomgångsmotor och tvättade den samt blåste rent försiktigt..
Bytte även slangarna som sitter fram på motorn dom som hanterar vevhusventilationen. Har hört att dessa slangar kan göra att man får problem med tomgången om dom börjat bli "sega" och om det sitter oljereser i dessa. Mina var "kladdiga" som om dom inte tålt oljan..

Så jag kan inte riktigt säga vilket av det jag gjorde som var själva lösningen. Men efter det så dummade den sig en aning kanske två gånger, sen har det varit bra sen dess.

Spontant så känns det som att det är något med vakumet.... Men det är bara en känsla. Det sitter en del vakumslangar med plastvinklar med typ 6mm slangar under insuget. Kanske en plastvinket som spruckit!?

En annan fråga som med nästan all säkerhet inte alls har med detta att göra men har du plockat av locken till VANOS ventilerna och kollat lödningarna någon gång?

Le
13
Lesmo
M5 Carbon black -99
Jag har inte gjort annat än kollat oljan och tankat bilen. Jag köpte den för en månad sen men när jag får tillbaka bilen ska jag nog försöka rengöra tomgångsmotorn. Jag måste nog plugga på motorutrymmet lite innan jag ger mig in där. Finns de någon haynes-liknade bok till M5:an?
Jag tycker absolut att du ska kolla tomgångsmotorn, vakumslangar, niplar samt dra åt allting!

Och kolla med forumet innan du låter verkstaden börja byta saker! Det kan bli dyrt på dessa bilar. Tyvärr så är det allt för ofta vissa verksäder byter saker för tusentals kronor när felet igentligen var något mycket enklare och billigare!

Att du ska kolla magnetventilerna till Vanos är en självklarhet!! Lätt att göra om du är en praktiker. Om du känner dig osäker så hojtar du till!! Bor du i närheten av Järfälla så kan du svänga förbi om du skulle behöva hjälp med att läsa felkoder eller bolla lite funderingar!

/Joakim

Le
13
Lesmo
M5 Carbon black -99
Ja, jag är lite orolig för att de får för sig att byta grejer i onödan.
Jag bor i Älvsjö så de är inte allt för långt. Om jag fastnar eller behöver hjälp så lovar jag att jag hojtar till :) Tack för vänligheten.
Le
13
Lesmo
M5 Carbon black -99
Nu har jag fått tillbaka bilen och resultatet blev vad jag väntade mig. De hittade inget fel och då drog de slutsatsen att databoxen måste vara trasig. Jag ska prova och rengöra tomgångsmotorn inom kort så får vi se om det blir bättre. Jag är inte speciellt sugen på att byta boxen. Bilen har gått kanon idag iaf :)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
När mina LMM gav upp så kunde motorn tvärdö vid annat än kall motor direkt vid uppstart emellanåt. långa perioder fungerade den hyffsat normalt sen lite då och då så vägrade den att gå. Det som fick liv i den då var att koppla ur båda kontakterna på LMM'erna så gick den att köra i "felsäkert läge/ Limp home mode" dvs den gick skitdåligt men den gick iallafall. Kan vara värt att testa nästa gång den beter sig illa. Ett annat fenomen jag hade som försvann helt vid LMM byte var att den gick oroligt på låga varv tills den var genomvarm. Jag bytte till VAG LMM'er och fick just felet "motortemperatur orimlig" och detta berodde på att VAG LMM'erna jag köpte inte hade insugs luft temp sensor. Denna felkod försvann när jag flyttade över tempsensorn från mina trasiga LMM'er till VAG'erna. Om du vill kolla felkoder eller ha hjälp att identifiera om du har VAG LMM i bilen så kan du alltid svänga över till Huddinge så kan jag hjälpa dig med det. mvh /Thomas
Hej Lesmo

Visst kan det vara Lmm´er som spökar men det känns inte riktigt så. Jag skulle börja med det jag sagt tidigare...

1. Rengöra tomgångsmotorn, kolla vakumslangar samt nipplar under insuget.
2. Kolla och mäta upp magnetventiler till VANOS
3. Nu kanske det börjar bli dax att prova med nya LMM´er (jag personligen skulle inte köra VAG, många som haft problem med dessa.) Kan det vara så att det sitter VAG i nu?

Jag tror iallafall inte en sekund på att det skulle vara boxen!

Om det skulle visa sig att det är LMM som spökar så har jag bra kontakter på nya orginal(till mindre än 1/3 del av priserna på BMW)

Hör av dig om du har funderingar eller behöver bolla lite frågor.

/Joakim
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Hur menar du nu Joakim?
han har ju exakt samma symptom som jag hade med kassa LMM? det är ett enkelt sätt att se om det är LMM när den strular genom att koppla bort kontakterna. Att börja med att plocka isär saker först känns lite onödigt om man inte kollat det enkla först. Menar inget illa, tycker bara det är onödigt att slita isär saker som fungerar :)

Mvh
/Thomas
Tozzy:
Det jag menar är att jag inte tycker det verkar som om ni inte har/hade riktigt samma fel (men jag kan ha fel!!).

Vet bara att jag haft exakt det fel som Lesmo beskriver i tråden. Detta löstes genom att jag gjorde som jag beskrev.

Att det skulle vara onödigt att riva insuget tycker jag inte!! Då min egen erfarenhet var att i princip alla insugsslangar som sitter under insuget var i behov av åtdragning.

Så det var inget påhopp Thomas, självklar kan man absolut testa ditt förslag först. För det går ju kanske lite fortare än att plocka av insuget:o) Men bara lite;o)

Sen anser jag att man SKA mäta upp och kolla sina magnetventiler till Vanosstyrningen! Alltså även om man tror att dessa är ok. Och även om man inte har några direkta problem.... Men alla gör sina egna val!

Mvh Joakim

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Tozzy, att koppla bort LMM och på så vis se om dom är trasiga eller inte, det är en skröna. Ville bara inflika det. Det bästa knepet må väl ändå vara att bytlåna delar med en kompis (om man har möjlighet till det alltså).

/Jonas
Le
13
Lesmo
M5 Carbon black -99
Hur ser jag om det är VAG LMM? I helgen ska jag rengöra tomgångsmotorn och kolla runt lite. Är det några speciella verktyg som behövs eller går det bra med en hyffsad hylssats? Jag får ta en sak i taget :P

/ Jocke
Inga speciella verktyg behövs för att plocka av insuget.. Tror det är detta Bosch nummer som är orginal Bmw M5:
Bosch 0280217533

Jag kan dubbelkolla på mina Lmm imorgon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.