AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.647

Har en Mini Cooper S bättre väghållning/Kurvtagning än mig?

Sida 3 av 3
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Lol,

JAg får väl ge mig lite, men bara lite;)

M.v.h.
GenLee
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
vonhammock: varför tror du Porsche tackade nej då =) Skraja för att bli frånåkta!?
Om en modifierad Cooper S får en Ferrari 430 Scuderia att flytta på sig och släppa förbi på Gotland Ring tycker jag att man kan placera en Cooper S tillsammans med vilken Porsche som helst(nästan)

crille82: Alla som har ens ett litet mått av intresse för bilar gillar väl Mini??
Gamla eller nya modellen spelar ingen roll, jag har aldrig träffat på någon som helt ärligt inte gillar Mini.

Någon som vet nån som inte gillar Mini!??
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
spacco: Javisst, Mini har tufft retroutseende och är busig att köra (har tyvärr inte provat någon själv). Men de flesta ställer förmodligen högre krav på bruksvänlighet än vad Mini kan erbjuda.

MVH Christofer
Jag har kört Cooper D under en dag och gillar bilen i sin helhet, riktigt kul bil på alla sätt. Men den förmedlar ingen BMW känsla utan istället MINI känsla vilket inte är fy skam i sig.

Såg någonstans att en BMW 330 E90 klarade 0,85-0,87g skidpad medan Cooper S klarade 0,89g i ett test så i tajta svängar är MINIn suverän. Liten bil går bra i små kurvor, inget konstigt med det.

På tal om skidpad, en preppad E30 325 (med bla 275 sulor bak) klarade i ett test 1.0g och det får nog anses som mkt bra för att vara tvåhjulsdrivet. Snacka om rondellbil :-)

mvh/ Anders
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Crille82: Förlåt att jag tjatar men det är bruksvänligheten jag försöker lyfta fram när det gäller Clubman. Den är riktigt användbar för vardagsbruk och enligt mig i samma klass som många andra vanliga Svensson-bilar. Dock dyr.
Körde t.ex. hem en mindre bäddsoffa i bilen samt åkt 70 mil till Malmö med 3 passagerare och packning för en långweekend. Benutrymmet bak är bättre än 1-serien. (Säger iofs inte så mkt då 1-serien är rätt usel på den punkten)
Som citybil eller andrabil istället för en "trist" Clio, Fabia, Polo, Corsa, Mazda 2, Cittra C3 eller Peugot 207 m.fl. har Clubmanen inte sämre bruksvänlighet samtidigt som man kan spöa många dyrare bilar i rondeller och på kurviga vägar:)

Nåväl att ha den på Norrlandsturne eller ner till Gbg några gånger i månaden är den för obekväm för mig men det hade jag tyckt om alla andra bilar i samma storleksklass. (läs de jag nyss jämförde med)

M.v.h.
GenLee
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
GenLee: Jo, det är klart att inga småbilar (utom möjligtvis nya Polo) är speciellt bekväma. Men om man ser i prisklassen så finns det en del annat...

MVH Christofer
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Till rätt familj skulle jag vilja säga att en Mini har mycket högt bruksvärde.

I vårt fall var det en andra bil som definitivt gick hem hos frugan (och hon är inte speciellt bilintresserad). Hon älskade designen och hur kvickt bilen reagerade utan att hon kör speciellt hårt.

Åkte vi en dagstur med hela familjen (inkl två mindre barn) tog vi gärna Minin.

Jag kunde använda bilen till att jaga både Porschar och Miator på sportvagnsklubbens Mantorpsträffar samt köra konbanetävlingar.

Finns ett bra aktivt internetforum för biltypen med kulträffar och aktiviteter.

Finns mycket kul uppgradeingar att drömma om. Både map prestanda och design. (Man kan ligga sömnlös flera nätter och fundera på om man ska ha Union Jack på taket eller inte ;))

Det jag saknade mest var två dörrar till. Kändes inte bra när en 2åring och en 7åring klättrar in i bilen med leriga skor.
Clubman var precis ny (=för dyr) på den tiden.

För en bilintressad ensamstående eller ett par kan det vara en klockren bil.
Lika så som en kul andrabil där V70:n används på fjällen resan.

Jag har ägt Polo också, tror det var en -02:a eller nåt. Hade den i ett nåt halvåroch visst gick den snålt och billigt. Men mer praktisk än Minin var den knappast förutom sina 4 dörrar. Den var billigare i inköp men i gengäld sämre andrahandsvärde. Och inte speciellt upphetsande att köra.

Men vill man bara ha en liten billig problemfri bil och inte har krav på design eller att det ska vara kul att köra är nog Polon ett bättre val.

Och frugan har fortfande inte förlåtit mig helt för att jag sålde Minin en vår för ett par år sedan...
vo
39
vonhammock
325 ti -02
spacco: Jag tror att Porsche främst tackade nej för att prestigemärken inte gillar när andra märken försöker försöker åka snålskjuts på deras status, som de spenderat mycket marknadsföringspengar (utöver att bygga bra bilar) för att uppnå. Dessutom hade Porsche allt att förlora och inget att vinna.

Att en modifierad Mini kan vara hur vass som helst i stort sätt (och föraren i Ferrarin var gissningsvis inte alls lika vass som föraren i Minin i din film), innebär ju inte att en vanlig Cooper S spöar en Porsche. Förutom på en extremt Mini-anpassad bana, som sagt. Men jag har ingen källa på det, det är vad jag TROR :)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med vonhammock om att Porsche inte har något att vinna på en sådan test. Sen är det ju skillnad på Porsche och Porsche samt MC och MC.

En Boxster (ej S) kan säkert få stora problem med en Mini Cooper GP på många banor. Samtidigt som en GT2 eller GT3RS leker med en Mini One på ALLA banor inklusive den tightaste konbanan.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Är lite förvånad över att folk i denna tråd är förvånade över detta, det har varken med chassi, vikt (nåja) eller framhjulsdrift att göra utan beror helt enkelt på Mini´s format och konstruktion med ett hjul i varje hörn.

Därmed inget ont om Mini, det är en riktigt rolig liten krabat. Men ibland är det kort och gott modellens förutsättningar som avgör. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bjerser, är lite förvånad över att du är förvånad över att folk är förvånade ;)

Att ett hjul i varje hörn automatiskt betyder bra väghållning och underhållande uppförande, nja.

Bra väghållning: Länk

Dålig väghållning: Länk

Tror det är mer komplext än så.

Chassi sättning, kaross styvhet, geomeri i hjulupphängningen, vikt, viktfördelning, styrning, däck mm mm.

Sen är det inte så svårt (nåja) att bygga en bil med bra väghållning som är hyggligt snabb på bana. Det betydligt svårarare om den dessutom ska vara bekväm, praktiskt, någorlunda prisvärd, snygg och tillförlitlig mm mm
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nåja, man skall inte ta det med hjulen i hörnen med överdrift heller. I lilla smart är troligtvis för kort axelavstånd och framför allt tyngdpunkten orsaken till väghållningen.

Men ändå, det går att köra fort med Smart och dess kusin Mercedes A-klass på kurvig väg trots dess dåliga väghållning. Och det vågar jag nästan påstå att det beror enbart på storleken och att hjulen sitter i hörnen. För tyngdpunkten är fel, chassit är uselt, framvagnsgreppet obefintligt och stabilitetssystemen nitiska.

Men i inlägget ovan menade jag mellan tex, en E46 och Mini, två bilar med riktigt bra väghållning men där Mini vinner på grund av storlek och konstruktion snarare än att den skulle ha bättre väghållning i "teorin" eller vad man skall säga :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
det där med ett hjul i varje hörn gör nog väldigt mycket så tänk er en bakhjulsdriven mini :D med mittmotor kanske , det skulle vara något.. nu komemr ju facelift dessutom så vi får se vad dem hittat på nu
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Mhhh.....

Bättre än teorin?

Det är många bilar som byggs i klassen och ingen slår Mini i körglädje och kurvtagning.
Om det bara handlar om att placera ett hjul i varje hörn så borde rimligtvis alla tillverkare göra det.
Samtidigt borde alla sportbilstillverkare i sådant fall kunna placera en gammal saabturbo på ett lättviktschassi med ett hjul i varje hörn och vara billigast och bäst. Det är då konstigt att ingen annan gör detta än Mini och övriga betydligt dyrare sportbilar.

Men de är väl helt enkelt dumma???
Alternativt så har BMW med sitt ägande i Mini fått möjlighet att producera en liten bil med BMW:s framstående köregenskaper!!

Men va fan det är väl bara att köpa en Länk så blir man vinnare i en tillräckligt snäv bantävling?!?

M.v.h.
GenLee
Länk! tävlingen blev av och resultatet ser ni här
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.