|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Kompetensen bakom ratten spelar stor roll. Nu menar jag absolut inte att någon är dålig på att köra. Mer att föraren till 330d:n förmodligen är skicklig. | |
| är det bara cooper s som har riktigt bra väghållning eller gäller det alla mini modeller även cooper d??? | |
|
Dom vanliga gör inte bort sig heller, är i stort sett sportchassi i S-modellen som skiljer dom åt. Men med trycket i motorn från en Cooper S får man en farlig kurvbil. |
|
|
Är ju även en Cooper S på femte plats i gatdäcksklassen. Flåklypa |
|
| Länk nu är det bekräftat att coupen kommer.. man kan alltså åka snabbt och sjukt roligt och samtidigt är förbrukningen minimal jämfört med sportbilar.. vad ska man säga mini är verkligen en bil att ha :D | |
| glömde att säga att bilen även går att använda som vanlig vardagsbil.. är det bara jag som får dessa egenskaper att likna en viss e30 :P | |
|
"är det bara jag som får dessa egenskaper att likna en viss e30 :P " :-0 Jag kan inte ens i min vildaste fantasi få till den liknelsen :-) mvh/ Anders |
|
|
BMW_jerry, roadstern ser väldigt trevlig ut, man blir lite småsugen... Men frågan är hur den kommer ligga prismässigt jämfört med MX-5 t.ex. Och om den öht är bättre än en MX-5? Det går som bekant att åka bränslesnål, rolig, sportbil redan idag om man kan tänka sig köra japanskt. Vilket man såklart skall säga att man aldrig skulle kunna tänka sig, annars är man inte tuff :o) |
|
| Länk porsche har tackat nej | |
| Länk porsche har tackat nej | |
|
Troligtvis bättre väghållning men ack så ful interiör,åtminstone panelen!! Klabbarparn |
|
|
Det är bara att komma och titta på BMW Sport Clubs bankörningar... T.o.m ägare av nyare M-bilar får svettas för att hänga med Minisarna på bana. :) Har haft samtliga 3 serie modeller från e21 till e90 och inte en enda kaross modell är lika rolig som Minin, inte ens M3 e30 är lika körglad. Däremot är e30n roligare på andra vis (råare...). |
|
|
Måste vara ett stort steg för mänskligheten att flera medlemmar på det här forumet medger att en framhjulsdriven (felhjulsdriven som det brukar heta) bil kan vara rolig... ;-) MVH Christofer |
|
|
Ja, det var svårt att komma över för mig iaf. ;-) Å andra sidan har jag inte kört någon annan felhjulsdriven bil som är lika rolig heller. Men så fort det blir snö så är bakhjulsdrift överlägset, vänsterbroms är liksom inte lika skojigt... Men när de flyttar Mini produktionen till Tyskland då kanske den blir rätthjulsdriven... |
|
|
En av många skidpad tabeller: Länk Intressanta grafer som visar nödvändig styrvinkel. mvh/ Anders |
|
|
Tryggve: Golf GTI måste väl ändå anses som en rolig bil. Nu har ju dessutom strax nya Polo GTI premiär, 1,4 med turbo och kompressor på 180 hk samt DSG-låda (samma drivlina som nya Skoda Fabia RS). Den lär ju vara kul och dessutom i övrigt bra och användbar som bruksbil, till skillnad mot Mini som i stort sett bara är en busbil. Självklart är det roligare att sladda med en bakhjulsdriven bil, men inte nödvändigtvis effektivare som helhet... MVH Christofer |
|
|
Nej, Golfen är inte särskilt "kul" tycker jag, däremot förnuftig och bra familjebil. Lite samma problem med Polon, en jättebra bil men med noll "känsla". Håller med att Minin är inte den bästa bruksbilen direkt, liten och ganska bullrig... Olika bilar passar olika människor. Tror säkert det finns de som tycker Minin är en bråkig, stötig bullerlåda och hellre föredrar en "riktig" bil. Precis det jag menade med bakhjulsdrift på vintern: Bakhjulsdriften är roligare på vintern men behöver nödvändigtvis inte vara "bättre". |
|
|
Håller helt med Tryggve. Framhjulsdrift kan absolut vara kul. Kan bara (vått) drömma om hur kul en Cooper vore med bakjulsdrift. Sen har den absolut sina nackdelar. Trångt i baksätet & bagage, designen på instrumenteringen har jag också svårt för. Hygglig komfort för biltypen men inte mer. Men jag skulle abolut inte kalla den för enbart busbil. Har man inga barn funkar det utmärkt att bruksa den och i stan är den både kul och praktisk. En Golf är mer praktisk som bruksbil på de flesta sätt men NEJ, en Golf eller Polo är inte alls lika rolig! Många hästar är kul men körglädje är mkt mer än så. En annan trevlig egenskap är att andrahandsvärdet är riktigt bra. Är inte så lite sugen på att bli med Mini Cooper S igen och börja tävla i Mini Cup. |
|
|
Jag köpte Clubman-modellen då den gav möjlighet att relativ bekvämt åka 4 personer samt åtminstonde få in ett par kabinväskor ibak. Jag hade inte kunnat välja en vanlig Mini pga storleken. Clubmanen är ungefär i Polo-klass gällande innerutrymmen iaf om man gämför gamla modellen. Då mitt nya arbete kräver längre sträckor att köra än pendling mellan Uppsala-Stockholm så tyckte jag inte att den är tillräckligt bekväm. Då jag för ett antal år sedan sålt bilar under ett par år så har jag testat relativt många bus-bilar ala Golf GTI m.fl. JAg kan säga att Mini i Clubmanutförande (vilket anses något konfortablare men inte riktigt lika körglad som MIni) spöar allt utom supersportbilar i kurvtagningsförmåga och känsla på kurvig väg. Den 109hk starka PSA-dieseln är inget under men den räckte till för att ha grymt roligt på kurviga vägar. Jämfört med körglädjen i 330:n jag nu skaffat så är Minin betydligt roligare att ratta på kurviga vägar. Jag har många gånger förvånat betydlig mer potenta sportbilar i rondeller bara för att bli omåkt på raksträckan efter. Men 10 varv i en rondell skulle få ha en chans att vinna;) Kontenta: Vill man ha en rolig och udda bil med någorlunda plats i så är Clubman ett ypperligt alternativ. Dock inte som långfärdsbil. M.v.h. GenLee |
|
|
Njae, Jag förstår vad du menar GenLee, men jag måste ändå säga att min Toyota MR2 helt klart var strået vassare än Mini C när det gäller kurvtagning och körkänsla (subjektivt). MR2:an är ju förvisso en renodlad sportbil, men att man behöver sträcka sig till supersportbilar för att överträffa Minin kan inte jag hålla med om - även om jag också tycker Minin är riktigt grym. Någon måtta får det vara på hyllningarna, den är ju trots allt FWD! ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.