AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.573

Trasig antenn 2,5 år gammal E61

Sida 1 av 2
ko
14
kodak70
520d Touring -08
Hej,
Jag har en 2008 års modell E61 som jag hämtade ut ny från BMW 2008-03-15. Sedan två veckor tillbaka har jag ett konstant brus från alla radiokanaler, BMW säger att något är sönder i antennen; reservdelen kostar 2500 kr arbete ca 1000 -1500 kr, eftersom nybilsgaranting har gått ut får jag bekosta det själv. Fråga:
Är det rimligt att antennen går sönder på en 2,5 år gammal BMW (5500 mil)? Tror ni att jag kan få BMW att ta det som en goodwill på något sätt, i så fall vart vänder jag mig?
Om nu antennen rasar efter 2,5 år känns som som bilen kan packa ihop när som helst.
BMW har fel. Du har 3 års reklamationsrätt. Det är ingen yttre skada som orsakat detta.

Kostnad för dig är 0 SEK för komplett reparation. Tror BMW ngt annat hänvisa till lagen/konsumentvägledare.
ko
14
kodak70
520d Touring -08
Jag pratade med konsumentvägledaren som sa att är det en ny bil så har du dels nybilsgaranting men även 3 års reklamationsrätt på fel som inte kommer av yttre påverkan.

Har pratat med BMW den första personen undrade om det verkligen gällde bilar, ska få prata med någon annan om en stund.
Reklamationsrätt på 3 år gäller om du köpt bilen privat.
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Det är inte säkert att det är fel på antennförstärkaren, det kan ligga gärna kunna vara antennkabeln som har gått av i gångjärnet till bakluckan. Om det skulle vara förstärkaren som är trasig så borde du ha fått språket på tyska och minnet på stolsinställningen ur funktion. Det är ett oerhört vanligt fel på e61. Har haft det på båda mina.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det gäller även för privatköpta bilar.
Det gäller enbart privatköpta bilar.

Börjar de konstra tar du upp vilka kostnader i form av förlorad arbetstid och resor du har och kommer att få i ärendet pga besök på verkstad samt telefonsamtal och hur de tänkt sig ersätta dem.
ko
14
kodak70
520d Touring -08
Den är privatköpt, om ni med det menar att jag köpt den privat av handlaren ny, jag har inte köpt den privat via en privatperson.

Efter samtal med person nr 2 på BMW så sa han: "det stämmer att det är reklamationsrätt i 3 år, men det de glömde berätta är att det är DU som konsument som måste bevisa att felet fanns på bilen när den köptes - och det brukar bli svårt"
Till saken hör även att servicestället är inte samma ställe som jag köpte bilen på, köpt hos Borgs Bil, servad hos Bilcentralen Segeltorp. Bilcentralen är att reklamationer ställer jag inte mot dom eller BMW utan direkt till Borgs i så falla, efter att jag bevisat felet. Det Bilcentralen erbjöds sig att göra vara att ansöka om "goodwill", men de hade inga stora förhoppningar om att det gick igenom. Skulle få svar på det imorgon, antingen är man en frälst BMW kund for life eller så får förtroendets sig en törn.

Det största problemet är egentligen i de 4000 spännen, utan gliringarna jag redan fått från släkt och vänner "du har alltid sagt att man ska köra BMW för kvaliteten, min Subaru är minsann 6 år gammal och har inga problem med antennen..." "haha där ser du det är bara överprissat skit, mer bil för pengarna med VW" :(
ko
14
kodak70
520d Touring -08
*** ledsen för stavfelen ovan, ligger i sängen och skriver ****
Det är en skröna att konsumenten skall bevisa någonting om att felet är ursprungligt. Konsumenten förutsätts kunna noll om hur produkten är konstruerad och vilka eventuella svagheter den individuella bilen levereras med, vilket är ganska självklart egentligen. Jag tror inte heller att BMW vill att deras bilar monteras isär i sina beståndsdelar av oberoende besiktningsmän inför varje köp, och det är nog vad som krävs för att kunden skall behöva bevisa något i sammanhanget.

Däremot måste du bevisa att själva felet existerar, vilket iofs inte förefaller vara ett problem här.

Men som sagt, du bör reklamera till säljaren först så kanske det ordar sig utan merarbete för dig. Varför skall Borgs Bil inte ordna detta åt en nybilsköpande kund?
ko
14
kodak70
520d Touring -08
ok.

Jag avvaktar och ser hur det går med Goodwillansökan hos BMW, går den inte igenom får jag ta det reklamationsvägen.
Håller helt med N Olsson. Lycka till!
Privatköpare är slutkonsumenter och bilägare, jämfört med företagsköpare, tjänstebilar osv med juridisk ägare.
Helt klart skall konsumenten/brukaren kunna bevisa att felet är ursprungligt, dvs att det inte orsakats av yttre orsaker, normalt slitage osv, efter den "lagstadgade" garantitiden som är 6 månader, men varav de flesta sträcker ut den till 1 år. Detta är inte samma sak som att man måste kunna redogöra för konstruktion och verkningssätt osv.
Om det är ett inre fel i någon modul eller antennförstärkare osv så är det en sak, om däremot felet beror på avnött kabel i bakluckans gångjärn eller avskavd tråd i bak eller sidorutan så är det ett annat läge. Säljaren kan inte gärna veta om du har haft nån slags verksamhet som innebär att luckan öppnas/stängs t.ex 5 ggr/dag i 2-3 år = många gånger, jämfört med några gånger per vecka osv.
Med lite otur så kan den där IKEA-lådan eller annat skava mot en av trådarna i rutan under några mil hem från varuhuset, vips så försvinner större delen av radiomottagningen.
Inget försvar på något vis för BMW eller annan säljare eller annat företag men det är bra att känna till hur resonemanget kan gå vid en reklamation efter garantitiden.

FP
Det är naturligtvis så att om en verkstad som säljaren anlitar finner att ett fel beror på missbruk så får kunden betala reparationen.

Det är sunt förnuft som gäller, en repa i lacken bör man som kund ha sett hysfat omgående vid/efter leverans och får svårt att reklamera sent. En avskavd kabel som ligger och nöter mot bakluckans gångjärn blir nog svårt att lasta kunden för. Konstruktionsfel ligger närmare till hands, att åka till IKEA och lasta bilen full är helt enkelt något som tillhör "normalt bruk" och vad bilen skall klara av under 3 år.
Kanske du missförstod lite. Vad jag menar är att om du (medvetet eller omedvetet) skaver av en av trådarna i någon ruta med t.ex hörnet av en låda som ligger och skakar under några mils färd, så blir det lite svårt att lasta biltillverkaren för detta, eller anföra "normalt bruk" osv.
Jag har reparerat några trasiga trådar genom åren, det är inte svårt att bedöma om det är mekanisk skada, orsakad av yttre påverkan osv.
Just kablage vid gångjärnen är ett vanligt återkommande problem, här kan man gott säga att biltillverkarna borde ta fram en bättre konstruktion. Vad som är lite märkligt är att många aldrig får problem, andra redan efter ett par år osv.

FP
Ok, ja ibland är det svårt att avgöra vad som är normalt bruk eller inte. Gränsen går alltid någonstans. Men förhoppningsvis blir kunden inte så sur om denne får förklarat för sig vad som hänt och inser att det där verktygsskåpet faktiskt är boven i dramat :-)
ko
14
kodak70
520d Touring -08
Status:
Goodwill förfrågan som Bilcentralen skickade in fick avslag. Har pratat med stället där jag köpte bilen, Borgs Bil, de ska skicka in Goodwill ansökan nr 2 med bl.a. motiveringen att : "jag förväntade mig att antennsförstärkaren skulle hålla i mer än 2,5 år".

"Oj, vi måste höra vad vår leverantör säger" brukar indikera att de inte ser sig själva som den ansvariga parten i reklamationen.
ko
14
kodak70
520d Touring -08
Angående diskussion ovan, om frakt av IKEA möbler och dylikt, jag kan inte se att det hänger några lösa antennkablar i bakluckan.
Det har inte skrivits om några lösa eller hängande kablar osv, men du har kanske observerat att rutorna på bilarna har värmetrådar för att ta bort imma osv? Dessa trådar dubblar även som antenntrådar, mer eller mindre. Dvs vissa av trådarna är enbart för antennen, andra är både och, skaver du av dessa på "fel" ställer så mister du också antennfunktionen.
Ofta är avbrottet så litet att det knappt syns för blotta ögat, men det räcker för att tappa funktionen.

FP
ko
14
kodak70
520d Touring -08
Folke: ok jag förstår. Hade bilen inlämnad idag för byte av antennförstärkare, sen ringde verkstaden efter 1,5 h och sa att den inte var trasig utan att det var ett "kabelbrott". Får boka en ny tid senare för de hade inte kablarna hemma. Goodwill vet jag fortfarande inte status för och ingen radio i bilen ;-)

Känns kanon inför semestern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.